סוגיות אתיות שיש להתייחס אליהן בעת כתיבת עבודות
- גניבה ספרותית (פלגיאריזם): התלמידים צריכים להעניק קרדיט למחברים המקוריים ולהמנע מהצגת עבודה של אדם אחר כעבודתם שלהם.
- דיוק: התלמידים צריכים להעריך בצורה ביקורתית את התוכן שנוצר על ידי הכלים הללו ולבדוק את מהימנות המידע באמצעות מקורות אמינים נוספים.
- פרטיות ואבטחת מידע: התלמידים צריכים להיות זהירים בנוגע למידע שהם מזינים לתוך הכלים הללו ולהמנע משיתוף מידע אישי כמו שם, כתובת, טלפון, או כל פרט מזהה אחר - כמו גם מידע רגיש שלא היו רוצים שיהיה חשוף לעולם.
- קניין רוחני: אי אפשר להשתמש בחומרים שמוגנים בזכויות יוצרים ללא רשות; שימוש כזה עלול לחשוף אותנו לתביעות משפטיות.
- הטיות: בינה מלאכותית מתבססת על המידע שאימנו אותה עליו, ומידע זה לא בהכרח מאוזן. זה עלול להוביל לתוצרים מוטים: למשל, מוטי תרבות מערבית.
אנושי או מלאכותי? ניתוח השוואתי של עבודות
שלב 1 - בחירת עבודות
- נבחר חיבור באורך עמוד אחד של תלמיד או תלמידה משנה קודמת. ניעזר בכלי בינה מלאכותית יוצרת כדוגמת ChatGPT להכנת עבודה במבנה דומה ובאותו נושא באמצעות הפרומפט הבא: "כתוב חיבור באורך עמוד אחד על [הכניסו כאן את נושא החיבור המקורי]. התבסס על מבנה דומה לזה שמופיע בחיבור הבא: [העתיקו לכאן את החיבור משנה שעברה]".
שלב 2 - הצגת החיבורים בכיתה ודיון
- נציג את שני החיבורים בפני הכיתה, זה לצד זה, מבלי לציין איזה נכתב על ידי תלמיד ואיזה על ידי בינה מלאכותית, ונשאל איזה חיבור הרגיש אישי ואותנטי יותר, אילו חלקים בכתיבה אתם מרגישים כאילו נוצרו על ידי בינה מלאכותית.
שלב 3 - רפלקציה
- נחשוף בפני התלמידים איזה טקסט נכתב על ידי תלמיד ואיזה על ידי בינה מלאכותית.
- נבקש מהתלמידים לרשום שלוש חוזקות של החיבור שנכתב על ידי התלמיד, על פני זה של הבינה המלאכותית. נקיים דיון כיתתי.
- נסכם את הדיון: מפתחי כלי בינה מלאכותית ינסו ליצור תכנים שיראו לנו יותר ויותר אמינים ואנושיים.לכן אנחנו נדרשים להפעיל חשיבה ביקורתית ולא לקחת כמובן מאליו תכנים שאנו נחשפים אליהם מדי יום בעולם רווי הבינה המלאכותית סביבנו.