דלג אל

הצהרת נגישות

הצגת קריטריונים להערכה בתחילת פרק הלימוד

למאגר הפרקטיקות
  ניהול ההוראה והחינוך     הערכה ומשוב

מטרה

ליצור אצל התלמידים הבנה של יעדי הלימוד, ולהבהיר את הקריטריונים שעל פיהם תתבצע ההערכה.

הצעות למהלך

הצעות למהלך

כדי לאפשר לתלמידים להבין כהלכה את יעדי הלימוד, חשוב להסביר באופן מדויק ככל הניתן את הידע והמיומנויות שהתלמידים יחזיקו בהם בסיום יחידת הלימוד. אפשר לעשות זאת למשל בדרכים הבאות:

  • להראות מבחן או משימה מסכמת לדוגמה
    להציג מבחן לדוגמה ולהסביר מהי תשובה טובה או ביצוע טוב.
    אפשר להקרין את המבחן על מסך בכיתה ולעבור עליו במליאה,
    או לחלק את המבחן לתלמידים ולתת להם לחקור אותו בקבוצות קטנות.
  • להראות דוגמאות לעבודות, תוצרים, מבחנים או פרויקטים משנים קודמות.
    במקרה כזה התלמידים מקבלים דוגמה מוחשית לדרישות המצופות מהם.
  • לחלק ולהסביר את המחוון המתאר את הידע והמיומנויות שיוערכו בסיום פרק הלימוד,
    את דרגות הביצוע המצופות ואף את משקל של כל חלק בציון הסופי.
    ראו גם: שיתוף התלמידים בבניית מחוון; הערכה מסכמת

הצגת הקריטריונים

הצגת קריטריוני ההערכה תתבצע בשיעור הראשון או השני של יחידת הלימוד. בשיעור זה נסביר לתלמידים את מטרות יחידת הלימוד, ונבהיר להם מה הם אמורים לדעת בסיום היחידה (ידע) ומה הם אמורים לדעת-לעשות בסיומה (מיומנות). לדוגמה:

  • נושא: שיעור מדעים/ביולוגיה בנושא תזונה בריאה.
  • ידע: התלמידים ידעו מהם אבות המזון, לאיזו קטגוריה שייכים סוגי מזון שונים, ומהו האיזון הנכון בין המרכיבים השונים.
  • מיומנויות: לתכנן תפריט מומלץ ל-3 טיפוסים מתוך 5 על פי בחירתם – נער/ה בריא/ה, צעיר/ה רגיש/ה לגלוטן, ילד/ה טבעוני/ת, חולה סוכרת, ספורטאי/ת אולימפי/ת.
  • תוצר: התלמידים יגישו תפריט כתוב או יציגו את התפריט בדרך יצירתית אחרת לבחירתם.

בהמשך יש לחזור ולהזכיר לתלמידים את הקריטריונים בנקודות ציון שונות במהלך התקדמות הלמידה, כגון לפני בוחן או מדידת ביניים, לפני/אחרי הצגת תוצרים בפני הכיתה וכדומה.

הוראה מפורשת: דוגמאות מתחומי דעת

להצגת הקריטריונים נוכל להשתמש למשל בביטויים הבאים:

  • תדעו את הסיבות לפרוץ מלחמת העולם השנייה.
  • תבינו ותדעו להסביר את השימוש במטאפורות בשירי יהודה הלוי.
  • תדעו לנתח את המבנה של ניסוי ולהעריך האם הוא באמת בודק את שאלת המחקר או לא.
  • תצרו דגם מדויק של בית, תוך הדגמת הקשר בין מאפייני הסביבה ומבנה הבית.

עוד רעיון - מבדק (Pre-test)

עוד רעיון - מבדק (Pre-test)

אפשר לעשות מבדק בתחילת פרק הלימוד. רצוי לעשות זאת בדרך המנטרלת לחץ ומגבירה מעורבות, למשל בדרך משחקית: חידון, kahoot וכד', או בעזרת גירויים מעניינים – סרטונים, תמונות ועוד.

המבדק ייתן למורה תמונת מצב של הידע הקיים אצל התלמידים בתחילת פרק הלימוד וגם ידגים לתלמידים מה הם ידעו בסיום פרק הלימוד.

ראו גם: מיפוי הידע הקיים לפני תהליך הלמידה

אפשר לשלוח את התלמידים למשימת למידה עצמאית (גם מחוץ לבית הספר, בהתאם לנושא), עם רשימת מושגים או שאלות העוסקים בנושא אותו מתחילים ללמוד.

עוד רעיון - שימוש בכלים דיגיטליים

עוד רעיון - שימוש בכלים דיגיטליים

אמות המידה להערכה אמורות להיות מנוסחות ומוצגות לתלמידים בשלב מוקדם של הלמידה על מנת לאפשר להם הזדמנות להבינן לפני שהן משמשות להערכת ביצועיהם. ניתן לספק לתלמידים דוגמאות מוחשיות לתוצרים או לפרויקטים שונים המתייחסים לדרישות המצופות מהם ולהציגן במרחב הלמידה הדיגיטלי הכיתתי:

  • ניתן להציג את הדוגמאות במאגר משותף ב-Google drive המאפשר אחסון, יצירה ושיתוף קבצים מסוגים שונים, ומהווה מאגר מידע כיתתי. מאגר זה אף מזמן תהליך ניתוח של התוצרים המאורגנים בטבלה, ובעקבותיו הסקת מסקנות המתייחסות לאמות המידה הרלוונטיות אשר תשרתנה את המשך הלמידה.
  • אפשר לבצע תהליכים אלה במסמך שיתופי כגון Google docs
  • כמו כן, ניתן לקיים שיח ודיון באופן שיתופי המיועד להבהרת אמות המידה להערכה, ולעשות שימוש בכלים דיגיטליים כגון Tricider המאפשר עריכת סקר בתחילת הנושא הלימודי לקבלת תמונת מצב בנוגע לידע הקיים אצל התלמידים בזמן אמת. בזיקה לכך ניתן להציג את הקריטריונים להערכה.

ראו גם:

אפשר גם

אפשר גם

דוגמאות לקריטריונים אפשריים מתחומי דעת

מדעים

  • יכולת להעלות השערות להסבר סיבה ותוצאה לגבי תופעות מדעיות בתחום.
  • יכולת לבצע ניסוי שנלמד ולהסביר מדוע הניסוי בנוי כך אל מול שאלת המחקר.
  • יכולת להסביר ולתת הגדרה ל-X מושגים שנלמדו.
  • יכולת למצוא קשרים ויחסים בין הידע החדש לידע שכבר נלמד.

תנ"ך

  • יודע/ת לתאר את סיפור הפרק במילים שלו/שלה ולכלול בתיאור את הדמויות והמהלכים העיקריים.
  • מסוגל/ת להסביר את המחלוקת בין שני פרשנים לפסוק.
  • יכול/ה להעלות השערות מנומקות לסיבות שהדמויות פעלו כפי שפעלו.

אומנויות

  • ידע/ה לזהות את הסגנון ולהעריך את תקופת היצירה, ולהסביר את מאפייני הציור לפיהם התבצע הזיהוי.
  • ידע/ה להשוות בין יצירות של אומנים שונים או של אומן מסוים ולתאר את ההבדלים ו\או ההתפתחות.
  • ידע/ה לזהות ולהסביר את הטכניקות ששימשו ליצירתה של יצירת אומנות שלא למדנו עליה.

טיפים

טיפים

אפשר לדמיין את התלמידים כפי שיהיו בסיום יחידת הלימוד: מה הם עונים במבחן? מה הם יודעים להסביר? כיצד הם עונים על שאלות?

דרך נוספת היא להסתכל על מבחנים או משימות משנים קודמות, ולהגדיר את המיומנויות והידע שהתלמידים נדרשו להם.

מומלץ להכין דף הנחיות או מחוון כתוב וברור ולחלק אותו לתלמידים.

אחלה שיעור
אם גם לכם יש הצעה לפרקטיקה מקורית שמציתה את הדמיון, מעשירה את הלמידה בכיתה ומקדמת הוראה איכותית
שלחו אלינו אותה!

 נא למלא שדה זה

אולי תתעניינו גם ב...

השוואת חלופות והערכתן בתהליכי קבלת החלטות
השוואה בטבלה, ראש בראש, תו"ת, נקודות מצפן – יש כלים רבים שיכולים לסייע לנו לעצור רגע לפני קבלת החלטות, ולוודא שאנחנו שוקלים ומעריכים היטב את כל החלופות ורק ל...
מיפוי הידע של התלמידים לפני תהליך הלמידה (Pre-test)
מיפוי הידע הקיים נותן למורה תמונה על רמת הידע של הכיתה. תמונה זו יכולה לסייע בהחלטות על בניית יחידת הלימוד, על דגשים שצריך לשים במהלכה ועל ניהול הלמידה לנוכח...
תמיכה בקבוצות הלומדות בקורס מקוון בלמידה מרחוק
שילוב קורסים מקוונים פתוחים מרובי משתתפים (MOOCs) במהלך הלמידה, היא הזדמנות מצוינת לארגון מסגרת לימודית כיתתית גמישה, המספקת מענה מותאם אישית לתלמידים שונים ...
הרעיון שלכם כאן!
אם גם לכם יש מערך שעור רב כשרון או רעיון מקורי, מעניין, שמצית את הדמיון, מעורר את החושים ומפיח חיים בשיעורים- שלחו לנו אותו!

פורטל זה נבנה עבור מורים ונועד לשימוש צרכי חינוך בלבד. העמוד מכיל קישורים לאתרים חיצוניים שאינם אתרי משרד החינוך. תוכן אתרים אלה וכל המוצג בהם (לרבות פרסומות) הינו באחריות בעלי האתרים בלבד. אם נתקלתם בבעיה כלשהי או שיש לכם הצעות או הערות בנוגע לתוכן, באפשרותכם לפנות אלינו בקישור זה.