למידה שיתופית היא תהליך בו חוברים שני תלמידים או יותר לעבודה שיש לה תוצר שיתופי. היא יכולה להתקיים במרחב פיזי (כיתה, חצר), או במרחב מקוון (סביבת למידה דיגיטלית). כאן נתמקד בעיקר בלמידה שיתופית במרחב הפיזי הבית ספרי.
ללמידה שיתופית במרחב המקוון ראו את הפרקטיקות: למידה מקוונת בקהילות שיתופיות בין בתי ספר ; למידה עצמאית ושיתופית ברשת
במהלך למידה שיתופית הלומדים מפתחים מיומנויות כגון שבירת משימות מורכבות לחלקים, תכנון וניהול זמן, חידוד ההבנה באמצעות דיון והסבר, מתן וקבלת משוב, ביטוי עמדות מנוגדות, לקיחת אחריות, סיגול דפוסי תקשורת חיוביים ועוד. מיומנויות אלה נדרשות להשתלבות בשוק העבודה הגלובלי המשתנה תדיר, ויכולות לתרום גם לשכלול כישורי הלמידה העצמאית של התלמידים.
שיתוף פעולה בקבוצה
1. הקניית מושגים
נערוך מפגש מקדים שבו נציג את נושא הלימוד ונלמד מושגים מרכזיים.
- למשל: גילוי ארצות – מגלי ארצות מפורסמים, כיצד אורגנו המסעות, כמה זמן נמשכו, באילו אמצעי תחבורה השתמשו, מה אכלו במסע, פער בין התכנון המקורי לתוצאות וכדומה.
- הערה: אם משתמשים בשיטת הג'יקסו או בלמידה בחברותא, אפשר לוותר על שלב המפגש המקדים ולהתחיל ישר בפעילות בקבוצות/זוגות, מכיוון שבשיטות למידה אלו הקניית מושגי היסוד נעשית בקבוצות עצמן.
2. קביעת כללים
נחלק את התלמידים לקבוצות של 5-4 ונקנה או נקבע יחד עם התלמידים מספר כללים לשיח הקבוצתי, למשל:
- כלל חברי הקבוצה יישמעו בשיח.
- התלמידים יתייחסו האחד לדברי השני.
- השיח לא יהיה שיפוטי.
- כדאי לשמור על קשר עין ועל טון דיבור נמוך במהלך העבודה השיתופית בקבוצה.
3. עבודה אישית
נציג את המשימה הקבוצתית הקשורה לנושא שלמדנו. נקציב תחילה זמן מוגדר שבו כל תלמיד/ה עובד/ת לבד על מנת לגבש הצעה לגבי אופן השלמת המשימה.
למשל: משימות אפשריות לנושא גילוי ארצות –
- דמיינו שאתם מגלי ארצות ותכננו את המסע שלכם.
- הציעו דרכים לשימור מזון במהלך המסע הארוך.
- השוו בין המסעות של שני מגלי ארצות שלמדנו עליהם.
4. עבודה קבוצתית
התלמידים יציגו לקבוצה את הצעותיהם ויחליטו כיצד להשלים את המשימה.
אם יש חילוקי דעות, רצוי לבטא את הדברים באופן ענייני במשפטים כגון: "אני חושב/ת שמה שאת/ה אומר/ת לא נכון... לדעתי... הסיבה היא.."
נעודד את התלמידים להיזכר במה שלמדנו ולשלב את הידע הקודם בפתרון שלהם, וכן לשלב את ההצעות והדעות של כל חברי הקבוצה.
5. תתי-משימות
אם המשימה מורכבת, נציע לתלמידים להגדיר תתי משימות ולחלק אותן ביניהם,
תוך הקפדה על חלוקה הוגנת שלוקחת בחשבון את הכישורים והחוזקות של כל אחד ואחת מהם, וגם את הצורך של כל אחד להרגיש שתרם להשלמת המשימה.
כדי שלכל משתתפ/ת יהיה תפקיד, אפשר להיעזר בששת כובעי החשיבה. או להשתמש בכלי – פאזל השותפות (ראו להלן)
6. סיכום במליאה
בסיום הפעילות נחזור למליאה וכל קבוצה תציג את התוצר או הפתרון שלה.
נבקש מהקבוצות להתייחס גם לתהליך הקבוצתי, לחלוקת התפקידים ולתובנות שלהם משיתוף הפעולה.
ראו גם:
- מחוון להערכת עבודת צוות
- למידה שיתופית: נתיבים להוראה משמעותית
- מחוון ללמידה שיתופית: כלי עזר פדגוגי למורה
- מחוון למורה להערכת פעילות שיתופית מקוונת
למידה בחברותא
חברותא היא צורת למידה שיתופית בית-מדרשית בת מאות שנים, שמטרתה לערוך לימוד עצמי בזוגות תוך שיח משותף סביב טקסט. דרך למידה שיתופית זו כוללת התנסות, תהייה, טעייה וחיפוש דרך, המתנהלת עם שותף או עם שותפים שתפקידם לחדד, להאיר, או לערער על ההבנה המתפתחת תוך כדי דיאלוג משותף.
השלבים המומלצים ללמידה בחברותא:
- פתיח במעגל שיח
הצגה קצרה של תוכן המפגש, רצוי באמצעות מעורר שיח כגון משחק, סרטון, היגדים, תמונות, שיר וכדומה. - לימוד בחברותא
למידה בזוגות או עד שישה משתתפים, כדי לזמן העמקה והרחבה דרך קריאה משותפת של הטקסט, תוך שהמורה מסתובב/ת בין הלומדים ומעודד/ת הצגת שאלות, מתן פרשנויות, הבעת עמדות וכו'. - אסיף
סגירת המפגש במעגל שיח של שיתוף: התבוננות עצמית וקבוצתית על הלמידה, והעלאת חוויות למידה ותובנות מהחברותות השונות.
ראו בהרחבה: הוראה ולמידה בחברותא (אוגדן כיוונים); הוראה ולמידה בחברותא (נתיבים להוראה משמעותית).
למידה דרך משחק
כאשר שני תלמידם או יותר משחקים יחד במשחק רשת או במשחק מסוג אחר, וכאשר יש להם מטרה משותפת שעליהם להשיג באמצעות המשחק, מתרחשת למידה שיתופית מיטבית.
ראו גם בפרקטיקה: למידה באמצעות משחק
וראו גם: למידה בתחום המדעים בפלטפורמה משחקית שיתופית מרובת משתתפים – שורדים וקיימים: יוריקה וורלד.
לתרגול עבודה משותפת באמצעות משחק ראו גם: משחק הזברה
למידת חקר
בלמידה בדרך החקר תלמידים מונחים להציב שאלות, לאסוף ולנתח נתונים ולבנות טיעונים המבוססים על ראיות. כאשר החקר נעשה בדרך של למידה שיתופית, התלמידים עוסקים יחד בתהליך של איתור וניסוח בעיות, העברת ביקורת על ניסויים ומחקרים, זיהוי אפשרויות שונות לפתרון בעיות ועוד.
ראו: נתיבים להוראה משמעותית: הוראה ולמידה בדרך החקר
למידה מבוססת פרויקטים (PBL)
למידה מבוססת פרויקטים יוצאת מנקודת הנחה שקיימים נושא או שאלה שיש לחקור וללמוד, תהליך הבא לידי מימוש והצגה בתוצר, שצריך להיות משמעותי לאדם ולעולם. הפרויקט הוא התהליך כולו שמּונע מתאריך יעד להגשת התוצר ולהצגתו, והוא מביא לידי ביטוי את הלמידה שהתרחשה במהלכו, כמו גם את המיומנויות והרגלי הלמידה שנרכשו במהלך העבודה על הפרויקט. למידה מסוג זה מתאימה מאוד לעבודה שיתופית.
ראו: נתיבים להוראה משמעותית: PBL ; הייטקתון: פרויקטים בלמידה מרחוק בתקופת הקורונה, הייטק היי חולון