שותפות תלמידים בתהליכי ההערכה היא שם כולל המאגד בתוכו מספר פרקטיקות העומדות בבסיסה של תפיסת "הערכה לשם למידה" (הל"ל) הכוללת:
- שותפות בקביעת הקריטריונים להערכה ובניית מחוון בשיתוף הלומדים על בסיס הקריטריונים.
- הערכה עצמית ורפלקציה
- הערכת עמיתים
פרקטיקות אלו קשורות בגישות התופסות את הלומד כפעיל בתהליך הלמידה וכשותף בתהליך ההערכה.
כל אחת מהפרקטיקות הללו ניתנת ליישום בהתייחס לתוצרים, לתהליכי הלמידה, וגם ללמידה מרחוק.
הכנת תלקיט (פורטפוליו), מאפשרת להציג את הפרקטיקות הללו יחדיו.
המשותף לפרקטיקות אלו הוא שימוש בעדויות של התלמידים עצמם על מה שהם עושים, אומרים או כותבים. עדויות אלו מאפשרות להסיק מה התלמידים מבינים, יודעים, מרגישים או חושבים.
יש לשים לב שהערכה עצמית והערכת עמיתים תהינה לרוב "רכות": מכוונות להערכה מעצבת, באווירה מכבדת ומקדמת, ויתמקדו במאפיינים של התוצר ולא במתן ציון, כדי למנוע הטיות ויצירת מתח בין התלמידים.
תרבות למידה כיתתית המבוססת על ערכים של כבוד הדדי, דיאלוגיות, העצמה, הוגנות, עזרה הדדית, סובלנות לטעויות ולקשיים, שונות וגיוון – היא תנאי מקדים על מנת ליישם שותפות מיטבית של הלומדים בתהליך ההערכה. בנוסף, שותפות לומדים בהערכה היא הזדמנות לחיזוק מיומנויות קוגניטיביות, מיומנויות תוך אישיות ומיומנויות בין אישיות.
ראו גם את הפרקטיקה: מתן מגוון אפשרויות לבחירת התלמיד/ה
מהלך: הערכה עצמית והערכת עמיתים
הערכה עצמית והערכת עמיתים יכולות להתבצע במספר דרכים וניתן לחלק אותן לשני נושאים עיקריים:
- הערכת הביצוע במשימת תוכן לימודי (ידע)
- הערכה של כישורי למידה אישיים וחברתיים (מיומנויות)
מומלץ להתחיל בהערכה עצמית ומשם להתקדם להערכת עמיתים וליישם זאת בזמנים שונים לאורך השנה, ולא רק לפני אספות הורים או לקראת פגישות מורה-תלמיד/ה.
חשוב לנהל שיח עם התלמידים על המשימה ועל ערכו של משוב מקדם למידה, למשל על ידי התייחסות לשאלות כגון:
- מהם מאפייניה של משימה טובה?
- אילו כישורי למידה באים לידי ביטוי בעבודה שעשינו?
- מה מאפיין משוב שיקדם את הלמידה שלי או של חבריי?
כדאי להתחיל בהערכת משימה על בסיס מחוון שנכתב על ידי המורה הכולל קריטריונים ברורים, ורק אחר כך לעבור לשלב של בניית מחוון בשיתוף הלומדים.
- הערכה עצמית
- שלב ראשון: מחוון
בשלב הראשון התלמידים יעריכו את ביצועיהם במשימה בעזרת המחוון (מחוון כתוב שניתן להם או מחוון שהיו שותפים לכתיבתו). התלמידים יבדקו באיזו רמת ביצוע ביצעו את המשימה ויסמנו את רמת הביצוע שלהם בכל קריטריון במחוון. מומלץ להגדיר במחוון מספר רמות ביצוע כגון: בתחילת הדרך; קרוב ליעד או בדרך אל היעד; השיג את היעד. המחוון יכלול תיאור מה יבצע/תבצע התלמיד/ה בכל רמת ביצוע על מנת להשיגה. - שלב שני: משוב
בשלב זה התלמידים יכתבו לעצמם משוב מילולי המכיל התייחסות לשלושה היבטים:- נקודות לשימור: קריטריונים במחוון שבהם רמת הביצוע דורגה על ידם ברמה גבוהה
- נקודות לשיפור: קריטריונים במחוון שבהם רמת הביצוע דורגה על ידם ברמה בינונית-נמוכה
- הצעות: רעיונות מעשיים כיצד לשפר את הביצוע בהסתמך על רמת הביצוע הגבוהה לאותו קריטריון במחוון.
ראו לדוגמה: הערכה עצמית של תלמיד
- הערכת עמיתים
- משוב לחבר/ה על בסיס המחוון
בעזרת המחוון, התלמידים יעריכו את אופן ביצוע המשימה על ידי חבריהם.
התלמידים יכתבו לחבריהם משוב על בסיס המחוון להערכת המשימה, המכיל התייחסות לשלושת ההיבטים שתוארו לעיל: נקודות לשימור, נקודות לשיפור והצעות כיצד ניתן לשפר את הביצוע. - שיח בזוגות
התלמידים ישבו בזוגות ויסבירו לחבריהם את ההערכה שנתנו להם, בעזרת המשוב הכתוב. מקבלי המשוב יגיבו על המשוב שקיבלו מחבריהם. - אפשרות לשיפור
התלמידים יקבלו אפשרות לשפר את הביצוע שלהם בעקבות ההערכה שקיבלו מחבריהם.
מה נראה בכיתה?
- תלמידים בוחרים בכלי ההערכה התואם את העדפותיהם.
- תלמידים שותפים בבניית מחוון המשקף את הידע והמיומנויות שנדרשו לביצוע המשימה.
- תלמידים בודקים משימות או מבחנים של תלמידים אחרים בכיתה בעזרת מחוון.
- תלמידים לומדים איך לבקש משוב ואיך לתת משוב בונה (ראו גם: משוב מקדם למידה לחברים)
- בכיתה דנים בשגיאות אופייניות במבחנים או בעבודות.
- בכיתה דנים במאפיינים של עבודה או משימה טובה.
- תלמידים משכתבים ומשפרים את משימותיהם בעקבות משוב מעמיתים.