בשבוע הבטיחות הבין-לאומי 2023, הנושא שנבחר הוא "התנהגות בטוחה במרחב הציבורי"

מדי שנה נהרגים בישראל 124 ילדים בממוצע כתוצאה מהיפגעות בלתי מכוונת. הגורמים העיקריים לתמותת ילדים הם תאונות דרכים וטביעה. גורמים נוספים הם חנק, שכחה ברכב, שרפה, נפילה, הרעלה ועוד.
תאונות ילדים מתרחשות בבית, בחצר הבית, במרחב הציבורי ובבית הספר. רוב מקרי המוות כתוצאה מהיפגעות ילדים מתרחשים עקב פציעה בבית או בחצר הבית.
כ- 26,000 ילדים מתאשפזים וכ- 206,000 ילדים מגיעים לחדרי המיון, יותר מ-50% מהפניות למיון עקב פציעות הן תוצאה של תאונות בית ופנאי.
נפילות ומכות הן הגורם המרכזי לאשפוז ילדים כתוצאה מהיפגעות. ילדים הם סקרנים מטבעם ונוטים לבחון ולחקור את סביבתם. בגיל צעיר אין להם מודעות לסכנות או יכולת לאמוד גובה או מרחק ואילו בגיל ההתבגרות הם נוטים לקחת סיכונים באופן מכוון (דוגמת ספורט הפארקור).
נתוני רישום הטראומה של משרד הבריאות מלמדים שמקום הפגיעה השכיח ביותר של ילדים הוא דווקא הבית (33%), אחריו הכביש והרחוב (41%), המרחב הציבורי (18%), המוסד החינוכי (4%) והיתר מרחבים שונים.
80% ממקרי המוות היו יכולים להימנע על ידי מניעה נכונה ושמירה על כללי בטיחות בבית ומחוץ לו.
כדי לצמצם היפגעויות של ילדים מוסדות החינוך מתבקשים:
א. לשלב תכני בטיחות בתוכנית בית ספרית;
ב. לקיים בבית הספר שבועות שיא - שבוע בטיחות ילדים, שבוע לאומי למניעת כוויות;
ג. לרענן נהלים לפני חגים וחופשות ממוסדות החינוך.
מטרת שילוב הנושאים ורענון הנהלים:
א. העלאת מודעות התלמידים להתנהגות בטוחה במרחבים השונים;
ב. זיהוי התנהגויות מסוכנות;
ג. מניעת היפגעות בקרב התלמידים במרחבים השונים;
התאמת הסביבה לילדים ואימוץ הרגלי התנהגות בטוחה יש בכוחם למנוע ולצמצם היפגעות של ילדים.
פעילויות לתלמידים מגן ועד כיתה י"ב
חזרה לראש הדף- היפגעות בבית: כוויות, הרעלות, נפילות (כיתות ד-ו)
מצגת הסבר מאוירת וחידון אינטראקטיבי המציגים כללי זהירות מפני כוויות, הרעלות ונפילות - סקר בטיחות ילדים (כיתות ד-ו)
התלמידים ימפו את הבטיחות בבית הוריהם ובחצר ביתם כדי לזהות כשלים בטיחותיים שיש לתקנם ויערכו סקר מסכם בנושא. - הבית הבטוח שלנו, אקדמיה ברשת (כיתות ד-ו)
הרצאה מקוונת של כותב הספר 'הבית הבטוח שלי' להעלאת המודעות של הורים וילדים לבטיחות בבית בשילוב פעילות אינטראקטיבית ולומדה קצרה על בטיחות במטבח
- "המציל שלי" (כיתות א-ו)
לאחר פעילות בנושא התנהגות בטוחה, ובפרט בבריכה ובים, יקבלו התלמידים תעודות "מציל" אותן יעניקו להוריהם. - בטיחות ילדים בים ובברכה (כיתות ד-ו)
ערכת בנושא בטיחות ילדים הרוחצים בים, בבריכה ובמאגרי מים. הפעילויות עוסקות בהעלאת מודעות תלמידים לסכנות הרחצה והגברת האחריות האישית - דגל שחור (כיתות ד-ו)
בחופשת הקיץ, היציאה מהשגרה והתרופפות ההרגלים הקבועים מעמידים את הילדים בפני סכנות רבות. אנו נדרשים להכין אותם לקראת התמודדות עם מצבי סכנה, ללמדם להתייחס אליהם בחומרה מבלי להקל ראש, ולא להיכנע ללחצים חברתיים.
פעילות | מצגת מלווה - ממלכתי | מצגת מלווה - למגזר החרדי - מניעת טביעה - חלק א (כיתות ז-ט)
אחד מגורמי ההיפגעות המרכזיים, בפרט בגילאי חטיבת הביניים, הוא טביעה. בפעילות יעסקו התלמידים בנושא זה, יכינו הרצאות קצרות ויגיעו לתובנות משותפות - מניעת טביעה - חלק ב (כיתות ז-ט)
בפעילות ההמשך יעסוק במשימה כיתתית בסופה יסיקו מסקנות כיתתיות לצמצום סיכונים בים ובדרכים להתנהגות בטוחה בים - מניעת טביעה - חלק א (כיתות י-יב)
אחד מגורמי ההיפגעות המרכזיים, בפרט בגילאי התיכון, הוא טביעה. בפעילות יעסקו התלמידים בנושא זה, יכינו הרצאות קצרות ויגיעו לתובנות משותפות - מניעת טביעה - חלק ב (כיתות י-יב)
בפעילות ההמשך יעסוק במשימה זוגית בסופה יסיקו מסקנות כיתתיות לצמצום סיכונים בים ובדרכים להתנהגות בטוחה בים
- חומרים מסוכנים בבית (כיתות ג-ו)
פעילות שבאמצעותה יתוודעו התלמידים אל התועלת והנזק של חומרים שונים בבית (חומרי ניקוי, חומרי הדברה, צבעים, חומרי דלק, סבונים, קרמים, בשמים ותרופות ועוד) וילמדו כיצד להשתמש בהם בתבונה ובבטחה - التسمم في المحيط المدرسي (للصف الاول والثاني والثالث)
التسمم في المحيط المدرسي وطرق الوقاية،
- מה לעשות בזמן דְּלֵקָה בבית (כיתות א-ג)
מה עלינו לעשות אם פורצת דלֵקה בבית? סרטון וחידון מבית לרגו - בטיחות אש בעונות ובחגים (כיתות א-ו)
כללי בטיחות אש בחורף, בקיץ, בפורים, בל"ג בעומר, בחנוכה ובחגים נוספים בליווי סרטון הסבר (לכיתות הנמוכות נדרש תיווך) - שימוש בטוח בחשמל (כיתות ד-ו)
פעילות שבה ילמדו התלמידים כיצד להשתמש במכשירי חשמל בלי לקבל מכת חשמל. בפעילות צפייה בסרטון, משימות דיגיטליות שונות ומשחקים אינטראקטיביים - סוגרים מעגל (כיתות ד-ו)
משימות, תשבץ ומשחק מבוך אינטראקטיבי: כדי להתקדם במבוך ולהגיע לסופו יש להקפיד על כללי הבטיחות בחשמל - כוויות מן התורה (כיתות ד-ו)
כווייה מופיעה בתורה לראשונה בהקשר של נזקים. נזק שאדם גורם לחברו,מה רש"י אומר על כך? הימנעות מפגיעות וכוויות - קיצור שולחן ערוך: שמירת הגוף על פי הטבע. - כוויות בשפה הערבית (כיתות ד-ו)
تحت عنوان: درهم وقاية خير من قنطار علاج للصفوف ثالث حتى سادس مرفق شرائح توعويّة تتضمن نصائح وتنبيهات لسلوكيات آمنة تساعد الطّلاب على الوقاية من الحوادث البيتيّة حتّى نحافظ على نمط حياة آمن. (عدلة شدّاد خشيبون ..مدرسة الرّمّان للتّعليم الخاص،كفر كنّا) - כבאות והצלה לישראל - כללי בטיחות אש (כיתות ב-ד)
תפזורת, קו נקודה ועוד בנושא כללי בטיחות אש
- חינוך לבטיחות מאפשרת בגן הילדים (גן)
מארז בטיחות מאפשרת ומאתגרת בגני ילדים: מדריך לגננת, ערכת תמונות ומשחק מסלול וקלפים.
מדריך לגננת | כוכב הזה"ב - קלפי ככלי בטיחות | סולמות וחבלים - כרטיסי תמונות | סולמות וחבלים - קלפי שאלות | ערבית | נספח לחוברת ערבית - "ונשמרתם מאד לנפשותיכם", לחמ"ד (כיתות א-ג)
פעילויות בנושא בטיחות ילדים מתוך החוברת "חמ"ד של חופש", מינהל חברה ונוער | מדריך למורה ונספחים - משוחחים ויוצרים בטיחות (כיתות א-ג)
חוברת פעילויות המשלבות משחק ודיון ומטרתן להעלות את מודעות התלמידים לסיכונים השונים אליהם
הם נחשפים למעגלי האחריות בסביבתם: האחריות על עצמי, האחריות בקבוצה והאחריות במסגרת המשפחה בביתם - משוחחים ויוצרים בטיחות בעקבות ספרים (כיתות א-ג)
מספר פעילויות המבוססות על ספר הקריאה "צמריקו" (הלקולסקי לזלי, כנרת, 2009) בו מסופר על צמריקו הטלה שלא מוכן ללכת עם העדר. בקובץ קישור לסרטון הסיפור - פעילות יום שיא בנושא אורח חיים בטוח (כיתות א-ו)
תחנות פעילות בהיבטי בטיחות שונים בבית ובחוץ: התנהגות בים ובבריכה, בטיחות אש, נפילה ותאונות, רעלים וחומרים מסוכנים ועוד - חוברת פעילות בטיחות ילדים לקראת חופשת הקיץ- בבית הספר בבית ובשעות הפנאי (כיתות ב-ו)
סדרת שיעורים להטמעת דפוסי התנהגות של אורח חיים בטוח כהכנה לקראת חופשת הקיץ. באמצעות שיעורים בכיתה ומשחקים, התלמידים יגבשו גישה חיובית להתנהגות מונעת תאונות והימנעות מלקיחת סיכונים. - מערך שיעור סקר בטיחות הבית (כיתות ד-ו)
הלימוד במערכי שיעור אלו מבוסס על רעיון של עריכת סקר בטיחות בבית ההורים ובחצר. התלמידים בשיתוף ההורים מובילים סקר למיפוי מצב הבטיחות בביתם. לקראת עריכת הסקר, יתקיים בכיתה שיעור אחד להכנה ושיעור נוסף שמטרתו העלאת המודעות של התלמידים לאורח חיים בטוח. - הכירו את העיר הבטיחותית חריש (כיתות ד-ו)
בתכנון עיר חריש ייושמו עקרונות הבטיחות בדרכים, הנגישות וקיום אורח חיים בטוח לרווחת התושבים. מערך השיעור המלווה במצגת, מדגיש את החשיבות ומעורר מחשבה על כל אחד משלושת המרכיבים הללו. - "שולטים במצב" - לומדות אינטראקטיביות מתוך תוכנית מפתח הל"ב
- הלומדות האינטראקטיביות מאפשרות ללומדים התנסות, תרגול ואימון בהתמודדות עם מצבי סיכון.
- כל לומדה מציגה שלוש זירות התרחשות: בית, חצר או פארק, חורשה.
- הלומדים צופים בסרטונים המציגים סיטואציות מאתגרות והם שותפים באופן פעיל בתהליך קבלת ההחלטות של הדמויות בסרטונים.
- ההתנסות הווירטואלית מסייעת בהעלאת המודעות לפוטנציאל הסיכון ומעודדת בחירה בהתנהגות בטוחה באמצעות מערך שיקולים מובנה וברור.
- הלומדות כוללות מדריך מפורט למורה.
כיתות ב-ג: עברית | ערבית
כיתות ד-ו: עברית | ערבית
מסוכאן? משחק אינטראקטיבי בנושא בטיחות בבית ובחצר
קורנליוס הרשע השתלט על הבית ופיזר המון סכנות בכל חדרי הבית. גיבור העל זקוק לעזרה שלכם כדי להחזיר את הבית למצב בטוח.
כיצד תעשו זאת?
עליכם לעבור בין כל החדרים בבית, לבחור פריטים שונים וללחוץ עליהם. לאחר שלחצתם על הפריט עליכם לענות על השאלה אם הפריט מסוכן או לא מסוכן. בין אם צדקתם ובין אם לאו - כדאי שתקראו את ההסבר. כל תשובה נכונה תזכה אתכם בכוכב אחד. הכוכבים שתאספו יעזרו לגיבור העל לנצח את קורנליוס בקרב.
מוכנים ? צאו לדרך !!
מסוכאן- המשחק | מסוכאן- הוראות משחק
המשחק פותח על ידי HIT מכון טכנולוגי חולון בשיתוף עם משרד החינוך
"שולטים במצב" - לומדות אינטראקטיביות מתוך תכנית מפתח הל"ב
- הלומדות האינטראקטיביות מאפשרות ללומדים התנסות, תרגול ואימון בהתמודדות עם מצבי סיכון.
- כל לומדה מציגה שלוש זירות התרחשות: בית, חצר או פארק, חורשה.
- הלומדים צופים בסרטונים המציגים סיטואציות מאתגרות והם שותפים באופן פעיל בתהליך קבלת ההחלטות של הדמויות בסרטונים.
- ההתנסות הווירטואלית מסייעת בהעלאת המודעות לפוטנציאל הסיכון ומעודדת בחירה בהתנהגות בטוחה באמצעות מערך שיקולים מובנה וברור.
- הלומדות כוללות מדריך מפורט למורה.
כיתות ב-ג: עברית | ערבית
כיתות ד-ו: עברית | ערבית
יישומון קיץ בטוח
ביישומון זה תכירו את הסכנות השונות הקיימות בכביש, בבית, בחצר, בטיולים, בשמש, בים ובברכה וברשת.
תלמדו לזהות את הסכנות ולהימנע מהן.
סרטונים
בתי ספר זוכי פרס מקדמי זה"ב נגישות ואורח חיים בטוח, תשע"ט
שאלון אקלים בית ספרי, מסגרת שאלון ניטור אלימות

כחלק מיישום החלטת ממשלה 4289 'תכנון תכנית רב שנתית לקידום בטיחות ילדים בישראל', גובשה על ידי משרד החינוך תכנית חומש שמטרתה העלאת המודעות לסיכונים וצמצום היפגעות ילדים במערכת החינוך ומחוצה לה.
התוכנית גובשה על בסיס נתוני ההיפגעות, וכוללת הירתמות מערכתית של מנהלים ושל יחידות שונות במשרד החינוך: מנהל פדגוגי, מנהל חברה ונוער, חינוך גופני, המדען הראשי, המחוז החרדי, ראמ"ה, שותפויות בין מגזריות ועוד.
התכנית אשר אושרה על ידי מנכ"ל המשרד והיא מבטאת את האחריות שלנו לפתח, להוביל ולהטמיע תפיסה של בטיחות בקרב ילדים, הורים וקהילה, כאמצעי להתמודדות עם "מֵמגפת האלף השלישי" כהגדרת ארגון הבריאות העולמי.