דלג אל

הצהרת נגישות

משוב מקדם למידה לחברים

למאגר הפרקטיקות
  מומחיות בתחום התוכן ובהוראתו     פיתוח מיומנויות

מטרה

לחזק את יכולת התלמידים לתת משוב חיובי זה לזה, ולהדק את הקשרים ביניהם לשם גיבוש הכיתה כקבוצה.

הצעות למהלך

הצעות למהלך

חברים למשוב

  1. נכין פרחי נייר גזורים כמספר ילדי הכיתה. במרכז כל פרח נרשום את שם התלמיד/ה. התלמידים יתבקשו לכתוב לכל אחד מחבריהם דבר חיובי על התנהגותם בלמידה, כלפי חבר/ה או כלפי הקבוצה (לעל-יסודי אפשר לעבוד עם פתקים צבעוניים במקום פרחים). יש לעודד כתיבה לכל תלמיד מתלמידי הכיתה, גם לתלמידים פחות מקובלים חברתית.
  2. נדגיש בפני התלמידים כי אנחנו עוסקים במתן משוב חיובי כמנוף לצמיחה ולהעצמת נקודות הכח שבכל אחד. וכי קביעת נורמות של מתן משוב חיובי תורמות ליצירת אקלים כיתה חיובי. יש להשגיח ולהיזהר שהמשוב לא יהפוך לשלילי כי אז נפסיד את מטרת הפעילות.
  3. נזמין תלמידים שרוצים בכך לשתף במשהו שכתבו להם והם אהבו, למדו ממנו משהו על עצמם, או לשתף במשהו שהם לוקחים איתם מהפעילות כאתגר לעתיד.
  4. אפשר לסיים בשאלות רפלקטיביות כגון אילו דברים חדשים למדת על עצמך במהלך הפעילות? אילו מסקנות ילוו אותך בעקבות הפעילות?

עוד רעיון - מעטפות משוב

עוד רעיון - מעטפות משוב

לסיום השנה, אפשר להכין מעטפות כמספר ילדי הכיתה. על כל מעטפה נרשום שם של תלמיד/ה.
התלמידים יקבלו פתקיות כמספר חבריהם ויתבקשו לכתוב על כל פתקית אמירה חיובית אישית על השנה שחלפה ואיחול לקראת השנה הבאה לכל אחד מחבריהם לכיתה.
נציע לתלמידים לשתף את הקבוצה במשובים שקיבלו, אם הם מעוניינים בכך.

עוד רעיון - פיתוח שיח דבור

עוד רעיון - פיתוח שיח דבור

על מנת לקדם ולפתח את היכולת של הילדים לדבר עם חבריהם לכיתה ולתת משוב מקדם זה לזה, מומלץ לאפשר להם לדבר בפני קהלים שונים וכן לקבל ולתת משוב. הילדים לומדים לבחור נושאים שמעניינים אותם, משכללים את היכולות המילוליות שלהם, מחזקים את הביטחון העצמי ומקבלים במה להציג את יכולותיהם.

1. ניתן לתלמיד/ה לבחור את הנושא לשיחה או לחקר, ונאפשר לכל אחד ואחת להציג את הנושא בדרך הנוחה לו/לה. המורה מסייע/ת לילד/ה לבחור נושא ואופן הצגה שיאפשרו הצגה טובה של היכולות שלהם והזדמנות לשפר אותן.

2. חשוב ללמד את התלמידים כיצד נותנים משוב חיובי ובונה. נקדיש לכך לפחות שיעור אחד, לפני שהתלמידים יתחילו להציג את הנושאים שלהם. אפשר לעשות זאת באמצעות שיח סביב שאלות כגון:

  • מהם המדדים להצגה טובה?
  • איך נדע מה טוב ומה דורש שיפור?
  • מהם הקריטריונים שאנחנו רוצים לבדוק?
  • איך ננסח את המשוב שלנו באופן מכבד ומעודד?
  • ראו גם: בניית מחוון עם התלמידים

3. התלמיד/ה מציג/ה בפני הכיתה ומקבל/ת משוב מהתלמידים האחרים.

4. התלמיד/ה מתקנ/ת את ההצגה בעקבות המשוב שהתקבל מהחברים.

5. התלמיד/ה מרצה ומציג/ה בפני כיתות אחרות בשכבה, בפני ההורים, או בבמות נוספות בבית הספר.

(מבוסס על כלי שנוצר על ידי בית חינוך ציפורי, בת ים)

עוד רעיון - משוב בגן הילדים

עוד רעיון - משוב בגן הילדים

משתמשים בכלי משוב של ילדים בהמשך להנחיית פעילות לקבוצה על ידי אחד הילדים בגן (ראו: ילדים מנחים פעילות בגן – בתוך הפרקטיקה מתן מגוון אפשרויות לבחירת התלמיד/ה). הגננ/ת צופה בפעילות ודואג/ת לפנות זמן ייעודי למתן המשוב בסוף הפעילות. יש לקחת בחשבון שזו מיומנות נרכשת שיש לתרגל ולשכלל אותה.

  1. פתיחת זמן המשוב

בסיום הנחיית פעילות על ידי ילד/ה או קבוצת ילדים, הגננ/ת מצהירה על זמן משוב –  ״מי רוצה להגיד ל–  משהו נעים, מלמד או חשוב על הפעילות?". אפשר לעודד את הילדים להגיב בעזרת שאלות כגון:

  • מה היה לכם נעים או מהנה בפעילות?
  • מה תרצו להציע ל… בעקבות ההנחיה ?
  • מה היה חשוב לדעתכם בפעילות?
  • מה היה מעניין?
  1. משוב ילדים

כל הילדים שמעוניינים בכך נותנים משוב לילד/ה או לילדים שהנחו את הפעילות, והילד/ה המנחה נותנ/ת משוב לילדים שהשתתפו, איך היה לתכנן את הפעילות עבורם ולהנחות את הקבוצה. בזמן השיח מומלץ להדגים לילדים כיצד לשלב מילים ומשפטים כמו:

  • אני מצטרפ/ת לדעה של… או: דעתי שונה...
  • אהבתי ש…
  • אני חושב/ת אחרת כי...
  • אני מציע/ה ש...
  • היה לי מעניין כש...
  1. סגירת זמן המשוב

לסיום, הגננ/ת נותנ/ת משוב לילד ולקבוצה, בדגש על כישורי חיים וכישורים חברתיים. לדוגמה:

  • ״הייתה לך סבלנות להסביר למי שלא הבין. זה נהדר".
  • ״שמתי לב שלא כולם הצליחו לעשות את מה שרצית שיעשו, ותמכת בהם כשזה קרה".
  • ״שמחתי לראות שאמרתם את מה שהיה לכם חשוב, ועשיתם זאת בדרך נעימה."

זמן המשוב שונה בכל פעם ותלוי בהרכב הקבוצה, בגודלה ובאופיה, אך תמיד חשוב לקיים את המשוב. ניתן להשתמש בכלי גם אחרי שיח פילוסופי בגן.

(מבוסס על פיתוח של הגן הדיאלוגי: משוב של ילדים, מסלול חממו"פ, משה"ח)

עוד על תפיסת הגן הדיאלוגי: ראו כאן

אפשר גם - האור שבך

אפשר גם - האור שבך

נכין גזרי נייר בצורת נרות כמספר ילדי הכיתה.

  1. על הלהבה נרשום את שם התלמיד/ה.
  2. התלמידים יתבקשו לכתוב לחבריהם משוב על האור שהם רואים בהם.

הפעילות תימשך עד שכל הנרות יתמלאו באור. 
על המורה להסתובב ולראות שכתבו משובים חיוביים לכל תלמידי הכיתה.

אפשר גם - כן אבל... כן וגם...

אפשר גם - כן אבל... כן וגם...
  1. בחירת נושא
    נשתף את התלמידים בתוכנית שיש בכוונתנו לבצע בזמן הקרוב. 
    לדוגמה: אני מתכננת להפתיע את בתי הלומדת בכיתה ו' במסיבת הפתעה לכבוד יום הולדתה. 
  2. כן, אבל...
    בסבב הראשון על ילדי הכיתה להגיב לרעיון במשפט שמתחיל במילים: "כן, אבל..."
    לדוגמה: כן, אבל איך תצליחי להזמין את כל החברות שלה מבלי שהיא תשים לב?
  3. כן, וגם...
    בסבב השני התלמידים צריכים להגיב לרעיון, במשפט המתחיל במילים: "כן, וגם..."
    לדוגמה: כן, וגם תבקשי מכל חברה שתכתוב לה ברכה אנונימית והיא תנסה לזהות מי הכותבת.
    אפשר לכתוב על הלוח את הרעיונות שהתלמידים הציעו.
  4. דיון במליאה
    לאחר שני הסבבים נקיים דיון במליאה סביב השאלות:
  • מה היה ההבדל בין הסבב הראשון לסבב השני?
  • איך לדעתכם הרגשתי כאשר הגבתם על הרעיון שלי ב-כן וגם, לעומת כן אבל...?

לסיום נדגיש כי כאשר מישהו נותן לנו משוב, הוא מסייע לנו לשפר את הרעיון שלנו. חשוב להתמקד במשוב בונה ומקדם (כן וגם) ולא במשובים מעכבים (כן, אבל).

ההתנסות בתרגיל זה מחדדת את העובדה שנקודות מבט מגוונות עוזרות לנו לשפר ולפתח רעיונות מוצלחים יותר שלא חשבנו עליהם לבד.

אפשר להשתמש בתרגיל גם בקבוצות קטנות: למשל לבקש מאחד התלמידים לשתף את החברים בתוכנית שיש לו לחג או לחופשה הקרובה, והאחרים מגיבים תחילה ב-כן אבל ואחר כך ב-כן וגם. לסיכום נשאל את המשתפים כיצד הרגישו לנוכח כל אחד מסבבי התגובות.

אפשר גם - ליסודי: כיסאות מוזיקליים למשוב

אפשר גם - ליסודי: כיסאות מוזיקליים למשוב

לסיכום חוויה משמעותית שחוו התלמידים כגון סיום יחידת לימוד, התנדבות כיתתית, יום שיא, בוקר כיתה וכדומה, נציע לתלמידים להעניק משוב חיובי זה לזה באמצעות המשחק הבא הדומה למשחק המוכר "כיסאות מוזיקליים": 

  1. נשמיע בכיתה מוזיקה ונבקש מהתלמידים להסתובב בחדר ולרקוד. כשנעצור את המוזיקה עליהם להסתדר באופן אקראי בזוגות או בשלשות עם מי שקרוב אליהם באותו רגע.
  2. בני הזוג מתבקשים לתת משוב חיובי מקדם למידה זה לזה. אפשר לקיים את השיתוף בישיבה על כיסאות שמוצבים מסביב לחדר, בישיבה על הרצפה או בעמידה. נזכיר לתלמידים שמשוב מקדם למידה הוא תמיד בונה וחיובי. ניתן מספר דוגמאות כגון:
  • הצגת את התפקיד שלך בהצגה ממש מעולה, כמו שחקן אמיתי.
  • הכנת משחק ממש מוצלח ונהניתי לשחק בו.

מקיימים מספר סבבים כך שילדים יקבלו וייתנו משוב מספר פעמים לילדים שונים, וגם יקבלו הזדמנות לרקוד לצלילי המוזיקה...

אחלה שיעור
אם גם לכם יש הצעה לפרקטיקה מקורית שמציתה את הדמיון, מעשירה את הלמידה בכיתה ומקדמת הוראה איכותית
שלחו אלינו אותה!

 נא למלא שדה זה

אולי תתעניינו גם ב...

הוראה באמצעות חקר מקרה (Case Study Teaching)
פעילות של חקר מקרה (Case Study) מאפשרת לתלמידים להרגיש חלק מ"העולם האמיתי" ומגרה אותם לחפש מידע ולחשוב על רעיונות שיעזרו להם לפתור בעיות תוך גילוי סקרנות ועניין
מתן תפקיד לכל תלמיד/ה
קוביית שאלות ותפקידים: מתודה פשוטה לחיזוק מעורבות התלמידים בשיעור בעקבות מילוי תפקיד על ידי כל אחד ואחת מהם
ויסות רגשי
מתן כלים לתלמידים לשליטה במערכת הרגשית שלהם כדי שיוכלו להכיל את רגשותיהם ולנהל אותם בהצלחה. הצעות לפעילויות בממד הגופני, הרגשי והקוגניטיבי
הרעיון שלכם כאן!
אם גם לכם יש מערך שעור רב כשרון או רעיון מקורי, מעניין, שמצית את הדמיון, מעורר את החושים ומפיח חיים בשיעורים- שלחו לנו אותו!

פורטל זה נבנה עבור מורים ונועד לשימוש צרכי חינוך בלבד. העמוד מכיל קישורים לאתרים חיצוניים שאינם אתרי משרד החינוך. תוכן אתרים אלה וכל המוצג בהם (לרבות פרסומות) הינו באחריות בעלי האתרים בלבד. אם נתקלתם בבעיה כלשהי או שיש לכם הצעות או הערות בנוגע לתוכן, באפשרותכם לפנות אלינו בקישור זה.