שלב ראשון: בחירת נושא וניסוח שאלת מחקר
ננחה את התלמידות והתלמידים למצוא נושא מעניין, מסקרן ורלוונטי עבורם. לאחר בחירת הנושא יש לנסח שאלת מחקר מרתקת ולא טריוויאלית,ֿ כזו שאין עליה תשובה מוכנה מראש.
- הצעות מעשיות בפרקטיקה: בחירת נושא וניסוח שאלת מחקר בסיוע בינה מלאכותית
שלב שני: בניית מתווה עבודה
בשלב זה יש לבנות מתווה לעבודה, וננחה את התלמידים והתלמידות כיצד לעשות זאת בעזרת יישומי בינה מלאכותית.
- הצעות מעשיות בפרקטיקה: בניית מתווה עבודת חקר בסיוע בינה מלאכותית
שלב שלישי: העמקת הידע ואיסוף מידע ונתונים
בשלב הבא נלמד כיצד להעמיק את הידע על הנושא הנחקר בעזרת מקורות מהימנים, ולהעריך אם הם עשויים לסייע במענה על השאלה הנחקרת ומהם הפערים בידע המחקר הקיים. זהו שלב מצוין לחזור לשאלת המחקר הראשונית, לדייק אותה ולנסח השערות. אם הנושא הנחקר מאפשר זאת, רצוי לא להסתפק במקורות מידע כתובים אלא לאסוף מידע מהשטח באמצעות ראיונות, חקר ברשת ותצפיות (בהתאם לאופי שאלת המחקר ולתחום).
- הצעות מעשיות בפרקטיקה: איסוף מידע - להבחין בין עובדה לבין דעה, שקר, הטיה והזיה
שלב רביעי: מענה על שאלת המחקר
בשלב זה החוקרות והחוקרים הצעירים מתחילים לעבד את המידע שנאסף, לבנות ממנו משמעות, ולנתח אותו בתהליך איטרטיבי מתמשך ועמוק תוך דיוק שאלות משנה וניסיון ראשוני לאשש השערות או להפריכן.
אם שאלת המחקר היא מעשית ומזמנת חשיבה על פיתוח מענים לאתגרים אמיתיים, כדאי לשלב חשיבה יצירתית ואף לערוך סיעור מוחות עם עמיתים.
- הצעות מעשיות בפרקטיקה: חשיבה יצירתית וסיעור מוחות בסיוע בינה מלאכותית
שלב חמישי: הצגת ממצאי המחקר
בשלב זה יש לכתוב את דוח המחקר, בהתאם למאפיינים הנהוגים בתחום הדעת (כולל הבאת מקורות, חלקי דוח המחקר וכו'). זה הזמן לחזור להגדרת מתווה העבודה שיצרנו בשלב השני, ולעדכן אותו בהתאם לתהליך החקר, לגילוי וללמידה שנעשתה עד כה.
- הצעות מעשיות בפרקטיקה: בניית מתווה עבודת חקר בסיוע בינה מלאכותית
שלב שישי: שיח משוב והערכה
חוקרות וחוקרים צריכים להיות פתוחים לאפשרות של ביקורת על המחקר, השיטה והמסקנות, ולהיות מסוגלים ללמוד מהביקורת, לשפר ולתכנן בהתאם את מחקר ההמשך.
- הצעות מעשיות בפרקטיקה: הערכת עבודות שנכתבו בסיוע בינה מלאכותית