דלג אל

למידה מאי-הצלחות ככלי מעצים למידה

למאגר הפרקטיקות
  מומחיות בתחום התוכן ובהוראתו     פיתוח מיומנויות

מטרה

התלמידים ירכשו דפוס חשיבה מתפתח (Growth Mindset) שיאפשר להם לזהות מצבי אי-הצלחה או קושי כזמניים, ולתרגם אותם למניע פנימי המדרבן לשוב ולנסות.

הצעות למהלך

הצעות למהלך

איך נקנה לתלמידים דפוס חשיבה מתפתח?
בעזרת המודל – לקחת את עצמי בידיים (הכרת הכלי ודוגמאות).

1. נזמין את התלמידים להיזכר במקרה בו חוו אי-הצלחה.
2. מבלי לשתף בפרטי המקרה, נזמין את התלמידים לשתף בתחושות שעלו בהם בעזרת השאלות המנחות הבאות:

  • כיצד הרגשתם?
  • מה חשבתם?
  • מה עזר לכם להמשיך ולנסות שוב?
  • מה קידם אתכם?

3. נשקף את מנעד הרגשות, ניתן תוקף לתחושות, נסכם ונדגים כיצד כולנו נעים בין הרצון לוותר ולהיכנע לבין הרצון לשוב ולהתמודד בנחישות.
4. נקיים דיון סביב השאלות:

  • מי או מה משפיע על החלטתכם אם להמשיך לנסות או לוותר?
  • מה דעתכם על המשפט הבא מאת מלקולם פורבס: "כישלון הינו הצלחה, אם לומדים ממנו!"

במהלך הדיון נעודד את התלמידים להתיידד עם המסר שקושי, אי-הצלחה או כישלון אינם מצב קבוע, וכי תמיד ניתן לעשות משהו כדי להיחלץ מהם, להמשיך בדרך ולהצליח. מומלץ לעודד אותם להאמין בכוחותיהם ולזכור שמכל כישלון וקושי, אפשר לצמוח.

 

עוד רעיון: סרטון סימולציה – לקחת את עצמי בידיים

עוד רעיון: סרטון סימולציה – לקחת את עצמי בידיים

בסרטון למידה מאי-הצלחות מתמודדת שיר עם תסכול מתמשך בהבנת הנושא שנלמד בשיעור מתמטיקה. בעזרת חבריה ויחד עם המורה מצליחה שיר להרים את המבט, לזהות את ההתמודדות כתהליך ולהגדיר את הקושי כשלב זמני בדרך.

הסרטון מדגים כיצד באמצעות דיבור פנימי המבוסס על התרגול "לקחת את עצמי בידיים", התלמידים מצליחים לזהות את הרגשות המורכבים שמביא עמו הקושי, ומתקדמים משם ל'חשיבה מתפתחת' אשר מאפשרת להם להחזיק תקווה ולגייס כוחות לשוב ולהתנסות. התרגול ניתן ליישום בלמידה פנים אל פנים ובלמידה מרחוק.

קישור לסרטון הסימולציה: למידה מאי-הצלחות

עוד רעיון - מפגש מכוון עם קושי לימודי

עוד רעיון - מפגש מכוון עם קושי לימודי

כלי זה מציע לזמן לתלמידים קושי לימודי משמעותי בתחום החומר הנלמד, בכוונה תחילה, וזאת כדי להתייחס אל קושי (או אל כישלון) כאל הזדמנות: הקושי שהתלמיד/ה נתקל/ה בו יכול לשמש כגורם מעצב בתהליך הלימודי, שלב שמטרתו לבנות לתלמידים מסוגלות להתמודד עם מצבי קושי ועם אי-הצלחות. 

לשם כך, חשוב לעצב לאורך השנה אקלים כיתתי מקדם למידה, במסגרתו נקבל בברכה ובעידוד מופגן שאלות של תלמידים כאשר הם אינם מבינים את הנלמד ומבקשים הבהרה או הסבר נוסף.

כיצד נעשה זאת?

1. מתן משימה מאתגרת במיוחד
נבחר מראש משימה לימודית שצפויה להיות קשה לתלמידי הכיתה, אולי אף בלתי-פתירה עבור חלקם. נלווה את מתן המשימה בהסבר מפורש: "אני עומד/ת לתת לכם משימה ממש קשה – אני צופה שלא תצליחו לבצע אותה בקלות, ואולי בכלל לא, אבל זו הזדמנות ללמוד על עצמכם כיצד אתם מתמודדים עם אתגר או עם משימה מאוד מורכבת ומתסכלת".

2. רפלקציה על ההתמודדות מבחינה קוגניטיבית
המשימה המאתגרת צפויה להניב טעויות, תסכולים וגם ניסיונות התמודדות מגוונים. לבחירת המורה ובהתאם לשלב שבו נמצאים התלמידים, ניתן לנהל דיון כיתתי פתוח על המסקנות מההתנסות, או לתת לכל תלמיד/ה לענות על שאלון אישי שיאפשר התבוננות על דרך ההתמודדות שלהם עם המשימה בעזרת שאלות רפלקטיביות כגון:

  • מה עשיתי כדי להתמודד עם המשימה? 
  • מה היו שלבי העבודה שלי?
  • באיזה חומר שלמדנו השתמשתי? 
  • האם יש ידע/כלים בתחום, שחסרו לי לשם התמודדות מלאה?

3. רפלקציה על ההתמודדות מבחינה רגשית
התבוננות זו חשובה לא פחות מאשר המבט על התהליך הקוגניטיבי. גם כאן אפשר לנהל דיון כיתתי במליאה או להשתמש בשאלון אישי שכל תלמיד/ה עונה עליו והמורה מגיבה על תשובות התלמידים בשיחה אישית או במשוב מילולי בכתב. נתייחס לשאלות כגון: 

  • איך הרגשתי בניסיון הראשון?
  • מה קרה לי כשנתקלתי בשאלה שלא הצלחתי לפתור? 
  • אילו מחשבות עוברות לי בראש?
  • מה סייע לי לאזור כוחות לניסיונות נוספים אחרי שלא הצלחתי?

שימו לב: את אותו תהליך המתואר לעיל אפשר לבצע גם כתרגיל קבוצתי, ואז ההתמודדות עם המשימה נעשית בקבוצה, וגם הרפלקציה שלאחריה בוחנת את ההתמודדות של הקבוצה עם הקושי שנתקלו בו בביצוע המשימה. 

עוד רעיון: משימה בל/תי אפשרית - דגם הוראה דיגיטלי

עוד רעיון: משימה בל/תי אפשרית - דגם הוראה דיגיטלי

דגם ההוראה משימה בלתי אפשרית מקנה לתלמידים תובנות לגבי למידה תוך כדי ניסיון לפצח בעיה. הדגש בפעילות הוא על התהליך – על הניסיון להבין מהו הפתרון, ולאו דווקא על הפתרון עצמו. כלומר, ההתמקדות היא בניסיון, באיסוף המידע ובהתמודדות עם המשימה, גם אם בסופו של דבר לא נצליח לבצע אותה בהצלחה.
הפעילות משלבת שימוש במספר כלים דיגיטליים – Padlet, Popplet, ו-Mentimeter

אפשר גם

אפשר גם
  • נזמין את התלמידים לנסח או לצייר "היגד מעודד". היגד שמדבר על כך שאנחנו תמיד בדרך להצליח או לפחות להשתפר, למשל:
    - עדיין לא הגעתי, אבל אני בדרך.
    - אמשיך לנסות עד שאצליח.
    - גם אם הצלחתי בחלק מהמשימה, זו בכל זאת הצלחה.
    - השתדלתי, ועל זה כבר מגיע לי כל הכבוד.
  • את ההיגדים נאסוף בקופסה מיוחדת. במהלך השנה באופן קבוע, רגע לפני חלוקת מבחנים או עבודות בכיתה, נזמין תלמיד/ה להוציא מהצנצנת "היגד מעודד" ולהקריא אותו לכולם, נשוחח על המסר ורק אז נמשיך בחלוקה.
אחלה שיעור
אם גם לכם יש הצעה לפרקטיקה מקורית שמציתה את הדמיון, מעשירה את הלמידה בכיתה ומקדמת הוראה איכותית
שלחו אלינו אותה!

 נא למלא שדה זה

אולי תתעניינו גם ב...

שיתוף התלמידים בבניית מחוון או כלי הערכה
בדרך כלל תלמידים מקבלים את דרישות המבחן מהמורה ואינם שותפים לבניית ההערכה. אם נשתף אותם בתהליך נגביר את המוטיבציה שלהם ונסייע להם להעמיק את למידתם
משוב מקדם למידה לחברים
איך נחזק את יכולתם של התלמידים לתת משוב חיובי זה לזה ולהדק את הקשרים ביניהם, כחלק מגיבוש הכיתה כקבוצה חברתית
שילוב הערכה מתוקשבת בהוראה
משימות מתוקשבות מאפשרות לקדם אוריינות דיגיטלית. שימוש בהיבחנות מתוקשבת עשויה להגביר את המוטיבציה של התלמידים ואת ההנאה מהלמידה
הרעיון שלכם כאן!
אם גם לכם יש מערך שעור רב כשרון או רעיון מקורי, מעניין, שמצית את הדמיון, מעורר את החושים ומפיח חיים בשיעורים- שלחו לנו אותו!

פורטל זה נבנה עבור מורים ונועד לשימוש צרכי חינוך בלבד. העמוד מכיל קישורים לאתרים חיצוניים שאינם אתרי משרד החינוך. תוכן אתרים אלה וכל המוצג בהם (לרבות פרסומות) הינו באחריות בעלי האתרים בלבד. אם נתקלתם בבעיה כלשהי או שיש לכם הצעות או הערות בנוגע לתוכן, באפשרותכם לפנות אלינו בקישור זה.