כדי לאפשר לתלמידים להבין כהלכה את יעדי הלימוד, חשוב להסביר באופן מדויק ככל הניתן את הידע והמיומנויות שהתלמידים יחזיקו בהם בסיום יחידת הלימוד. אפשר לעשות זאת למשל בדרכים הבאות:
- להראות מבחן או משימה מסכמת לדוגמה
להציג מבחן לדוגמה ולהסביר מהי תשובה טובה או ביצוע טוב.
אפשר להקרין את המבחן על מסך בכיתה ולעבור עליו במליאה,
או לחלק את המבחן לתלמידים ולתת להם לחקור אותו בקבוצות קטנות. - להראות דוגמאות לעבודות, תוצרים, מבחנים או פרויקטים משנים קודמות.
במקרה כזה התלמידים מקבלים דוגמה מוחשית לדרישות המצופות מהם. - לחלק ולהסביר את המחוון המתאר את הידע והמיומנויות שיוערכו בסיום פרק הלימוד,
את דרגות הביצוע המצופות ואף את משקל של כל חלק בציון הסופי.
ראו גם: שיתוף התלמידים בבניית מחוון; הערכה מסכמת
הצגת הקריטריונים
הצגת קריטריוני ההערכה תתבצע בשיעור הראשון או השני של יחידת הלימוד. בשיעור זה נסביר לתלמידים את מטרות יחידת הלימוד, ונבהיר להם מה הם אמורים לדעת בסיום היחידה (ידע) ומה הם אמורים לדעת-לעשות בסיומה (מיומנות). לדוגמה:
- נושא: שיעור מדעים/ביולוגיה בנושא תזונה בריאה.
- ידע: התלמידים ידעו מהם אבות המזון, לאיזו קטגוריה שייכים סוגי מזון שונים, ומהו האיזון הנכון בין המרכיבים השונים.
- מיומנויות: לתכנן תפריט מומלץ ל-3 טיפוסים מתוך 5 על פי בחירתם – נער/ה בריא/ה, צעיר/ה רגיש/ה לגלוטן, ילד/ה טבעוני/ת, חולה סוכרת, ספורטאי/ת אולימפי/ת.
- תוצר: התלמידים יגישו תפריט כתוב או יציגו את התפריט בדרך יצירתית אחרת לבחירתם.
בהמשך יש לחזור ולהזכיר לתלמידים את הקריטריונים בנקודות ציון שונות במהלך התקדמות הלמידה, כגון לפני בוחן או מדידת ביניים, לפני/אחרי הצגת תוצרים בפני הכיתה וכדומה.
הוראה מפורשת: דוגמאות מתחומי דעת
להצגת הקריטריונים נוכל להשתמש למשל בביטויים הבאים:
- תדעו את הסיבות לפרוץ מלחמת העולם השנייה.
- תבינו ותדעו להסביר את השימוש במטאפורות בשירי יהודה הלוי.
- תדעו לנתח את המבנה של ניסוי ולהעריך האם הוא באמת בודק את שאלת המחקר או לא.
- תצרו דגם מדויק של בית, תוך הדגמת הקשר בין מאפייני הסביבה ומבנה הבית.