דלג אל

הצהרת נגישות

משוב מקדם למידה

למאגר הפרקטיקות
  מומחיות בתחום התוכן ובהוראתו     הבניית ידע

מטרה

לשפר את יכולת התלמידים ללמוד מטעויות ומהצלחות ולשפר את ביצועיהם לאור תגובות והערות.

הצעות למהלך

הצעות למהלך

משוב בכיתה הוא מידע שמספק/ת מורה לתלמיד יחיד או לכיתה כולה כתגובה על התנהגות, על אמירה או על עבודה כתובה. משוב הוא כלי משמעותי בידי המורה כדי לסייע לתלמידים להתקדם בתהליכי הלמידה שלהם, והוא יכול להתייחס למשימה או לתהליך.

ראו גם את הפרקטיקות:
משוב מקדם למידה לחברים
משוב מקדם למידה פורמלי (משוב בכתב)

מהלך: משוב RISE

בכל הזדמנות שבה אנחנו מגיבים לתשובות תלמידים, לעבודות שהגישו או לתוצרי פרויקטים שלהם, נפעל על פי ארבעה שלבים:

  1. רפלקציה (Reflect)
    נגיב במשפט שיש בו תגובה מנומקת.
    כלומר: לא רק – זה נכון/לא נכון, אני אוהב/ת את זה, זו טעות...
    אלא: זה מוצא חן בעיניי כי... זה רעיון טוב בגלל ש... אני חושב/ת שזו טעות מפני ש...
  2. חקירה (Inquire)
    נשאל שאלות העמקה ושאלות המשך כדי לפתח את התשובה הראשונית של התלמיד/ה ולאתגר אותה.
    למשל: איך הגעת לתשובה? מה הדרך שעשית? כיצד המוצר שלך עונה על הצורך?
  3. הצעה (Suggest)
    נציע הצעות נקודתיות במטרה לעזור לתלמיד/ה לשפר את התשובה או הפרויקט, ולחזק נקודות תורפה.
    למשל: אולי כדאי לנסות להחליף את החלק X שלא עובד טוב בחלק Y ולראות מה יקרה...
  4. שדרוג (Elevate)
    נעלה רעיונות שעשויים להוביל את התלמיד/ה לחקירת כיוונים חדשים.
    למשל: יכול להיות מעניין לבדוק אם התשובה שמצאתם תצליח לעבוד גם במקרה שהתנאים ישתנו ל...

ראו סרטון הסבר: אמילי ריי, מודל למשוב משמעותי: RISE (אנגלית)

עוד רעיון

עוד רעיון

תגובה לתשובה חלקית או לטעות

מצב נוסף וחשוב של משוב מקדם למידה הוא תגובת המורה לטעות. לא כדאי להתחמק מאמירה שהתשובה לא נכונה או להסתפק בלומר שהיא אינה נכונה. דרך מקדמת למידה לתת משוב על טעות יכולה להיות:

  1. לבקש מהתלמיד להסביר את תשובתו.
  2. לאתגר את התלמיד: "איך זה מסתדר עם X?"
  3. לבקש מהתלמיד לבחון את תשובתו מחדש, לעבור על ההנחות שלו או על המידע עליו התבסס.

בכל מקרה לא נכון למורה להותיר את התלמיד עם טעותו מבלי לתת לו הסבר או דרך שתאפשר לו להבין מדוע זו טעות וכיצד לפעול נכון.

לדוגמה:
המורה שואל/ת: למי יש רעיון כיצד יכולה ישראל להתמודד עם בעיית המחסור במים?
תשובת התלמיד: אפשר לעשות מסע פרסום שמבקש מאנשים להתקלח זמן קצר יותר.

משוב שאינו מקדם למידה:
- המורה אומר/ת: רעיון יפה. יש עוד רעיונות?
(התגובה נותנת רק הערכה מסכמת לתשובה וממהרת לאסוף תשובות נוספות. אין ניסיון לאתגר או לפתח את הרעיון, אין הסבר מדוע הוא יפה, אין קישור לידע נוסף).

משוב מקדם למידה:
- המורה אומר/ת: יפה! איך הגעת לתשובה?
- התלמיד/ה עונה: ......
- המורה מגיב/ה: תוכלו להעריך על פי הנתונים בספר, כמה מהבעיה תיפתר אם אנשים יתקלחו פחות?
(התגובה מאתגרת את הרעיון ומבקשת לבססו, לקשר אותו לידע נוסף מהספר ולבחון אותו בעזרת נתונים).
- האם עכשיו יש לך רעיון חדש?

עוד רעיון - ליסודי: פרחי משוב

עוד רעיון - ליסודי: פרחי משוב

כאשר רוצים לתת משוב חיובי להעצמה אישית או לעידוד הלמידה ותפקודי הלומד/ת, אפשר לתת לתלמידים בסיום כל משימה לימודית, חברתית או התנדבותית פרח משוב עם כיתוב מתאים.

ניתן לבחור פרח שהכיתוב עליו מובנה, כמו למשל:

  • למרות הקושי לא ויתרת, כל הכבוד!
  • גאה בך על לקיחת האחריות
  • כל הכבוד על תרומתך ל...

במקרה כזה נוסיף על הפרח את שם הילד/ה ואת שם המורה המעניק/ה. לחילופין, אפשר להכין פרח עם כותרת כללית כגון: "רציתי לומר לך ש....", ולהוסיף תוכן אישי שהמורה בוחר/ת לכתוב לכל ילד/ה בהתאם למקרה. חשוב ללוות את הענקת הפרח בהסבר של המורה: הפרח ניתן לך כי הצלחת ב.../ כי אני גאה בך על...

כדאי לשים לב לנקודות הבאות:

  • קשר חיובי: השימוש החוזר ונשנה בפרחי המשוב עוזר לפתח קשר מיטבי בין המורה לתלמידים שכן הפרחים מיועדים למשוב חיובי בלבד. הפרחים יכולים גם לשמש כנקודת פתיחה חיובית לשיח בין בית הספר להורים בעת הצורך. 
  • פנקסי פרחים: אפשר להדפיס פנקסי פרחים עם תוכן קבוע ולהעניק אותם בזמן המתאים. על המורה להקפיד שכל התלמידים יקבלו פרחי משוב חיוביים שכאלה ושלא תתעורר תחרותיות בכיתה סביב קבלת הפרחים.
  • שפה בית ספרית: הכלי יכול לשמש את כל המורים בבית הספר (מחנכים, מורים מקצועיים, חינוך בלתי פורמלי, סייעות). שימוש חוזר בו יוצר שפה בית ספרית משותפת בתחום העצמת התלמידים. 
  • זר פרחים: אפשר לעודד את התלמידים לקבל כמה שיותר פרחים באמצעות קבלת פרס משמעותי בפרח החמישי או העשירי שלהם. למשל: לשתות שוקו עם המחנכ/ת בחדר המורים, לקבל תעודת הערכה מהמנהל/ת, לבחור חוג העשרה (תל"ן) נוסף וכד'. כך נעורר מוטיבציה להתקדם ונעודד אקלים חיובי בבית הספר.  
  • בשיחה אישית עם התלמיד/ה או בישיבות פדגוגיות של המורים, ניתן לפרוס את כל הפרחים שהתלמיד/ה קיבל/ה ולדון בהתקדמות התלמיד/ה או בהגדרת היעדים האישיים לאור המשובים החיוביים שנאספו. 

מבוסס על פיתוח של ביה"ס יודפת, נוף הגליל

ראו כלי דומה מביה"ס שריד ברחובות: פנקס הארה

אפשר גם

אפשר גם

רגע לפני שאנחנו נותנים משוב לתלמיד/ה, נשאל את עצמנו: האם המשוב שלנו הוא –

  1. אדיב: נותן כבוד לרעיונות של הלומד/ת, נטול שיפוטיות, מבוסס על הקשבה ומאיר נקודות חיוביות.
  2. ממוקד: מתייחס לנושא שהוצג ולמטרותיו, וכולל הסבר על מהות הבעיה שמצאנו בתשובת התלמיד/ה.
  3. תורם: מציע דרכים לשיפור, ומפרט כלים מעשיים שבעזרתם יוכל מקבל המשוב להשתפר.
אחלה שיעור
אם גם לכם יש הצעה לפרקטיקה מקורית שמציתה את הדמיון, מעשירה את הלמידה בכיתה ומקדמת הוראה איכותית
שלחו אלינו אותה!

 נא למלא שדה זה

אולי תתעניינו גם ב...

להעריך מאמץ ולחגוג הצלחות
מתי בעת האחרונה ניהלתם בכיתה שיחה על הצלחה? ומתי עצרתם כדי לחגוג מאמץ משותף או הצלחה של תלמיד/ה, של קבוצה או של הכיתה כולה?
תכנון למידה מרחוק רגישת מגדר
נמצא שבלמידה מרחוק תלמידות פעילות יותר מתלמידים, ורמות האינטראקציה הבין-אישית הגבוהות שלהן מביאות אותן לתוצאות ולהישגים גבוהים יותר. מה ניתן לעשות כדי לחדד א...
אופן ארגון הלומדים בכיתה
מליאה, קבוצות, זוגות, ג'יקסו, אקווריום ועוד – אפשר להשיג הבנה עמוקה, שיתוף פעולה ואקטיביות בלמידה על ידי ארגון שונה של הלומדים לפי התכנים והמטרות. כך ניצור א...
הרעיון שלכם כאן!
אם גם לכם יש מערך שעור רב כשרון או רעיון מקורי, מעניין, שמצית את הדמיון, מעורר את החושים ומפיח חיים בשיעורים- שלחו לנו אותו!

פורטל זה נבנה עבור מורים ונועד לשימוש צרכי חינוך בלבד. העמוד מכיל קישורים לאתרים חיצוניים שאינם אתרי משרד החינוך. תוכן אתרים אלה וכל המוצג בהם (לרבות פרסומות) הינו באחריות בעלי האתרים בלבד. אם נתקלתם בבעיה כלשהי או שיש לכם הצעות או הערות בנוגע לתוכן, באפשרותכם לפנות אלינו בקישור זה.