תלמידינו נבדלים זה מזה בסגנונות הלמידה ובתחומי העניין. הבדלים אלו עלולים להביא לכך שבשיעור בעל אופי אחיד, רק חלקם ישתתפו והאחרים ילכו לאיבוד. להלן מספר דרכים שעשויות לסייע בהתמודדות עם מצב זה:
פתק סיום
לסיום השיעור אפשר להציע לכל תלמיד/ה לכתוב על פתקית צבעונית שאלה או תובנה מהשיעור היום.
נרכז את כל הפתקיות על לוח שאלות ותובנות כיתתי שבו נוכל להיעזר גם לפתיחת השיעור הבא.
באופן כזה כל תלמיד משאיר את "חותמו" על הלוח המשותף.
ציר זמן
התלמידים יקבלו בתחילת השיעור ציר זמן עם המשימות שעליהם לבצע,
יתקדמו ממשימה אחת לשנייה ויסמנו את התקדמותם על ציר הזמן האישי או הקבוצתי.
בסוף השיעור נוכל לקבל מידע על ההתקדמות של כל אחד מהם על ידי התבוננות בצירי הזמן שמילאו. ראו דף להדפסה לתלמידים
כרטיס כניסה
השיעור מתחיל עם משימת שליפה קטנה: כל תלמיד/ה מקבל/ת פתק עם שאלה נקודתית אחידה לכולם (למשל: מהם המאפיינים של משולש שווה צלעות?) או שאלה כללית (מה את/ה זוכר/ת מהשיעור הקודם?), עונה עליו בכתב ומוסר/ת את הפתק למורה. באופן הזה כל התלמידים משתתפים במשימה ולא רק אלו ש"קופצים ראשונים" לענות על שאלה דומה במליאה.
"סולם עולה"
(במתודה זו מתחילים בעבודה אישית ובכל שלב "מטפסים בסולם" ומכפילים את גודל הקבוצה)
- נבקש מהתלמידים לבצע משימה אישית: לקרוא טקסט, לחפש מידע, להתבונן בתמונה וכדומה,
ולענות על שאלה כגון – מה הרעיון המרכזי? מה פירוש המושג? - ננחה את התלמידים ליצור זוגות ולשוחח על התשובות שלהם.
- לאחר מכן כל זוג מתחבר לזוג נוסף, והרביעייה עונה בכתב על מספר שאלות מסדר גבוה:
מה מאפיין את...? מה ההבדל בין... מה הדימיון... מה הקשר... - אפשר להמשיך לטפס בסולם לשמיניות וכו'.
לוחות מענה
נשתמש בלוחות כתיבה אישיים לכל תלמיד/ה.
נשאל שאלה נקודתית, והתלמידים יכתבו את תשובתם וירימו את הלוח כך שנוכל לראות את התשובות של כולם ולקבל תמונה מהירה של מידת ההבנה שלהם בנקודת זמן זו.
(למשל: לאחר לימוד סדר פעולות חשבון, נכתוב על הלוח תרגיל הכולל חיבור וכפל, ונראה כמה מהתלמידים הגיעו לתשובה הנכונה).
כרטיסי הצבעה
- נכין כרטיסים שבצדם אחד כתוב כן (מסכים) ובצד השני כתוב לא (לא מסכים).
- נחלק לתלמידים את הכרטיסים בתחילת השיעור – כרטיס לכל תלמיד/ה.
- במהלך השיעור נשאל שאלות או נבטא היגדים רלוונטיים, ועל כל תלמיד/ה להרים את הכרטיס כאשר המילה שמבטאת את דעתם (כן/לא) מופנית כלפי המורה. לדוגמה:
- במדעים: מי מסכים עם האמירה שחומר מוצק חייב להפוך קודם לגז לפני שיוכל להפוך לנוזל?
- באזרחות: האם בישראל הכנסת אחראית לפקח על עבודת הממשלה?
- במתמטיקה: התוצאה של התרגיל 3+4X5+2 שווה לתוצאה של התרגיל (3+4)X(5+2)
- במבט מהיר על הכרטיסים נוכל לזהות מיהם התלמידים הזקוקים להכוונה נוספת, או לקבל תמונה על הדעות הרווחות בכיתה בנושא מסוים, או להשתמש בתשובות התלמידים כדי לחלק אותם לקבוצות להמשך הפעילות סביב הנושא עליו שאלנו את השאלה.
כרטיס יציאה
1. נכין מראש כרטיסי יציאה: פתקים כמספר הילדים, שעליהם שאלה/חידון קצר/משימה קטנה שמתייחסים לנושא העיקרי שלמדנו בשיעור זה (למשל: אם למדנו מילות שאלה בשיעור עברית, נבקש בכרטיס היציאה לחבר שני משפטים עם מילות שאלה). נניח את הכרטיסים במקום מוסכם וקבוע בכיתה.
2. לקראת סוף השיעור, נזכיר לתלמידים למלא את כרטיס היציאה שלהם לפני שהם יוצאים מהכיתה.
אם היו טעויות שחזרו אצל תלמידים רבים, נתייחס לכך בתחילת השיעור הבא.