דלג אל

הצהרת נגישות

חשיבה יצירתית וסיעור מוחות בסיוע בינה מלאכותית

למאגר הפרקטיקות
  ניהול ההוראה והחינוך     יישום תהליכי הוראה

צורך

לטפח את מיומנויות החשיבה היצירתית של התלמידים והתלמידות תוך סיוע בכלי בינה מלאכותית.

כותב הפרקטיקה:
גל אלון, אגף מו״פ ניסויים ויוזמות, המינהל הפדגוגי, משרד החינוך

הצעות למהלך

הצעות למהלך

בינה מלאכותית כמקפצה לחשיבה יצירתית, שלב אחר שלב

שלב ראשון - בחירת כלי ובדיקה מקדימה

  • נבחר מודל שפה מבוסס בינה מלאכותית, כמו ChatGPT, בינג או בארד. נכנס מראש לאתר או לאפליקציה שבחרנו ונתנסה בעצמנו לפני הנחיית הפעילות בכיתה.

שלב שני - סיעור מוחות ראשוני

  • נקרין את ממשק המשתמש בפני הכיתה ונתחיל שיחה עם הבינה המלאכותית בנושא ספציפי. 
  • נבקש מהתלמידים להציע משפט או רעיון המתקשרים להם לאותו נושא ונזין את המשפט לכלי.  

דוגמה לפרומפט ראשוני: בואו נעשה סיעור מוחות ביחד על [נושא]. הנה משפט פתיחה שנרצה להתחיל ממנו: [משפט או רעיון של התלמידים].

  • נקרא יחד את הפלט. נציין שיש לבדוק את המידע שהתקבל ונחדד את הצורך להתייחס למידע באופן ביקורתי. 

להרחבה על פרקטיקה של שיחה עם מודל בינה מלאכותית מבוסס שפה טבעית: לחצו כאן

שלב שלישי - הרחבת השיח עם הבוט וגיבוש רעיונות

  • נבקש מהתלמידים לנתח ולהרחיב את הרעיונות שהציעה הבינה המלאכותית. נעודד אותם לאחד רעיונות, לדייק אותם ולבנות על בסיסם תוכנית פעולה. 
  • נפתח את הדיון עם הבינה המלאכותית ונזין לתוכה את הצעות התלמידים והתלמידות. נמשיך בתהליך האיטרטיבי עד שנגיע לתוצר ממצה. 

פרומפט לדוגמה: "אהבתי את הנקודות שהעלית לגבי [נושא א', נושא ב', נושא ג']. לעומת זאת הנקודות שהעלית לגבי [נושא ד', נושא ה' ונושא ו'] פחות רלוונטיים. בוא נתמקד בנושאים שאהבתי מנקודת מבט [תיאור נקודת מבט של התלמידים]."

  • לאחר ההתנסות, נבקש מהתלמידים לשתף בפני הכיתה את הרעיונות שהגיעו אליהם.

עוד רעיון - בוט יקר, מה דעתך על הרעיונות שלנו?

עוד רעיון - בוט יקר, מה דעתך על הרעיונות שלנו?

שלב ראשון: הזנת רעיונות ובקשת תגובה

  • נבקש מהתלמידים והתלמידות לרשום את כל הרעיונות שלהם לפתרונות לבעיה מסוימת בנושא השיעור. נזין אותם לבוט ונבקש ממנו להתייחס אליהם. 

דוגמה לפרומפט: "בוט יקר, יצרנו מספר רעיונות עבור הבעיה הבאה: [להזין כאן את תיאור הבעיה]. הנה הרעיונות:  [כאן להזין את הרעיונות].  הצע לנו בבקשה רעיונות נוספים או הרחבה של הרעיונות שלנו."

  • לאחר מכן נשאל את התלמידים שאלות מנחות כמו:
    • אילו מההצעות של הכלי הפתיעו אתכם? 
    • איך אפשר לשלב בין הרעיונות שלכם לרעיונות שהכלי הציע? 
    • אילו אתגרים, חסרונות או פגמים אתם מזהים ברעיונות שהכלי הציע?

שלב שני: איחוד הרעיונות

לפעמים פתרון יצירתי באמת, נוצר באמצעות איחוד רעיונות. 

הצעה לפרומפט: "תאר תרחיש שבו נאחד בין [רעיון של תלמידים] ל[רעיון שהוצע על ידי הכלי] במטרה לפתור את הבעיה [תיאור הבעיה]".

עוד רעיון - בינה מלאכותית וששת כובעי החשיבה של דה בונו

עוד רעיון - בינה מלאכותית וששת כובעי החשיבה של דה בונו

התבוננות התלמידים והתלמידות על נושא שהם חושבים עליו, באמצעות פרספקטיבות שונות, תסייע להם למצוא פתרון יצירתי. נוכל לכוון אותם לחשוב מנקודות מבט שונות על הנשוא בו הם עוסקים, באמצעות תאוריית ששת כובעי החשיבה של דה בונו.

שלב ראשון - לחבוש כל כובע בנפרד

הנה מספר הצעות לשאלות מכוונות על פי הכובעים, בליווי פרומפט ראשוני.

1. כובע לבן: עובדות, נתונים ומידע

  • הנחיה לתלמידים: "אילו עובדות, נתונים או מידע ידועים לכם על [הנושא]?"
  • פרומפט ראשוני: "ספק נתונים, סטטיסטיקה ועובדות הקשורות ל[תשובת התלמיד או התלמידה] בקשר ל[נושא]".

2. כובע אדום: רגשות, תחושות ואינטואיציה

  • הנחיה לתלמידים: "איך אתם מרגישים בנוגע ל[נושא]? תארו את תחושת הבטן שלכם לגבי זה".
  • פרומפט ראשוני: "תאר תגובות רגשיות הגיוניות לאנשים המודאגים לגבי [הנושא], על סמך הפסיכולוגיה האנושית והקשרים חברתיים, ומצא קשרים לתחושות הבאות: [תשובת התלמיד או התלמידה]".

3. כובע שחור: שיפוט ביקורתי

  • הנחיה לתלמידים: "פרטו את הבעיות והסיכונים הקשורים לדעתכם ל[נושא]".
  • פרומפט ראשוני: "נתח את הגורמים השליליים הנובעים מ[תשובת התלמיד או התלמידה] בקשר ל[נושא]".

4. כובע צהוב: גישה חיובית ואופטימית

  • הנחיה לתלמידים: "פרטו את היתרונות וההזדמנויות הקשורות לדעתכם ל[נושא]".
  • פרומפט ראשוני: "הדגש את הגורמים החיוביים הנובעים מ[תשובת התלמיד או התלמידה] בקשר ל[נושא]".

5. כובע ירוק: יצירתיות ורעיונות חדשים

  • הנחיה לתלמידים: "הציעו פתרון שנראה לכם חדשני או אפילו דמיוני לחלוטין לבעיה בנושא [הנושא]".
  • פרומפט ראשוני: "עזור לי לפתח רעיון חדשני ויצירתי לבעיה בנושא [הנושא]. הנה כמה רעיונות. עזור לי להרחיב אותם לפתרון: [תשובת התלמיד או התלמידה].

6. כובע כחול: רוגע ושליטה

  • הנחיה לתלמידים: "איך לדעתך כדאי לארגן את המחשבות והפעולות שלנו בנושא [הנושא]?"
  • פרומפט ראשוני: "הצע גישה מערכתית, תהליך או תוכנית מסודרת במטרה לפתור, להבין או לנתח את [הנושא] על פי [תשובת התלמיד או התלמידה].

שלב שני - שילוב נקודות המבט לכדי פתרון טוב יותר

נשאל את התלמידים והתלמידות: האם היו תשובות שהפתיעו אותם? כיצד אפשר לאחד את נקודות המבט השונות ולגבש מהן רעיון בנושא שהתחלנו ממנו?

דוגמאות לפרומפטים:

  • "בהינתן נקודות המבט השונות שהבאנו לידי ביטוי עד כה, מהם הצעדים הבאים שכדאי לנקוט?"
  • "שַלב תובנות מכל נקודות המבט שהצגנו עד כה והצע שלושה פתרונות שונים ל[נושא]".

אופציה נוספת: מסלול מקוצר

בשני השלבים הקודמים הצענו תהליך עמוק של עבודה עם ששת כובעי החשיבה של דה בונו, בסיוע בינה מלאכותית. לפעמים מתאים ״לקצר תהליכים״ ולהציע לתלמידים פרומפט אחד שמטפל בכל הכובעים. למשל:

  • ״אני עוסקת בסוגיה הבאה: [תיאור הסוגיה]. אנא סייע לי לחשוב עליה מנקודות מבט שונות, באמצעות ששת כובעי החשיבה של דה-בונו״.

אפשר גם - האצת פיתוח רעיונות בשיטת SCAMPER בעזרת בינה מלאכותית

אפשר גם - האצת פיתוח רעיונות בשיטת SCAMPER בעזרת בינה מלאכותית

שיטת החשיבה היצירתית השיטתית מציעה סוגים שונים של מניפולציות אותן אפשר להפעיל על הבעיה או לשאול בעזרתן שאלות יצירתיות. 

המניפולציות הן:
- החלפה (Substitute)
- שילוב (Combine)
- הסתגלות (Adapt)
- שינוי' הגדלה או הקטנה מוגזמת (Modify, Magnify)
- שימוש אחר (Put to another use - Purpose)
- החסרה (Eliminate)
- היפוך וסידור מחדש (Reverse/Rearrange)

ננחה את התלמידים והתלמידות לעבוד בזוגות מול צ'אטבוט כדוגמת ChatGPT. אפשר להתחיל מהפרומפט הראשוני הבא:

  • "אתה מומחה בהנחיית מפגשי סיעור מוחות לצוותי עבודה. בוא נערוך סיעור מוחות שמטרתו לפתור את הבעיה הבאה: [הזינו כאן את תיאור הבעיה]. אתה תהיה המדריך שלנו. שאל אותנו שאלות מנחות המבוססות על שיטת SCAMPER. בכל פעם שאל שאלה על אחד העקרונות של SCAMPER ואנחנו נענה עליה, ולאחר מכן שאל שאלה נוספת. ככל שנתקדם, עזור לנו לארגן את התשובות לפתרון".

אפשר גם - יצירת מפת חשיבה בעזרת בינה מלאכותית

אפשר גם - יצירת מפת חשיבה בעזרת בינה מלאכותית

מפת חשיבה היא כלי ויזואלי היוצא מנושא אחד לנושאים אחרים ומארגן אותם בצורה סדורה. באמצעות שימוש בכלי בינה מלאכותית, כל מה שעלינו לעשות זה לספק רקע קצר ואת הנושא שנרצה ליצור סביבו מפת חשיבה.

  1. ננחה את התלמידים והתלמידות לפעול על פי השלבים הבאים, המופיעים בסרטון ההדרכה בקישור זה:
    • התחילו מהפרומפט הבא: "אני תלמיד או תלמידה ב[כיתה]. בבקשה צור בשבילי מפת חשיבה במסגרת לימודי [נושא הלימוד] כהכנה לבחינת הבגרות. התמקד בנושא [נושא ספציפי שתרצו להתמקד בו מתוך החומר הלימודי]. מפת החשיבה צריכה להיות מעמיקה, מפורטת, בעלת הקשרים רחבים, יצירתית ומעניינת. השב באנגלית.
      Please provide a code box with Markdown language"
    • תרגמו את התוצאה שקיבלתם בעזרת תוכנת תרגום מאנגלית לעברית, כמו Google Translate.
    • שמרו את התוצאה בקובץ בעזרת תוכנת Notepad בשם test.md (ללא סיומת .txt)
    • יבאו את הקובץ בתור קובץ Markdown לתוכנה ליצירת מפות חשיבה כמו Xmind
  2. נבקש מהתלמידים ליצור עותק של מפת החשיבה ולשמור אותו בצד.
  3. ננחה את התלמידים לבקר את מפת החשיבה - להשמיט נושאים וקשרים שהם אינם מסכימים איתם ולהרחיב את המפה לפי ראות עיניהם.
  4. נבקש מהתלמידים להשוות בין עותק מפת החשיבה ששמרו בצד לגרסה החדשה שיצרו, ולסכם את ההבדלים המשמעותיים ביניהן. 
  5. נשאל: אילו יתרונות וחסרונות יש לשימוש במפת חשיבה שנוצרה בידי בינה מלאכותית, כמחולל רעיונות בסיעור מוחות?

טיפים

טיפים

אפשר להיעזר בפרקטיקה זו בשלבים שונים בהכנת עבודות: כאשר צריך לבחור נושא למשימת חקר אישית ומחפשים רעיון; כשצריך לבחור גישה או נקודת מבט שדרכן ננתח נושא; כשנרצה לתכנן כיצד להכין הצגה מעניינת של העבודה; או לצורך חשיבה יצירתית אישית או קבוצתית. 

חשוב לוודא שהתלמידים מבינים שבינה מלאכותית היא כלי עזר לסיעור מוחות ולא קביים שנשענים עליהם כמחולל פתרונות. 

מומלץ להעריך באופן ביקורתי את הרעיונות שבינה מלאכותית מציעה ולא לקחת אותם כמובנים מאליהם.

אחלה שיעור
אם גם לכם יש הצעה לפרקטיקה מקורית שמציתה את הדמיון, מעשירה את הלמידה בכיתה ומקדמת הוראה איכותית
שלחו אלינו אותה!

 נא למלא שדה זה

אולי תתעניינו גם ב...

חיזוק תחושת המסוגלות והאמונה ביכולת בקרב תלמידים
בכל תלמיד/ה גלומים מגוון כישורים ויכולות. כדי שירגישו שהם מסוגלים להביא אותם לידי ביטוי, חשוב שיחוו מידה גבוהה של מסוגלות עצמית ואמונה בכוחותיהם. איך נעודד ח...
تقييمات مرحليّة للمادّة التي تعلّمها التلاميذ
التقييم التكويني هدفه ألا ننتظر حتى نتائج التقييم النهائي للفصل الدراسي للحصول على صورة عامّة عن تقدّم التلاميذ - وإنما يتوجب علينا من خلال التقييم التكويني ...
הוראה רגישת מגדר
איך נתנהל באופן שוויוני כלפי כל התלמידים והתלמידות? הגברת המודעות לנושאים בעלי היבטים מגדריים יכולה לקדם סביבה לימודית שתעודד שוויון מגדרי
הרעיון שלכם כאן!
אם גם לכם יש מערך שעור רב כשרון או רעיון מקורי, מעניין, שמצית את הדמיון, מעורר את החושים ומפיח חיים בשיעורים- שלחו לנו אותו!

פורטל זה נבנה עבור מורים ונועד לשימוש צרכי חינוך בלבד. העמוד מכיל קישורים לאתרים חיצוניים שאינם אתרי משרד החינוך. תוכן אתרים אלה וכל המוצג בהם (לרבות פרסומות) הינו באחריות בעלי האתרים בלבד. אם נתקלתם בבעיה כלשהי או שיש לכם הצעות או הערות בנוגע לתוכן, באפשרותכם לפנות אלינו בקישור זה.