סטריאוטיפים הם הכללות אודות קבוצות אנשים (לדוגמה: "בלונדיניות טיפשות", "יהודים חכמים" וכד'). אמונות אלו עשויות להיות חיוביות או שליליות, נכונות או שגויות בבסיסן, והן משמשות לקטלוג בני אדם. סטריאוטיפים גורמים לחשיבה על האדם כעל חבר בקבוצה ולא כעל אינדיבידואל.
מהלך: מה שיודעים משם, לא רואים מפה
דרך מרכזית להתגבר על סטריאוטיפים היא על ידי אתגור תפיסות שגויות ובחינת בסיס הידע שלנו על קבוצות שונות.
- עבודה אישית
נבקש מהתלמידים לכתוב סיפור קצר או תיאור של דמות. לדוגמה: בוקר של ילד סיני, אחר הצהריים בברלין/במאה שערים/בג'לג'וליה וכד'. ניתן לעשות זאת כפעילות ייחודית או כחלק מתוכנית לימודים קיימת באזרחות, היסטוריה, גיאוגרפיה, תנ"ך, ספרות ועוד.
- במליאה
נקיים דיון סביב הסיפורים והתיאורים שכתבו התלמידים, תוך שאילת השאלות הבאות:
- האם התיאור חיובי או שלילי?
- מאיפה הגיעו הרעיונות לתיאור?
- אילו עדויות במציאות מצדיקות את התיאור?
- האם התיאור מתאים לכל מי שבקבוצה המדוברת?
- האם כולם תיארו את הדמות באותו אופן? מדוע?
- סיכום
נסכם את הדיון בהתייחס לשאלה: כיצד ההנחות שלי כלפי אנשים עשויות להשפיע על אופן ההתנהגות שלי כלפיהם?