דלג אל

הצהרת נגישות
  מומחיות בתחום התוכן ובהוראתו     פיתוח מיומנויות

מטרה

לטפח את יכולת התלמידים לפרק ולמפות פיסות מידע ממקורות שונים, ולמזג אותן על מנת ליצור תוצר מידע טקסטואלי חדש, לכיד ובהיר.

הצעות למהלך

הצעות למהלך

אוריינות מידע היא היכולת להגדיר את המידע הנדרש, לאתרו, להעריכו, לארגנו, למזגו ולהציגו בצורה מושכלת. פרקטיקה זו מתמקדת במיומנות של מיזוג מידע, שבה מאפשרים לתלמידים להתנסות במיזוג בין מקורות מידע שונים תוך שימוש בכלים דיגיטליים מתאימים.

כשמתמודדים עם שאלות המתייחסות לנושאים מורכבים, מתעורר צורך לבחון מספר מקורות מידע. עיון במגוון מקורות מידע מאפשר לתלמידים להתוודע למספר נקודות מבט, להצליב מקורות מידע שונים ולהסיק מסקנות מבוססות ותקפות.

בתהליך מיזוג המידע הלומדים נדרשים להפיק מידע חדש או לגבש פרשנות משמעותית, על-ידי מיזוג יחידות המידע העצמאיות שהוצגו להם במקורות הקיימים.

ראו גם את הפרקטיקה: הערכת מהימנות של מקורות מידע

הצעות למהלך (לעל יסודי)

1. פעילות מקדימה: הבהרת חשיבות המיזוג
מציגים לתלמידים סיטואציה מעניינת ורלוונטית אשר במסגרתה הם נדרשים למזג מידע, ועורכים דיון המיועד לפתח מודעות לקיומן של מגוון התנסויות בחיי היום-יום המצריכות מיומנות זו.

דוגמה: מבקשים מהתלמידים לכתוב המלצה על סרט, לקראת צפייה משותפת עם חבריהם.
את ההמלצה התלמידים כותבים תוך מיזוג מידע המוצג בשלושה אתרי ביקורת סרטים. למשל:

2. דיון כיתתי
מקיימים דיון בשאלה, אילו שלבים אמור לכלול תהליך של מיזוג מידע? השלבים הם:

  • השמטת פיסות מידע שאינן רלוונטיות
  • ניסוח המידע המשותף ויצירת הכללות
  • ארגון המידע כטקסט העומד בפני עצמו

ניתן לשלב צפייה בסרטונים בנושא: כתיבה ממזגת ;  כתיבה ממזגת – לשון תיכון

ראו גם: יחידת למידה מקוונת בנושא כתיבה ממזגת

3. עיבוד ומיזוג המידע
מציגים לתלמידים משימת מיזוג שבה הם צריכים לעשות שימוש במספר מקורות מידע.

דוגמה: הביעו את דעתכם בנוגע לנחיצותם של אופניים חשמליים במרחב העירוני.
התייחסו ליתרונותיו ולחסרונותיו של כלי תחבורה זה ונמקו את עמדתכם.

4. כתיבת העמדה
בשלב תכנון הכתיבה ניתן לשרטט תרשים זרימה המבטא את הרצף הלוגי של הטקסט הממוזג שעומדים לכתוב. מומלץ להיעזר בכלים דיגיטליים בתהליך יצירת התרשים, כגון: שימוש בכלי Google Drawing. תהליך כתיבת העמדה מלווה בתמיכה ובמשוב של המורה.

ראו: דוגמה לתרשים זרימה בנושא אופניים חשמליים במרחב העירוני.

5. הצגת מחוון
מכינים בשיתוף עם התלמידים מחוון הכולל קריטריונים המנוסחים כשאלות מנחות.
ניתן לערוך את המחוון ולהתאימו לתלמידים בכיתה.

6. הערכה עצמית

  • התלמידים נותנים זה לזה משוב עמיתים ומבצעים הערכה עצמית של תהליך מיזוג המידע בהתבסס על המחוון.
  • מסכמים את התהליך בדיון כיתתי, ומאפשרים לתלמידים להציע הצעות לשיפור האסטרטגיות שנקטו בתהליך זה.
  • ראו גם את הפרקטיקה: שותפות לומדים בתהליך ההערכה

7. רפלקציה אישית
התלמידים כותבים תובנות מהתהליך ומתייחסים לשאלות כגון:

  • האם יצרתי דרך חדשה לארגון ולפרשנות המידע?
  • האם הדרך שבה מיזגתי את המידע מוסיפה על המידע הקיים?
  • מה היא מחדשת?

ניתן לעשות שימוש בכלים דיגיטליים המאפשרים תיעוד של התהליך, כגון: Evernote

ראו גם את הפרקטיקה: רפלקציה עצמית

עוד רעיון - עיבוד והצגת מיזוג המידע

עוד רעיון - עיבוד והצגת מיזוג המידע

מומלץ לאפשר לתלמידים לבצע את שלב עיבוד המידע באמצעות דיאגרמת Venn. הדיאגרמה מורכבת משני עיגולים גדולים, חופפים חלקית: בחלק שבו הם חופפים, התלמידים יכתבו את האפיונים המשותפים למקורות המידע, ואילו בשני החלקים האחרים – את האפיונים הייחודיים לכל אחד. להדפסה: דף מעוצב לתלמידים
ראו גם את הפרקטיקה: שימוש במארגני ידע

את שלב הרפלקציה אפשר לבצע באמצעות כלים המאפשרים הצגה ושיתוף מידע הכולל טקסט, תמונה וקול במחברת דיגיטלית, כגון: One Note

עוד רעיון

עוד רעיון

פעילות מקוונת: ארגז החול

בפעילות המקוונת ארגז החול: לומדים עם מקורות מרובים, יש מגוון דוגמאות לשימוש בכלים דיגיטליים המסייעים לתלמידים בזיהוי טענות ונימוקים מתוך מקורות מידע, במיפוי רשת הקשרים בין מקורות וטענות, בהסקת מסקנות, ובכתיבה ממזגת על בסיס מקורות המידע השונים.

ראו גם סרטון הדרכה: למידה עם מקורות מרובים בארגז החול

אפשר גם - דוגמאות מתחומי דעת

אפשר גם - דוגמאות מתחומי דעת

טיפים

טיפים

רצוי שהמורים יציגו לתלמידים מגוון סיטואציות  רלוונטיות לחייהם המצריכות מיזוג מידע. למשל: המלצה על מתכון מוצלח, תכנון סיור באתר מסוים, בחירה במופע מוזיקלי וכד'.

חשוב לתכנן מראש דרכים נוספות לתמיכה בתלמידים בעת שהם מבצעים את כתיבת העמדה, כגון:  צ'אט ומתן משוב באמצעות מסמכים שיתופיים.

מומלץ לתכנן לתלמידים בבית הספר היסודי פעילויות המצריכות מיזוג מידע מתוך שני מקורות בלבד.

כדאי להיעזר במדריך למורה: דרך המפה אל הטקסט (לחטיבת ביניים, עמ' 287 ואילך)

אחלה שיעור
אם גם לכם יש הצעה לפרקטיקה מקורית שמציתה את הדמיון, מעשירה את הלמידה בכיתה ומקדמת הוראה איכותית
שלחו אלינו אותה!

 נא למלא שדה זה

אולי תתעניינו גם ב...

التقييم الداخليّ في إطار التعلّم المُدْمَج (היברידי)
يتطلّب التعلم المدمج الذي يدمج بين التعلم الوجاهي والتّعلّم عن بعد إعادة التفكير بطرق تقييم مناسبة. .كيف يمكننا اختيار أدوات التقييم المناسبة لنا ؟ واي مراجع...
אופן ארגון הלומדים בכיתה
מליאה, קבוצות, זוגות, ג'יקסו, אקווריום ועוד – אפשר להשיג הבנה עמוקה, שיתוף פעולה ואקטיביות בלמידה על ידי ארגון שונה של הלומדים לפי התכנים והמטרות. כך ניצור א...
חניכה אישית לגיבוש זהות ומודעות עצמית
תהליך החניכה הוא מפגש בין-אישי בין חונכ/ת (המורה) לחניכ/ה (התלמיד/ה). המפגש נועד להעצים את החניכ/ה ולסייע בתהליך גיבוש הזהות האישית והמודעות העצמית
הרעיון שלכם כאן!
אם גם לכם יש מערך שעור רב כשרון או רעיון מקורי, מעניין, שמצית את הדמיון, מעורר את החושים ומפיח חיים בשיעורים- שלחו לנו אותו!

פורטל זה נבנה עבור מורים ונועד לשימוש צרכי חינוך בלבד. העמוד מכיל קישורים לאתרים חיצוניים שאינם אתרי משרד החינוך. תוכן אתרים אלה וכל המוצג בהם (לרבות פרסומות) הינו באחריות בעלי האתרים בלבד. אם נתקלתם בבעיה כלשהי או שיש לכם הצעות או הערות בנוגע לתוכן, באפשרותכם לפנות אלינו בקישור זה.