דלג אל

הצהרת נגישות

אורח חיים מקיים

למאגר הפרקטיקות
  מומחיות בתחום התוכן ובהוראתו     חינוך לערכים

מטרה

לרכוש השקפת עולם, ידע עיוני וניסיון מעשי בהקשר ליחסי הגומלין בין האדם לסביבות חייו.

הצעות למהלך

הצעות למהלך

הגישה לנושאי הסביבה, השמירה על הטבע, הקיימות והאקולוגיה חייבת להיות גישה שאינה מתיימרת להביא בפני התלמידים ידע סופי ומוגמר אלא מהווה מצע לדיון ולהמשך מחקר. הסיבות לכך רבות, והעיקרית היא שנושא זה אינו מוכרע ומוסדר בתרבות העכשווית.

להט אמונה ועשייה אינטואיטיבית הם מרכיבים חשובים, אולם מהלכי הלמידה חייבים לכלול הסתמכות על ידע מדעי. אורח החיים המקיים שובץ תחת קטגוריה של "חינוך לערכים" אולם ערך ראשי בו הוא הבניית ידע מתמדת.

מהלך הלמידה המוצע כאן הוא רב-שנתי ומערב את כל בית הספר. ניתן לקיים אותו במתכונת של כיתה בודדת אולם האפקטיביות תקטן מאוד. 

בוקר אקולוגי

1. צוות בית הספר בוחר נושא אקולוגי שנתי כגון:

הצוות בונה תוכנית לימודים שנתית סביב הנושא הנבחר, אך לכל מורה יש אוטונומיה להתאמות על פי גיל, הרכב הכיתה, הצעות התלמידים ונטיית הלב של המורה.

2. כל התלמידים בבית הספר מתכנסים בכל שבוע ביום קבוע לשיעור אחד בבוקר, ללימוד הנושא.

3. ההנחיה נעשית על ידי מורה קבוע/ה לקבוצה, לאורך כל שנת הלימודים.
ניתן לקיים את הלמידה בקבוצות דו-גילאיות הטרוגניות. 

4. כל שיעור בנוי מארבעה חלקים:

  • 10 דקות הקניה
  • 10 דקות דיון
  • 10 דקות להצעות מעשיות
  • 10 דקות לקבלת החלטות ביחס לשיעור/ים הבא/ים ולתכנון

5. הנושא הראשון בכל שנה יעסוק תמיד בנייר, ובעקבותיו נקיים דיון ביחס לסוג המחברת או האוגדן שנרצה עבור הבוקר האקולוגי. חשוב שגם המורה תשתמש באותו סוג של מחברת/אוגדן כפי שהוחלט בקבוצה.

6. כבר בשיעור הראשון נתחלק לצמדים. נשבץ את הצמדים ברגישות ובתבונה, ברוח "טובים השניים מן האחד". כל צמד יורכב מתלמיד/ה מכיתה צעירה ותלמיד/ה מכיתה בוגרת. נקיים פעילות היכרות כגון: ספרו על האחים שלכם, איזה מאכל אתם אוהבים, איזה צבע אוהבים, חיית מחמד, כלי נגינה וכד'. אפשר גם לשחק משחק היכרות כגון הרוח נושבת. (ראו גם את הפרקטיקה: העמקת ההיכרות עם התלמידים)

7. במהלך החודש הראשון כל צמד ייקח על עצמו אחריות מסוימת בבוקר האקולוגי.
התפקיד הראשון הוא תורני זמן וכבר בשיעור הראשון נמנה צמד שייקח זאת על עצמו. זוהי אחריות למדידה של עשר דקות כדי לסמן לכולם מתי עלינו לסיים חלק מסוים בשיעור ולעבור לחלק הבא. בזמן ההצעות המעשיות של השיעור הראשון נבקש לעזור לצמד שקיבל את האחריות על מדידת הזמן על ידי הצעות מעשיות כיצד כדאי להם לבצע את תפקידם בפעם הבאה.

תפקידים נוספים:

  • להכין שלטים עם שמות הילדים (באופן מקיים)
  • לערוך רשימה של הצעות מעשיות שעולות בשלב ההצעות ולעדכן אותה בסיום כל מפגש
  • לכתוב כתבה לעיתון בית הספר על הפעילויות של הבוקר האקולוגי
  • לרשום נוכחות בכל מפגש

8. במהלך החודש הראשון, בשיעור השני או השלישי,  הקבוצה תכתוב הסכם בוקר אקולוגי קצר הכולל:

  • מהי המטרה שלנו בבוקר האקולוגי?
  • מהי הציפייה שלנו מעצמנו ומאחרים בבוקר האקולוגי?
  • מה נעשה אם וכאשר מישהו בקבוצה יחוש שמשהו השתבש?
  • כולם יכתבו את ההסכם ובחודש הראשון נקרא אותו בכל שיעור כדי שהוא יוטמע. 
  • בהמשך נחזור להסכם מדי פעם, נבדוק אם אנחנו פועלים על פיו וניתן לעצמנו דין וחשבון בנושא. זו יכולה להיות אחריות של אחד הצמדים. זהו בסיס להליך הערכה ואם רוצים ניתן לפתח אותו לכדי גיליון הערכה ייעודי לבוקר האקולוגי.

דוגמה להסכם של בוקר אקולוגי:

"המטרה שלנו היא ללמוד איך לשמור על הסביבה.
הציפייה היא שנלמד ידע חדש, שנקשיב זה לזה וגם שיהיה לנו כיף.
אם וכאשר חבר בקבוצה יחוש שמשהו השתבש בבוקר האקולוגי,
הוא יכול לדבר עם הצמד שלו ואם זה לא נפתר שניהם יבקשו לדון בנושא במליאת הקבוצה".

חשוב ליישם את מהלך הלמידה על כל הדגשים שבו מאחר שמשולבים בו עקרונות של אורח חיים מקיים כגון לקיחת אחריות, מעורבות, עשייה מבוססת ידע, כישורים חברתיים כגון הידברות, גישור, מנהיגות ועבודת צוות, כמו גם מרכיבים של יוזמה וגילוי עבור המורים והתלמידים, תוך יצירה של חוויה חיובית.

(הרעיונות בפרקטיקה זו מבוססים על תוכניות וכלים ממספר בתי ספר: אפק ראש העין, בית הספר לטבע וחברה תל אביב, החווה החקלאית הפל"א קצרין, ותבנית החינוך המוזהב במשגב)

עוד רעיון - חברת הילדים

עוד רעיון - חברת הילדים

יום בשבוע בזמן השעה השביעית, נקיים התכנסות לכל מי שרוצה מתוך התלמידים והמורים, על פי קבוצות עניין הפועלות לקידום מגוון נושאים בתחום הקיימות.

את הקבוצות ינחו מורות/ים מבית הספר. שגרה כזו מאפשרת שילוב של כלל תלמידי בית הספר בעשייה הבית ספרית והיא פועלת באופן מיטבי כאשר היא מתבססת על ההרגלים הנרכשים בבוקר האקולוגי.

הקבוצות מצמיחות עשייה אקטיביסטית אליה יכולים אחר כך לחבור גם הורים וגורמים בקהילה. נושאים לדוגמה:

  • הסברה בתחום המיחזור
  • הכנת ותליית כרזות למניעת הרס הטבע
  • סימון שמות העצים ברחובות היישוב או בשכונה הקרובה לבית הספר

מודל ההתארגנות נובע מגיל התלמידים, מספר המבוגרים בקבוצה (מורים והורים), והיחס המספרי מבוגרים-ילדים.

חשוב לא לפחד משאלות קשות או מסתירות וגם לא לחסום מונחים השייכים לעולם הכלכלה, הטבע, הטכנולוגיה, המדיניות וכד', אלא לנצל אותם על מנת לערב את התלמידים בלימוד ובמחקר. הוויה זו משקפת נכונה את תחום הדעת והעשייה המאתגר את התרבות העכשווית.

ראו גם הפרקטיקה: הבנת הקשרים בין אירועים מקומיים ועולמיים ופיתוח אחריות גלובלית

עוד רעיון - אחריות מעשית

עוד רעיון - אחריות מעשית

נציע לתלמידים לקחת חלק פעיל ביוזמה ובתחזוקה של מוקדים שונים בבית הספר הנושקים לעולם הקיימות. חשוב שהפעילות תהיה מבוססת על מוטיבציה פנימית של התלמידים ושכל אחד ואחת יוכלו לבחור מוקד פעילות שמעניין אותם. למשל:

  • מדידות אקלימיות (משקעים, רוח), איסוף מי גשם
  • פינת חי
  • קומפוסטר בית ספרי
  • בוסתן, גן ירק, גן בוטני
  • איסוף ומיחזור סוללות
  • צמצום במשאבים ושימוש חוזר בחומרים
  • הפרדת אשפה
  • איסוף מיכלי שתייה
  • חנות משחקים וצעצועים יד שנייה
  • פעילות שיש בכוחה להביא לבית הספר משאבים חדשים

עוד רעיון - שלולית חורף

עוד רעיון - שלולית חורף

שלולית החורף היא בית גידול עונתי המשמש מקור חיים לדו-חיים, חרקים, ציפורים ויונקים בעונת החורף ולעיתים יש שלוליות כאלה בקרבת בית הספר. זוהי הזדמנות ללמוד על תופעות ביולוגיות עונתיות באמצעות התבוננות, ניסוח שאלת מחקר ובדיקת תקפות השאלה (ביוחקר).

  1. הכנה
    נכין את התלמידים ליציאה מבחינה לוגיסטית ולימודית. נחשוב יחד מה עלינו לקחת: זכוכית מגדלת, כלי לאיסוף דגימות, מגדיר צמחים וכו'.
    לקראת היציאה כדאי לצפות יחד בסרטון העוסק בחשיבותן ובשימורן של בריכות החורף בישראל.
  2. משימות וחלוקת אחריות
    נדמה את הכיתה לקבוצת חוקרים שעליהם להתבונן בעיניים, למצוא דברים ולשאול עליהם שאלות:
  • מה זה?
  • איך זה הגיע לכאן?
  • מה תפקיד של דבר זה בשלולית?

נתחלק באחריות ונשאל מי מתנדב/ת לקחת אחריות על כל אחד מהכלים שעלינו לקחת.

  1. תפקיד המורה בפעילות
  • במהלך הפעילות התלמידים יביאו דברים שהם מוצאים וישאלו עליהם שאלות. נוכל לשאול אותם שאלות המשך, לבקש שיחשבו על שאלות נוספות, להפנות אותם למגדיר וכד'. לא נענה על השאלות, אלא נעודד את התלמידים להוסיף ולחקור בעצמם.
  • הערה: פעילות בשלולית החורף מתאימה מאוד לדיון על חשיבות מגוון המינים. לאחרונה נמצאו בישראל שני צמחים לא מוכרים עד כה; ייתכן ששינויי האקלים מולידים זנים חדשים. כדאי להלהיב את התלמידים שיכול להיות שהם יגלו תופעה חדשה ובלתי מוכרת עד כה!
  1. חזרה לכיתה
    לאחר שלכולם יש ממצא כלשהו מהשלולית ושאלה מתאימה, חוזרים לכיתה. בדרך חזרה לבית הספר, אפשר לבקש מהתלמידים לחשוב על השערה שתהווה תשובה לשאלה שלהם על הממצא שאספו בשלולית.
  2. חיפוש מידע וכתיבת דו"ח
  • אחרי שיש לכל תלמיד/ה השערה בקשר לשאלה שחיברו על הממצא שלהם, ננחה אותם לחפש מקור מידע כדי לאשר או לדחות את ההשערה שלהם (ספר, מאמר, סרטון, ראיון עם ביולוג, אתר אינטרנט וכד').
  • התלמידים יכתבו דו"ח מדעי על התהליך, ביחידים, בזוגות או בקבוצות קטנות.
  • כדאי ללכת לשלולית החורף מספר פעמים ולא רק פעם אחת, כדי לחוות את השינויים שמתרחשים בבית הגידול עם חלוף הזמן.

 

עוד רעיון - ניסויים מדעיים בגינת הירק

עוד רעיון - ניסויים מדעיים בגינת הירק

אם קיימת בבית הספר גינת ירק, אפשר לקיים בה פעילויות ניסוי וחקר (מתאים לתלמידי ד'-ח').

  • העבודה בקבוצות כאשר כל קבוצה חוקרת את כל החלקים של הערוגה ולבסוף משווים את התוצאות בין כל הקבוצות.
  • נתכנן ונבצע ניסוי על השפעת כמות אור על גידול מסוים: נוודא שכל חלקי הערוגה מקבלים מים במידה שווה, נחלק את הערוגה לחלקים ונכסה כל חלק באופן הדרגתי עד לכדי כיסוי מלא.
  • כל שבוע נתבונן ונרשום את המדדים עליהם החלטנו ובשבוע האחרון גם נוציא כל ירק מהאדמה, נמדוד ונשקול את הירק בהתאם לחלקים השונים, נרשום במדויק ונסיק מסקנות.
  • נתכנן ונבצע ניסוי דומה, אך הפעם כמות המים שמקבל כל חלק בערוגה תהיה שונה.
  • אפשר גם: גידול תפוחי אדמה במצעים שונים – ניקח מיכלים שונים ונמלא אותם במצעים שונים כמו חול, אדמה, מלט ועוד. ניתן לכל מיכל תנאים שווים, נתבונן, נרשום, נשווה ונסיק מסקנות.

עוד רעיון - שילוב מומחים

עוד רעיון - שילוב מומחים

כאשר רוצים לקדם אורח חיים מקיים, יש חשיבות רבה לפיתוח שפת קיימות בית ספרית ובגיבוש מצפן משותף לעשייה ברמת הפרט וברמת הכלל. לפיכך, בכל מעגלי העשייה נפיץ את הרצון ואת הפתיחות להתייעצות, לקיום ראיונות, לאירוח מומחי סביבה שונים מתוך קהילת ההורים, בני המשפחה, חברי הקהילה, השכנים והמכרים, והזמנתם לשיעור או להרצאה. גיבוש מעגל פעילים שכזה מאפיין את העיסוק בנושאים אקולוגיים.

פרויקט ראוי עבור קבוצת בוקר אקולוגי או עבור חברת הילדים יכול להיות כתיבת קול קורא למומחי סביבה, פעילי סביבה וקובעי מדיניות, בבקשה לתרום לבית הספר מהידע ומהניסיון שלהם.  אפשר לפרסם קול קורא בצורת מכתב, מודעה או סרטון.

עבודה עם מומחים מתנדבים דורשת פיתוח כישורים ולימוד דרכי עבודה, הן לצוות בית הספר והן לתלמידים.

עוד רעיון - אימוץ וטיפוח אתר אקולוגי

עוד רעיון - אימוץ וטיפוח אתר אקולוגי

במסגרת פעילות הקיימות הבית ספרית אפשר לאמץ ולטפח אתר אקולוגי שנמצא בסביבה הקרובה לבית הספר, בשיתוף עם הגורמים הרלוונטיים ברשות המקומית.

קבוצת בוקר אקולוגי, חברת הילדים או שכבה מסוימת בבית הספר, יכולות לצאת פעם בשלושה שבועות לנקות אתר אקולוגי כמו שדה, גינה, שביל או גבעה – ולגבש תוכנית טיפוח הכוללת גם הכנת שלטי מידע או שלטים עם פנייה לתושבים.

אימוץ אתר יכול לשמש ציר מארגן כיתתי או קבוצתי למשך שנת פעילות. ראו למשל: אימוץ גן סאקר על ידי בית ספר יובלים בירושלים. 

אימוץ וטיפוח אתר בסביבת בית הספר יכול לשאת גם אופי תיירותי וטכנולוגי, כדוגמת למידה מבוססת מקום של תיכון להייטק ולאומנויות ע"ש שמעון פרס בתל אביב (לשעבר שבח מופת).

עוד רעיון - ליסודי: עונות השנה כציר מארגן

עוד רעיון - ליסודי: עונות השנה כציר מארגן

עונות השנה יכולות להיות ציר מארגן מועיל במיוחד בנושאי קיימות. בית הספר הופך ליחידה המפתחת ידע מעצם התצפיות, המדידה והתיעוד לאורך השנה. ציר מארגן שכזה מסייע בפיתוח חשיבה מסדר גבוה על בסיס השוואת נתונים.

תוך זמן קצר ניתן יהיה להתחיל להשוות נתונים של שנה אחת עם נתוני שנים קודמות, לעורר שאלות ולהסיק מסקנות. פיתוח הידע הופך את בית הספר לגורם משיכה עצום עבור מומחים, חוקרים ואנשי תעשייה שירצו לשתף פעולה כשייווכחו כי העשייה הבית ספרית נשענת על נתונים שהופקו על ידי התלמידים.

אפשר לשקול לגוון את סביבות הלמידה בהתאם לתנאי מזג האוויר במהלך העונות השונות.

ראו גם: סביבות למידה חוץ כיתתיות

אפשר גם - דוגמאות לפרויקטים ויוזמות

אפשר גם - דוגמאות לפרויקטים ויוזמות

אפשר גם - חלל יצירה או סדנת מייקרים (MAKERSPACE)

אפשר גם - חלל יצירה או סדנת מייקרים  (MAKERSPACE)

סדנת מייקרים היא מקום שבו התלמידים מגשימים מחשבות על דברים מעשיים הנובעים מהלימודים, או מייצרים פתרונות לבעיות שונות, ובכך גם מתמלאים בתחושת מסוגלות ומוצאים שימוש חוזר או אחר לשפע החומריות בעולם.

  1. מייעדים מקום בבית הספר, החל מפינה במסדרון או בחצר, ועד לחדר לימוד מעוצב באופן ייעודי.
  2. שמים בחדר שולחן ומדפים, אקדח דבק חם, מעט ציוד מלאכת יד וכדומה, ומבקשים מהתלמידים להביא חומרים, חלקי מכשירים או דברים מיותרים בבית, כולל כלים שכבר אין בהם צורך.
  3. אפשר להתחיל עם התלמידים שיש להם גישה טכנולוגית אבל לא חייבים. דוגמאות לפעילויות:
  1. התלמידים יכולים לערוך מגוון ניסויים עם חומרים שונים כדי לבנות כלים, מנגנונים ומערכות שלמות. פעילות ניסויית עם חומרים פיזיים קשורה ללמידה לעומק, מקדמת את התעניינות התלמידים במדע ומפתחת מיומנויות מדעיות ויכולת של פתרון בעיות יצירתי.

טיפים

טיפים

מומלץ להתחיל בקטן כי אורך חיים מקיים הינו נושא הוליסטי מטבעו. על כן כדאי להתחיל עם הבוקר האקולוגי כצעד ראשון ולגדול עם העשייה והיוזמות לתחומים נוספים.

כדאי להקדיש זמן לשיתוף, בקרה והתייעצות בצוות המורים, בישיבת הצוות השבועית או באמצעות מנגנון אחר, ביחס להתקדמות בתוכנית בוקר אקולוגי ובכל התוכניות האחרות שמקדמות אורח חיים מקיים.

רצוי שכל מורי מקצוע מסוים או שכבה מסוימת יבחרו ציר מארגן (כגון עונות השנה) כדי לחבור לנושאי קיימות. המורה לאומנות והמורה למדעי יכולים לייצר תוכנית של מגדיר צמחים כיתתי או לתכנן ולבצע כרזות לעידוד מיחזור; המורה לאנגלית יכולה ללמד באמצעות כתבות באנגלית על גרטה טונברגוכן הלאה.

חשוב לנווט את ההבשלה האישית והקבוצתית בזהירות ולא לכפות כללים ונהלים או להיכנס לפרויקטים שהקהילה הבית ספרית אינה בשלה להם, להיות רגישים לתהליך שעבורי התלמידים הן מבחינת התבהרות המונחים והן מבחינת המטען הרגשי והחברתי שהולך ונצבר. התכנון חייב להיות רגיש ליכולת.

כדאי לזכור

כדאי לזכור

אקולוגיה או ערך הקיימות יכולים לשמש מצפן ערכי מרכזי על בסיס התפיסה שהכול קשור להכול ודברים דומים מהדהדים זה עם זה, ושֶׁאִם קִלְקַלְתָּ אֵין מִי שֶׁיְּתַקֵּן.

ערך זה מאפשר העמקה לתוך יחסי הגומלין שבין האדם לטבע ולכדור הארץ, ופיתוח הידיעה  שהאדם משפיע באופן דרמטי על המרחבים בהם הוא פועל ואף מעצב אותם.

לפי תפיסה זו האדם אחראי על סביבתו הפנימית (מצב הרוח, בריאות, תזונה) ועל הסביבה החיצונית שבתוכה הוא נמצא – במילים אותן הוא אומר, בפעולות שאותן הוא עושה או לא עושה, וגם במחשבות המתקיימות בראשו.

אחלה שיעור
אם גם לכם יש הצעה לפרקטיקה מקורית שמציתה את הדמיון, מעשירה את הלמידה בכיתה ומקדמת הוראה איכותית
שלחו אלינו אותה!

 נא למלא שדה זה

אולי תתעניינו גם ב...

רפלקציה קבוצתית
רפלקציה קבוצתית היא הזמנה לחברי הקבוצה להעניק או לקבל משוב מעצים על פעולות שעשו או חוו. פרקטיקה מצוינת לעבודה בקבוצות
عرض معايير التقييم في بداية الوحدة التعليمية
عندما يتعرّف التلاميذ في بداية الفصل الدراسي على المعايير التي سوف نعتمدها لتقييمهم في نهاية الفصل، فإنهم سيفهمون بشكل أفضل ما المطلوب منهم. الأمر الذي من شأ...
שיחה עם צ׳אטבוט לצורך יצירת טקסט
פיתוח אוריינות התלמידים והתלמידות בשימוש בבינה מלאכותית יוצרת בכלל, ובשיחה עם צ׳אטבוט לצורך יצירת טקסטים בפרט, ורתימת הבינה המלאכותית לסיוע בהכנת עבודות אישי...
הרעיון שלכם כאן!
אם גם לכם יש מערך שעור רב כשרון או רעיון מקורי, מעניין, שמצית את הדמיון, מעורר את החושים ומפיח חיים בשיעורים- שלחו לנו אותו!

פורטל זה נבנה עבור מורים ונועד לשימוש צרכי חינוך בלבד. העמוד מכיל קישורים לאתרים חיצוניים שאינם אתרי משרד החינוך. תוכן אתרים אלה וכל המוצג בהם (לרבות פרסומות) הינו באחריות בעלי האתרים בלבד. אם נתקלתם בבעיה כלשהי או שיש לכם הצעות או הערות בנוגע לתוכן, באפשרותכם לפנות אלינו בקישור זה.