דלג אל

הצהרת נגישות

מחולל תמונות עתיד בסיוע בינה מלאכותית… במבט לאחור

למאגר הפרקטיקות
  מחוייבות לכל תלמיד ותלמידה     מענה מותאם אישית

צורך

לעזור לתלמידות ותלמידים להבין שהם יכולים להצליח בעתיד באמצעות חוזקותיהם המיוחדות, לעורר אצלם תחושת גילוי עצמי ומסוגלות, לתת להם אומץ לחלום - וגם להקנות להם מיומנויות בשימוש במגוון יישומי בינה מלאכותית.

 

יוצרת: רפאלה בלס, מנהלת פיתוח פדגוגי ותוכן ברשת בתי הספר "עמל" ומורה בתיכון עמל להייטק ואמנויות ע"ש פרס בתל אביב (לשעבר שבח מופת תל-אביב)
שותף פיתוח: תומר קרודו, מורה יזם בתיכון עמל להייטק ואמנויות ע"ש פרס בתל אביב

הצעות למהלך

הצעות למהלך

שימו לב! יחידת הלימוד כוללת שמונה שלבים המתפרסים על כחמישה שיעורים כפולים.

במהלך המוצע, התלמידות והתלמידים עושים שימוש אגבי וטבעי בבינה מלאכותית, ומפתחים יכולות של אוריינות דיגיטלית ומיומנויות רגשיות-חברתיות ויצירתיות. 

היחידה משלבת פעילויות מסקרנות המעוררות את התלמידים לעסוק בגילוי עצמי ובחקר הזמן והעתיד.

במדריך תמצאו הנחיות מפורטות לכל שלב, כולל קישורים לכלים הנדרשים.

שלב ראשון: "הודעה מהעתיד" 
נבקש מהתלמידות והתלמידים לעשות תרגיל מחשבתי באמצעות דמיון מודרך, ולראות את עצמם עשר שנים קדימה, כשהם בעלי ניסיון, עובדים בעבודה נהדרת וחיים את החיים שהם מאחלים לעצמם.

מנקודת הזמן המדומיינת הזו, ננחה אותם לכתוב 5-4 עצות שהם יכולים לתת לעצמם הצעירים יותר. הם מתבקשים להתרכז במה שהם יודעים על "עצמם הבוגר" ואיך הוא או היא רוצים לשתף או לעודד את עצמם לאחור בתקופת ההתבגרות. 

הפעילות מאתגרת את הפרספקטיבה הליניארית המקובלת של הזמן ומזמינה את התלמידים לנוע בכיוונים שונים, מעבר לגבולות המקובלים.

שלב שני: הבנת העצמי והייצוג העצמי 
נבקש מהתלמידות והתלמידים ליצור אוואטר שמייצג את עצמם הנוכחיים באמצעות פרומפט ומחולל תמונות AI. הם מתבקשים להתמקד בתכונות שהם רוצים לתת לאוואטר שלהם - והם בוחרים לבוש, צבעים, חפצים נלווים, חיות, צמחים, פעולות וסביבה שבה הם נמצאים. התהליך כולל כתיבת תיאור של האוואטר בעברית, תרגום לאנגלית לטובת הפרומפט שיוכנס ליישום AI שאיתו נעבוד, ובחירת דמות המתאימה לייצוג הרצוי.

שלב שלישי: הבנת הכוחות, התשוקות, הכישרונות הטבעיים והרצונות האישיים
ננחה את התלמידים והתלמידות לחשוב על יכולותיהם, הנאותיהם, השפעתם הרצויה בעולם ועל האתגרים שהם מאמינים שהם יכולים להתגבר עליהם. הפעילות מסתיימת ביצירת "קפסולת זמן": כל תלמיד ותלמידה כותבים את מחשבותיהם, אוספים את הדפים בקופסה עמידה ומטמינים אותה במקום בטוח.

שלב רביעי: חקר העתיד
התלמידים מתוודעים לגישות שונות לחיזוי העתיד, כמו הכשרה ביסודות ההסתברות, היתרונות של עבודת צוות ומחשבה פתוחה וצומחת, והטכניקה של תכנון תרחישים. הם מתוודעים למשחק כרטיסים המייצגים מגמות עתידיות ומוזמנים לשער כיוונים חדשים ומהפכות שעומדים לשנות את חיינו, לצד היבטים של דעיכה והיעלמות במגמות שכבר קיימות זמן רב.

שלב חמישי: היכרות עם בינה מלאכותית יוצרת 
התלמידים לומדים על צ'אטבוטים ומחוללים שיכולים לייצר טקסטים, תמונות, שרטוטים, סרטונים ועוד. הם מתבקשים להפעיל חשיבה ביקורתית על היצירות שנוצרו על ידי הבינה המלאכותית ולוודא מידע ממקורות נוספים.

שלב שישי: יצירת כרטיס ביקור עתידני, המשלב שני תחומים באופן שעדיין לא קיים
נזמין את התלמידים והתלמידות לחשוב על שילובים מקוריים של תחומים ולשער את הצרכים העתידיים בהזדמנויות בין-תחומיות. ננחה אותם להשתמש באפליקציית בינה מלאכותית כדי לעצב את כרטיס הביקור המקצועי שהם מדמיינים, מילולית + ויזואלית, מציגים אותו לחבריהם ומסבירים את הבחירות שלהם - במליאה או בקבוצות קטנות.

שלב שביעי: הנדסה הפוכה והשלכה לאחור, כדרך לחולל עתיד רצוי 
באמצעות דוגמאות מעולם החי - טרף וצייד, התלמידים מתבקשים "לצוד את עתידם" ולהשליך לאחור 4 שלבים בלבד, בדומה לאופן שבו השפירית מיירטת את טרפה ואת מיקומו העתידי בארבעה שלבים חישוביים בלבד. הם עושים זאת בהתחלה ברמת הכותרות, ואחרי כן ברמה מפורטת של פעולות - מכרטיס הביקור העתידי, עד לימינו אנו - כל זאת באמצעות בינתם הטבעית.

שלב שמיני: יצירת תמונת עתיד
נציע לתלמידות ולתלמידים לעבור את אותו תהליך מהשלב הקודם, אך הפעם בסיוע יישום בינה מלאכותית כגון ChatGPT. ננחה אותם לספק לו את ההקשר: את נטיות לבם, כישרונותיהם, רצונותיהם, תחומי העניין שלהם, ואת האופן שבו הם רוצים להשפיע על העולם בעוד עשור - ולבקש ממנו ייעוץ ותוכנית עבודה מחולקת לשלבים. 

בהמשך, הם ישתמשו גם בבוט ייעודי בשם ג'רי - יועץ קריירה עתידי ומקורי שיצרנו למטרה זו - וישוו את תמונת העתיד שקיבלו באמצעות הבינות השונות - הטבעית (כשחשבו בעצמם), המלאכותית (ChatGPT), והייעודית (ג'רי). אפשר לחדד ולדייק את התהליך עד שנגיע לתוצאה הרצויה לנו.

התהליך הסתיים - ורק מתחיל!
עד כה התלמידים יצרו תמונת עתיד, במהלך בן שמונת השלבים שתואר למעלה. אך זוהי רק תחילת מסע הלמידה שהם חוו בסיוע הבינה המלאכותית! כעת, נוכל להזמין אותם לעבוד על תכנון צעדים מעשיים לקראת מימוש תמונת העתיד שלהם, ולהתחיל לבצע אותם בקצב המתאים לכל אחת ואחד מהם. 


פיתוח הפרקטיקה
: רפאלה בלס, מנהלת פיתוח פדגוגי ותוכן ברשת בתי הספר "עמל" ומורה בתיכון עמל להייטק ואמנויות ע"ש פרס בתל אביב; תומר קרודו, מורה יזם בתיכון עמל להייטק ואמנויות ע"ש פרס בתל אביב

טיפים

טיפים

חשוב לשמור על הפרטיות של התלמידות והתלמידים. הם מעלים ליישומי בינה מלאכותית צילומים מעובדים שלהם, מספרים על חלומותיהם, על חוזקותיהם ואף על חולשותיהם. על כן, חיוני במיוחד לבחור ביישומי בינה מלאכותית המאפשרים שמירה על פרטיות המשתמשים.

אחלה שיעור
אם גם לכם יש הצעה לפרקטיקה מקורית שמציתה את הדמיון, מעשירה את הלמידה בכיתה ומקדמת הוראה איכותית
שלחו אלינו אותה!

 נא למלא שדה זה

אולי תתעניינו גם ב...

אתיקה בשימוש בבינה מלאכותית בכתיבת עבודות
לטפח את מסוגלותם של התלמידים והתלמידות להשתמש באופן אתי ומוסרי ביישומי בינה מלאכותית בעת ביצוע מטלות לימודיות.
הוראה עם ספרים דיגיטליים ותוכן דיגיטלי
בלמידה מרחוק וגם בשגרה – הפוטנציאל הטמון בשימוש בספרי לימוד דיגיטליים הוא עצום: הם מאפשרים הוראה ולמידה מעשירה ומהנה, ורכישת מיומנויות של אוריינות דיגיטלית
הטלת ספק
ששת כובעי החשיבה של דה בונו, שגרת טען-תמוך-שאל, מה גורם לך לומר זאת? איפכא מסתברא – ועוד כלים שיעזרו לכם לעודד את התלמידים לחשוב באופן ביקורתי ולהטיל ספק
הרעיון שלכם כאן!
אם גם לכם יש מערך שעור רב כשרון או רעיון מקורי, מעניין, שמצית את הדמיון, מעורר את החושים ומפיח חיים בשיעורים- שלחו לנו אותו!

פורטל זה נבנה עבור מורים ונועד לשימוש צרכי חינוך בלבד. העמוד מכיל קישורים לאתרים חיצוניים שאינם אתרי משרד החינוך. תוכן אתרים אלה וכל המוצג בהם (לרבות פרסומות) הינו באחריות בעלי האתרים בלבד. אם נתקלתם בבעיה כלשהי או שיש לכם הצעות או הערות בנוגע לתוכן, באפשרותכם לפנות אלינו בקישור זה.