דלג אל

כיצד בינה מלאכותית יכולה להעצים, ולא להחליף, בינה אנושית?

למאגר הפרקטיקות
  ניהול ההוראה והחינוך     יישום תהליכי הוראה

צורך

לקדם חשיבה ברמה גבוהה בקרב תלמידים ותלמידות, ולמנוע מצב שבו השימוש בבינה מלאכותית מחליף תפקודי חשיבה של התלמידים הנעזרים בה.

כותב הפרקטיקה:
ד״ר רון דביר, אגף מו״פ ניסויים ויוזמות, המינהל הפדגוגי, משרד החינוך

הצעות למהלך

הצעות למהלך

דגש על חוויות אישיות וניסיון אישי‍

הדגשת ההיבטים האנושיים הייחודיים של למידה - חוויות אישיות, יצירתיות ומעורבות בזמן אמת - יכולה לתמוך בחשיבה ברמה גבוהה. 

אחת האסטרטגיות היעילות לקידום חשיבה מסדר גבוה אצל תלמידים ותלמידות היא עיצוב מטלות הדורשות מהם להסתמך על חוויות אישיות ועל ניסיון החיים שלהם. לבינה מלאכותית, למרות ההתקדמות הרבה שלה, אין חוויות אישיות. היא אינה יכולה לשתף כיצד אירוע היסטורי עשוי להשפיע עליה, ואינה יכולה לשקול את ההשלכות המעשיות של מושג מדעי על חיי היומיום שלה. על ידי שימת דגש על שיתוף אישי וניסיון במשימות, מחנכים יכולים ליצור משימות "עמידות" יותר בפני בינה מלאכותית.

לדוגמה: בשלב ניסוח שאלת מחקר, נציע לתלמידים לחפש שאלה הקושרת את הנושא בו בחרו לחוויות שלהם. למשל, אם התלמידים בחרו בנושא ״התחממות גלובלית״, נבקש מהם לנסח שאלת מחקר העוסקת בקשר בין ההתחממות הגלובלית לבין אחד המרכיבים בחייהם או בחיי בני משפחתם.

עוד רעיון - דגש על דעות אישיות

עוד רעיון - דגש על דעות אישיות

מטלות הדורשות מהתלמידים לנסח את דעותיהם האישיות ולהביע אותן, עמידות יחסית בפני בינה מלאכותית. 

לדוגמה: בעבודת חקר, בשלב ניסוח אפשרויות שונות לשאלת המחקר, אפשר לבקש מהתלמידים להביע את דעתם על כל אחת משאלות אלה.

עוד רעיון - שילוב דיונים כיתתיים

עוד רעיון - שילוב דיונים כיתתיים

דיונים בכיתה מציעים חוויה אינטראקטיבית בזמן אמת, שקשה לבינה מלאכותית להשתתף בה. מטלות הדורשות מהתלמידים להשתתף בדיונים אלה, לסכם את נקודות המפתח ולגבש דעות משלהם, יכולות להיות יעילות במיוחד.

לדוגמה: לאחר דיון בכיתה על שינויי אקלים, אפשר לבקש מהתלמידים לכתוב חיבור קצר המסכם את נקודות המפתח שעלו בדיון, ולצרף את דעתם שלהם בעניין. מטלה מסוג זה לא רק מחזקת את החומר שנדון בכיתה, אלא גם מעודדת את התלמידים לעסוק עמוק יותר בנושא.

עוד רעיון - בינה מלאכותית נגד עצמה?

עוד רעיון - בינה מלאכותית נגד עצמה?

כדי לתכנן משימות "עמידות" בפני בינה מלאכותית, אפשר להיעזר ב… בינה מלאכותית! אפשר לבקש מהצ׳אטבוט להציע משימות הדורשות חשיבה אישית מסדר גבוה. לדוגמה:

  • פרומפט ראשוני: אני מורה להיסטוריה ועוסק כעת, יחד עם תלמידיי, במסעות נפוליאון. הצע לי משימה לימודית שתחייב את התלמידים והתלמידות להשתמש בניסיון האישי שלהם ובמקורות המידע הסובבים אותם.


נוכל גם להשתמש בבוט שפותח במיוחד למטרה זו, ונכלל בארגז הכלים של MagicSchool. נזין לתוכו את תיאור המשימה ואת גיל התלמידים, והוא יציע מספר דרכים להפוך את המשימה ל"עמידה". עבור כל משימה, הבוט ינפיק גם הסבר מפורט - מה הופך משימה זו לעמידה בפני בינה מלאכותית.

אפשר גם - איתור מקורות המידע הסובבים אותנו

אפשר גם - איתור מקורות המידע הסובבים אותנו

בשלב חיפוש מקורות המידע, נוכל להציע לתלמידים ולתלמידות לחפש מקורות מידע הנמצאים סביבם: לשלב בעבודה גם מידע שיאספו ממומחים מקרב בני משפחותיהם או משפחות חבריהם לכיתה, או מאירגונים הפועלים בסביבתם.

אפשר גם - הצגה בעל-פה

אפשר גם - הצגה בעל-פה

נהוג לבקש מהתלמידים להציג את עבודתם (או מרכיב שלה באחד משלבי התהליך) בסיוע מצגת, סרטון או עזרים אחרים. אפשר לבקש מהם לבסס את  ההצגה, או חלקים ממנה, על השיטה הוותיקה של הצגה בעל-פה, ללא עזרים.

טיפים

טיפים

חשוב לדעת - משתמשים מתוחכמים בבינה מלאכותית יכולים לעקוף חלק מהשיטות המוצעות בפרקטיקה זו. למשל, הם יכולים לשלב בפרומפט פרטים אישיים על עצמם ולבקש שהצ׳אט בוט ייתן תשובה ״אישית״ המבוססת על מידע זה ונראית אותנטית. לכן, אל תסתפקו בשיטה אחת; שלבו יחד כמה מהרעיונות שמוצעים בפרקטיקה זו, כדי לגרום לתלמידים להפעיל חשיבה מקורית מסדר גבוה.

אחלה שיעור
אם גם לכם יש הצעה לפרקטיקה מקורית שמציתה את הדמיון, מעשירה את הלמידה בכיתה ומקדמת הוראה איכותית
שלחו אלינו אותה!

 נא למלא שדה זה

אולי תתעניינו גם ב...

פיתוח מודעות לגלוי ולסמוי בתרבות
אנשים נוטים להבין ולפרש אחרים לפי אמות המידה הנהוגות בתרבות שלהם, מה שמוביל לעיתים לאי-הבנה ולשיפוטיות. איך נזהה את הגלוי והסמוי ב"קרחון התרבותי" שמסביבנו?
مردود معزّز لعمليّة التعلّم (مردود كتابيّ)
ما الفرق بين feedback و- feedforward ? وكيف يمكن لمردود المعلم أو الزملاء في الصف أن يساهم في تطوير سيرورة التعلم لدينا بشكل أفضل - معلمون وطلاب على حد سواء?
מערך שיעור מעודד מעורבות בלמידה מרחוק
למידה מרחוק עשויה לפגוע במעורבות התלמידים והתלמידות במתרחש בשיעור. במעבר ללמידה מרחוק במצב חירום, יש צורך לבנות מערכי שיעור המגבירים מעורבות והשתתפות.
הרעיון שלכם כאן!
אם גם לכם יש מערך שעור רב כשרון או רעיון מקורי, מעניין, שמצית את הדמיון, מעורר את החושים ומפיח חיים בשיעורים- שלחו לנו אותו!

פורטל זה נבנה עבור מורים ונועד לשימוש צרכי חינוך בלבד. העמוד מכיל קישורים לאתרים חיצוניים שאינם אתרי משרד החינוך. תוכן אתרים אלה וכל המוצג בהם (לרבות פרסומות) הינו באחריות בעלי האתרים בלבד. אם נתקלתם בבעיה כלשהי או שיש לכם הצעות או הערות בנוגע לתוכן, באפשרותכם לפנות אלינו בקישור זה.