דלג אל

הצהרת נגישות

תיאום ציפיות

למאגר הפרקטיקות
  מחוייבות לכל תלמיד ותלמידה     קשר מורה תלמיד/ה

מטרה

תיאום ציפיות בין התלמידים למורה ובינם לבין עצמם.

הצעות למהלך

הצעות למהלך

תיאום ציפיות מבסס אמון ראשוני בין השותפים. באמצעותו מתקיים בירור של צרכים וציפיות של כל אחד מהשותפים, והוא מבסס הגדרת תפקידים, כללי התנהגות ונורמות עבודה משותפים.

תיאום ציפיות לגבי התנהלות הכיתה נהוג לקיים בתחילת השנה, אבל גם לקראת היציאה לטיול שנתי, לקראת היציאה למוזיאון או לתיאטרון וכדומה, לקראת טקס, יציאה להתנדבות, לגדנ"ע, לסמינריון וכן לקביעת נורמות בהקשר לפעילות החברתית-כיתתית כגון משלוחי מנות בין תלמידי הכיתה, השתתפות בפעילות כיתתית אחר צהריים, קיום מסיבות יום הולדת  ועוד.

עץ הציפיות

  1. נכין פתקיות בצורת עלים בשני צבעים (לפחות 3 פתקים מכל צבע לכל משתתפ/ת), וציור גדול של עץ. הפתקיות יכולות להיות אנונימיות.
    ראו גרסאות להדפסה: עץ הציפיות ; עלי ציפיות
  2. כל משתתפ/ת מקבל/ת 6 פתקיות ("עלים"): 3 פתקיות בצבע א' ו-3 פתקיות בצבע ב'.
    על הפתקיות נבקש לכתוב:
    בצבע א': הציפיות שלי מהמורה בתחום הלימודי
    בצבע ב': הציפיות שלי מהחברים לכיתה בתחום החברתי

    נבקש מהתלמידים להתנסח בכבוד תוך הקפדה על סגנון של רעיונות בונים.

    לדוגמה:

    ציפיות מהמורה: שתיתן לי לדבר יותר כשאני מצביעה, שיאפשר לי להשתמש בכישרון הציור שלי בשיעורים, שתיתן לי לשבת ליד החבר/ה שלי, שתעזור לי כשאני לא מבינ/ה את החומר...
    ציפיות מהחברים: שישתפו אותי בכדורגל בהפסקות, שיזמינו אותי לביתם אחר הצהריים, שיצלצלו לשאול מה שלומי כשאני חולה, שיתחשבו בי שאני אלרגי...

    לגיוון: אם המורה רוצה לעבור על ציפיות התלמידים ממנה מבלי לקיים על כך דיון כיתתי, ניתן לאסוף את הפתקים של צבע א' לאחר שלב זה, ואת השלבים הבאים (מיון, שיתוף, חתימה), לבצע רק עם הפתקים של צבע ב' העוסקים בציפיות מהחברים לכיתה.

  1. בקבוצות: המשתתפים יתחלקו ל-2 קבוצות –
    קבוצה א': תמיין את  עלי הציפיות "מהמורה בתחום הלימודי" ותתלה אותם על עץ הציפיות לפי נושאים.
    למשל: ציפיות הקשורות להתנהלות המורה בזמן השיעור על "ענף" אחד, ציפיות הקשורות לתקשורת בין המורה להורים על "ענף" שני, לתקשורת בין המחנכת למורים אחרים על "ענף" שלישי ועוד.
    קבוצה ב' תמיין את  עלי הציפיות "מהחברים לכיתה בתחום החברתי" ותתלה אותם על העץ באותו האופן.
    למשל: כל מה שקשור ליחסים בין הילדים בהפסקות, בפעילות חוץ (טיולים, הסעות), שיימינג, שיח מכבד וכד'.
  2. שיתוף במליאה וחתימה: מציגים את התוצרים והתובנות, בודקים אילו ציפיות רווחות יותר ואילו פחות, אילו אפשריות ואילו לא, ומסכמים: מה עלינו לעשות כדי לממש את הציפיות של כל אחד ואחת מאיתנו?
    לסיום אפשר להזמין את כולם לחתימה אישית על הסיכום ולתלות גם אותו על עץ הציפיות.

עוד רעיון

עוד רעיון

במקום עלי ציפיות הנתלים על עץ, אפשר להשתמש בדימויים מעולמות אחרים:

  • "נוצות" שעל כל אחת מהן כתוב משהו ומכניסים אותן לציפיות (של כריות)
  • בקבוק עם פתקי משאלות שכביכול מושלך לים וכדומה.

מעבר לאיסוף ומיון של הציפיות האישיות של כל תלמיד ותלמידה, אפשר להציע לתלמידים לחשוב גם על הציפיות שלהם מעצמם כקבוצה.
בסיום נכתוב מה עלינו לעשות כקבוצה כדי לממש את הציפיות שלנו מעצמנו, בתחום הלימודי והחברתי.

עוד רעיון - תיבת תיאום ציפיות

עוד רעיון - תיבת תיאום ציפיות

אפשר ליצור תיבה שאליה ילדים יוכלו להכניס מכתבים או פתקים עם הרהורים, מחשבות שאלות ותהיות. התיבה יכולה להיות מיועדת למסרים בנושא מסוים (למשל תיבה לסוגיות מגדר: יחסי בנים בנות, תהיות הנוגעות להיבטים מגדריים וכדומה), או פתוחה למגוון רחב של משאלות ובקשות.

  1. מייצרים את התיבה, רצוי בשיתוף התלמידים, ומקשטים אותה בהתאם לנושא אליו היא מיועדת.
    לדוגמה: במקרה של תיבה בנושאים מגדריים, התיבה יכולה להיות מעוצבת כך שתראה כדמות שלא ניתן להגדירה כזכר או כנקבה; תיבה בנושא קוד הלבוש הבית ספרי יכולה להיות מקושטת בתמונות של פרטי אופנה וכד'.
  2. מסבירים את מטרת התיבה – לאילו שאלות או בקשות היא מיועדת ומי יקרא את המכתבים והפתקים שיוכנסו אליה (המורה? היועצ/ת? רכז/ת חברתית?) – ומעודדים את התלמידים לכתוב מכתבים ולהכניסם לתיבה. חשוב לקבוע את טווח הזמן שבו תינתן התייחסות למכתבים בתיבה (לדוגמה, אחת לשבוע או אחת לשבועיים). נדגיש כי אפשר לכתוב גם באופן אנונימי, ללא ציון שם הכותב/ת.
  3. ממקמים את התיבה במקום שיהיה ידוע לכולם ונגיש לאורך כל היום, אך כזה שבו ילדים יכולים להכניס את הפתקים בדיסקרטיות אם הם מעוניינים בכך.
  4. אחת ל-X זמן שנקבע, תתקיים ישיבה שבה יעברו אנשי הצוות האחראים על כך על הפתקים וינסחו מענה מותאם לביה"ס או לכיתה. ההתייחסויות השונות יוצגו לתלמידים בצורה מכבדת ותוך רצון כן להיענות לבקשות ככל שניתן. במידה ולא ניתן, יוסבר מדוע לא.

התיבה יכולה להיות כיתתית, שכבתית או בית ספרית. בכל מקרה, חשוב שגם המנהל/ת וצוות הניהול יהיו רתומים לנושא כדי שיינתן מענה גם לשאלות או בקשות שלא יכולות לקבל מענה בפורום כיתתי בלבד.

(מבוסס על כלי שנוצר בבי"ס לפיד המ"ה, לפיד)

אפשר גם

אפשר גם

נפגשים ומתאמים

  1. המשתתפים מסתובבים בחדר לצלילי מוזיקה נעימה. בהינתן האות נעצר כל משתתף ליד משתתף אחר, ושניהם עונים על שאלה ששואל/ת המנחה:

לדוגמה:

  • מה אני מצפה מחבריי לקבוצה מבחינה חברית?
  • במה אני רוצה להתקדם השנה?
  • מה אני מצפה שנעשה בהפסקות?
  • מה אני מצפה מהמורים המקצועיים?
  1. אחרי מספר דקות מפעילים שוב את המוזיקה. מקיימים מספר סבבים כאלה.
  2. במליאה: המשתתפים מוזמנים לספר על מה ששמעו מחבריהם ולהגיב על הציפיות השונות.

(**מבוסס על פעילות של חגית גברעם, אתר לב לדעת)

טיפים

טיפים
  • חשוב לקבוע זמנים קבועים לבחינת אופן מימוש הציפיות ומידת ההצלחה שלנו במימושן.
  • אפשר לבצע את תיאום הציפיות בנושאים ובזמנים שונים: לפני יציאה לטיול, לפני סמינריון, לפני מבחן וכדומה.
  • אפשר לקיים את הפרקטיקה הזו כהכנה להבניית כללי הכיתה עם התלמידים
אחלה שיעור
אם גם לכם יש הצעה לפרקטיקה מקורית שמציתה את הדמיון, מעשירה את הלמידה בכיתה ומקדמת הוראה איכותית
שלחו אלינו אותה!

 נא למלא שדה זה

אולי תתעניינו גם ב...

חיזוק תחושת המסוגלות והאמונה ביכולת בקרב תלמידים
בכל תלמיד/ה גלומים מגוון כישורים ויכולות. כדי שירגישו שהם מסוגלים להביא אותם לידי ביטוי, חשוב שיחוו מידה גבוהה של מסוגלות עצמית ואמונה בכוחותיהם. איך נעודד ח...
פרקטיקות לצמצום הזמן מתחילת שיעור עד תחילת הלמידה
צמצום הזמן בין הכניסה לכיתה לתחילת הלמידה עצמה, בעזרת פעילות שמקדמת התלהבות וחום, יסייע לתלמידים להתחבר לנושא השיעור ויקבע במידה רבה את הטון של מה שיתרחש אחר כך
הערכת מהימנות של מקורות מידע
תעמולה, מניפולציה, דמגוגיה – בעידן המידע בו אנו חיים, הידע הקיים מכפיל את עצמו במהירות הולכת וגוברת, וחשוב להקנות לתלמידים מיומנויות המתייחסות ל"צרכנות נבונה...
הרעיון שלכם כאן!
אם גם לכם יש מערך שעור רב כשרון או רעיון מקורי, מעניין, שמצית את הדמיון, מעורר את החושים ומפיח חיים בשיעורים- שלחו לנו אותו!

פורטל זה נבנה עבור מורים ונועד לשימוש צרכי חינוך בלבד. העמוד מכיל קישורים לאתרים חיצוניים שאינם אתרי משרד החינוך. תוכן אתרים אלה וכל המוצג בהם (לרבות פרסומות) הינו באחריות בעלי האתרים בלבד. אם נתקלתם בבעיה כלשהי או שיש לכם הצעות או הערות בנוגע לתוכן, באפשרותכם לפנות אלינו בקישור זה.