דלג אל

הצהרת נגישות

מפגש מורה–הורה–תלמיד/ה ביום הורים

למאגר הפרקטיקות
  מחוייבות לכל תלמיד ותלמידה     שותפויות להצלחת התלמידים

מטרה

קידום התקשורת בין ההורים לבין אנשי החינוך לשם הבנת צורכי התלמיד ולמען רווחתו.

שלושה שותפים – שלוש נקודות מבט

הצעות למהלך

הכנה לקראת המפגש

  1. נכין שלוש כרטיסיות בצורת משולש: אישי, חברתי, לימודי. ראו: גרסה צבעונית להדפסה

בכל משולש 3 שאלות:

  • מה כדאי לשמר?
  • מה רצוי לשפר?
  • מה חשוב לי לומר בנושא?
  1. המשולשים יוצגו בכיתה לפני יום ההורים, כדי שהתלמידים ידעו אילו נושאים יעלו במפגש ותהיה להם הזדמנות להתכונן לקראתם.

הנחיית המפגש

  1. התלמיד/ה וההורים מוזמנים לבחור משולש שירצו להתייחס אליו. גם המורה בוחר/ת משולש.
  2. נענה על השאלות תוך התייחסות למשאלות, דאגות, הישגים, החלטות וכדומה.
  3. במהלך השיח שוזרים את המידע הלימודי והתפקודי ושואלים שאלות על דרכי הלמידה בבית, במי ובמה נעזר בעת הצורך. נציג שאלות גם על פעילויות פנאי וכדומה.
  4. הגדרת חלקו של כל שותף בהמשך.

סיום

  1. סיכום הדגשים הלימודיים, החברתיים והרגשיים עליהם שוחחנו.
  2. העברת מסר של הערכה וחיזוק שיתוף הפעולה.

אפשרות נוספת: התלמיד/ה מוביל/ה את המפגש
אפשר להחליט מראש שהתלמיד/ה מוביל/ה את השיח ביום ההורים. נוכל להציג לתלמידים מראש את כרטיסיות המשולשים כדי שיוכלו להתכונן ולבצע הערכה עצמית. בזמן אמת, נאפשר לכל תלמיד/ה להוביל את הפגישה העם ההורים: לבחור על מה נדבר, להחליט על סדר הנושאים, להציג את ההערכה העצמית שכתבו וכו'. במודל זה התלמידים הם החוליה המקשרת בין הוריהם למחנכ/ת ועליהם מוטלת האחריות לתאר את ההישגים והקשיים, לקחת אחריות ולבקש עזרה. ניהול יום ההורים באופן כזה, תורם לתחושת המסוגלות ולפעלנות (Agency) של התלמידים.

ראו גם: הצעה לאספת הורים בהובלת התלמיד/ה – מחוון שאלות מנחות
ראו גם את הפרקטיקה: פעלנות

עוד רעיון - מהמתנה למתנה

עוד רעיון - מהמתנה למתנה

הזדמנות למחווה של ההורים כלפי ילדם בזמן ההמתנה ליד חדר המורה:
1. נציב במסדרון מבעוד מועד שולחן ועליו קופסאות מתנה קטנות.
2. נתלה או נניח שלל משפטים מחזקים.
3. בזמן ההמתנה, כל הורה יבחר שני משפטים אותם ירצה להעניק לילדו ויכניס אותם לקופסת מתנה.
4. ההורה יעניק לילדו את קופסת המתנה ויסביר לו מדוע בחר להעניק לו את אותם משפטים.
5. ההורה והילד יבחרו יחד משפט אותו יעניקו במתנה למורה עם כניסתם לפגישה.

(בהשראת "המתנה שהופכת למתנה" אולפנת אמי"ת אוריה באר שבע ו"מתעודה לתהודה")

אפשר גם - אסיפת הורים "הפוכה"

אפשר גם - אסיפת הורים "הפוכה"

במקום אספות ההורים הרגילות שבהן המורים באים בעיקר להשמיע, אפשר לקיים מדי פעם אספת הורים שבה מחנכי הכיתות וצוות הניהול של בית הספר נפגשים עם ההורים ועם התלמידים במטרה להקשיב להם, להפוך אותם לשותפים פעילים ולשמוע וללמוד מהם על החוזקות, הקשיים, הקשרים החברתיים, שעות הפנאי, הבית, סיפורי הצלחה, יעדים ומטרות.

  1. נכין קלפי שיח שעליהם נושאים שונים (חוזקות, יעדים, מטרות, שאיפות, חששות, התרגשויות, אירועים מיוחדים, חוגים ועוד...).
  2. נערוך את המפגש כשכל משפחה בוחרת לאלו קלפים ברצונה להתייחס בשיח.
  3. במפגש כזה הילד הוא המרכז ויחד בשיתוף פעולה מלא מהבית שומעים על הצרכים והחוזקות שלו ומגדירים במשותף מטרות ויעדים לשנה החדשה.

(בהשראת "אספת הורים הפוכה", אמי"ת יהודה עפולה)

אפשר גם - שדונים וכוחות קסם

אפשר גם - שדונים וכוחות קסם
  1. השיחה נפתחת כשכל תלמיד/ה מציג/ה להורים את:
  • השדון שבי – קושי או מחסום שמפריע לי
  • כוחות הקסם שלי – החוזקות שיש בי
  1. השיחה מתמקדת תחילה בשדון – מתי הוא מגיע, באיזו עוצמה ולמה אני זקוק/ה כדי לנצח אותו. אחר כך עוברים לבחון את כוחות הקסם ולהבין איך הם יכולים לעזור להתגבר על השדון.
  2. רק אחרי ששוחנו על השדונים ועל כוחות הקסם, נעבור לספר על המצב הלימודי והחברתי בבית הספר.
  3. בסיום המפגש, אפשר לתת לכל תלמיד/ה קלף עם כוח שבחרנו עבורו ומאחוריו הקדשה אישית קצרה.

להעמקה: במהלך השנה ניתן לעבוד עם התלמידים בעזרת הקלפים הטיפוליים ארץ יצורי הנפש. הקלפים כוללים שדונים וכוחות קסם, וספר מלווה הכולל סיפור הלוקח אותנו למסע בארץ שדונזיה בה כוחות הקסם נעלמו והם מנסים לחזור ולהשתלט על השדונים. כשהתלמידים מנוסים בעבודה עם הקלפים, יהיה להם קל יותר לשתף גם את ההורים בתובנות שלהם.

ניתן להשתמש בקלפים גם כבסיס להערכה עצמית של התלמידים – ראו לדוגמה: דף הערכה עצמית לתלמיד/ה

(מבוסס על פעילות של: מירב בן יצחק, תיכון קדמה, ירושלים)

טיפים

טיפים

כדאי לפתוח את השיחה במתן בחיזוקים חיוביים.

חשוב שהשיח יעסוק בפן הלימודי ובפן הרגשי והחברתי.

מומלץ שהתלמידים יראו את גיליון הציונים שלהם לפני המפגש עם ההורים.

רצוי שגם המורים המקצועיים ישתתפו ביום זה ויקיימו שיחות עם ההורים והתלמידים.

אחלה שיעור
אם גם לכם יש הצעה לפרקטיקה מקורית שמציתה את הדמיון, מעשירה את הלמידה בכיתה ומקדמת הוראה איכותית
שלחו אלינו אותה!

 נא למלא שדה זה

אולי תתעניינו גם ב...

משוב מקדם למידה פורמלי (משוב בכתב)
מה ההבדל בין Feedback ל-Feedforward? ואיך משוב כתוב של המורה או של החברים לכיתה, יכול לקדם באופן מיטבי את תהליכי הלמידה שלנו – מורים ותלמידים כאחד?
שילוב הערכה מתוקשבת בהוראה
משימות מתוקשבות מאפשרות לקדם אוריינות דיגיטלית. שימוש בהיבחנות מתוקשבת עשויה להגביר את המוטיבציה של התלמידים ואת ההנאה מהלמידה
תהליכי חקר במרחב דיגיטלי כיתתי
שימוש במרחב דיגיטלי כיתתי כדי לקיים למידת חקר ממושכת ומעמיקה, תורם להגברת המוטיבציה ללמידה ומאפשר גיוון והעשרה, כמו גם שיתופיות והנאה בלמידה
הרעיון שלכם כאן!
אם גם לכם יש מערך שעור רב כשרון או רעיון מקורי, מעניין, שמצית את הדמיון, מעורר את החושים ומפיח חיים בשיעורים- שלחו לנו אותו!

פורטל זה נבנה עבור מורים ונועד לשימוש צרכי חינוך בלבד. העמוד מכיל קישורים לאתרים חיצוניים שאינם אתרי משרד החינוך. תוכן אתרים אלה וכל המוצג בהם (לרבות פרסומות) הינו באחריות בעלי האתרים בלבד. אם נתקלתם בבעיה כלשהי או שיש לכם הצעות או הערות בנוגע לתוכן, באפשרותכם לפנות אלינו בקישור זה.