המומחיות בתחום התוכן דורשת גם רכישת ידע על תפיסות ודילמות ערכיות, ועל שילוב חינוך לערכים ופיתוח זהות אישית בהוראת תחומי הדעת. הערכים המובילים שנקבעו בתפיסת דמות הבוגר/ת של משרד החינוך הם: אהבת הדעת וחדוות הלמידה; מחויבות לערכי מדינת ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית; כיבוד ערכי המורשת והתרבות במדינת ישראל; כבוד האדם והמשפחה; ו-צדק חברתי וערבות הדדית.
חינוך לערכים
איך נשלב בלמידה התנסות בדילמה מוסרית – המציבה התנגשות בין שני ערכים ומשמשת בסיס לדיון ערכי – ונקדם חשיבה מוסרית בד בבד עם מתן אפשרות לביטוי אישי ולגיטימציה לדעות שונות
אירועים אקטואליים מעוררים סקרנות ורצון להגיב. חיבור שלהם לחומר הנלמד יתרום להגברת העניין בלמידה ולשיפור יכולתם של התלמידים לנקוט עמדה אישית במסגרת חינוכם לאזרחות פעילה ולמעורבות
שופטים, עדים, סנגורים וקטגורים בכיתה: משחק הדמיה לפעולת בית משפט. במשחק מעלים לדיון פומבי דילמה, אירוע או בעיה היסטורית או אקטואלית לצורך נקיטת עמדה וקבלת החלטה
משאל רחוב יכול לשמש כלי חינוכי המרחיב את מעגל הדעות והעמדות שהתלמידים נחשפים אליהן, לאפשר למידה חווייתית מהשטח ולזמן מפגשים עם אחרים בחברה ובקהילה כדי לעודד סובלנות ופתיחות.
כל אדם שונה מרעהו. לכל אחד מאיתנו נוח לראות בצרכיו, בהרגליו ובדעותיו את הדבר הנכון והאמיתי. אך לעיתים השונה מאיתנו עשוי להעשיר את עולמנו, לגוון אותו ולהעצים את הקיום שלנו
אחת ממטרות החינוך היא "לטפח מעורבות בחיי החברה הישראלית, נכונות לקבל תפקידים ולמלאם מתוך מסירות ואחריות, רצון לעזרה הדדית, תרומה לקהילה, התנדבות וחתירה לצדק חברתי במדינת ישראל". איך נעודד זאת בכיתה?
כמעט כל טקסט – כתוב, חזותי או שמיעתי – יכול להיות בסיס לשיח ערכי. באיזה אופן יזמין הטקסט את המשתתפים להפעיל חשיבה ביקורתית ולבחור בחירה מושכלת ולא אוטומטית בעמדות ובערכים
על כל אדם מוטלת האחריות לבחון בעצמו את ערכיו ואת עמדותיו. תפקיד המחנכ/ת הוא להנחות את התלמידים ולעזור להם להבהיר לעצמם את עמדותיהם ולהוביל תהליך חינוכי של הבהרה וגיבוש סולם הערכים
תהליך החניכה הוא מפגש בין-אישי בין חונכ/ת (המורה) לחניכ/ה (התלמיד/ה). המפגש נועד להעצים את החניכ/ה ולסייע בתהליך גיבוש הזהות האישית והמודעות העצמית
בוקר אקולוגי, אימוץ אתר בסביבה, הקמת סדנת מייקרים, יוזמות מעולם הקיימות ועוד רעיונות בדרך לעולם ולבית ספר "ירוק" יותר
המרחב המקוון מאפשר העתקה, שכפול, שינוי והפצה של תכנים שונים בקלות. אך האם מותר לנו לעשות שימוש כרצוננו בכל תוכן שמצאנו ברשת? מה אומר חוק זכויות היוצרים? ומה בין עידוד היוצר והגנה על זכויותיו, לבין זכות הציבור ליהנות מחופש מידע ומשימוש בו?
ההתפתחות המהירה של טכנולוגיות הבינה המלאכותית בשנים האחרונות והפוטנציאל הרב הגלום בהן, מעלים מגוון סוגיות אתיות. איך נעזור לתלמידים לפתח מודעות לדילמות בנושא, ולהפעיל שיקול דעת מוסרי בדרך לרתימת החדשנות הטכנולוגית להבטחת הרווחה האנושית?
מה זה בעצם למידה היברידית? מה בינה לבין למידה מהבית, למידה מרחוק, למידה מקוונת או למידה מעורבת? איך כל זה קשור לפיתוח לומד עצמאי? ואיך אפשר לרתום את הלמידה הזו לטובת מיזם חברתי בקהילה?