עידן המידע שבו אנחנו חיים מציב בפני מערכת החינוך אתגרים משמעותיים: המידע והידע משתנים במהירות רבה וזמינות המידע שאליו אנחנו נחשפים עלתה באופן ניכר.
בוגרי מערכת החינוך זקוקים למיומנויות שתסייענה להם לאתר מידע מגוון בכוחות עצמם. מיומנויות אלה כוללות: ניווט יעיל במרחב הדיגיטלי, זיקוק שאלות רלוונטיות וניסוח מושגי מפתח. כמו כן, התלמידים אמורים לפתח יכולת ניטור ובקרה עצמית במהלך החיפוש, שיאפשרו להם לבחון את התקדמותם בזיקה למילות החיפוש שניסחו.
אוריינות מידע היא היכולת להגדיר את המידע הנדרש לנו, לאתרו, להעריכו, למזגו ולהציגו בצורה מושכלת. פרקטיקה זו מתמקדת במיומנות המתייחסת לתכנון איסוף המידע ואיתורו. נאפשר לתלמידים להתנסות בתהליכים המזמנים טיפוח מיומנות זו, תוך שימוש בכלים דיגיטליים מתאימים.
הצעות למהלך (לחט"ב ולחט"ע)
1. הכנה
בוחרים מטלת ביצוע או עבודת חקר המתמקדות בסוגיה מעניינת המצריכה איסוף מידע לצורך הרחבת הבנתה.
מכינים מראש טופס מחוון המתייחס לתהליך איסוף המידע. מחוון זה יסייע לתלמידים לפתח מודעות לסטנדרטים בהם אמור לעמוד תהליך זה. כל מורה יכול/ה לערוך את הטופס בהתאם לצורך. דוגמאות:
- מטלת ביצוע באזרחות: המחיר הכבד שגובה תופעת צריכת האלכוהול המופרזת על ידי בני נוער בישראל.
- מטלת ביצוע במתמטיקה:שינויים במפלס הכנרת והידלדלות מקורות המים המתוקים בארץ.
- דגם הוראה דיגיטלי: תהליך המתייחס לאיסוף מידע ואיתורו.
2. פעילות מקדימה ליצירת מוטיבציה
מציגים לתלמידים מטלת ביצוע או עבודת חקר המתמקדות בסוגיה מעניינת, ועורכים דיון המיועד להבהיר את הסוגיה. לדוגמה: אם מטלת הביצוע עוסקת בצריכת אלכוהול מופרזת על ידי בני נוער בישראל, ניתן להציג בפני התלמידים את הסרטון בני נוער שותים אלכוהול ולאחר מכן לערוך שיח על הנושא.
3. דיון כיתתי
עורכים דיון שמטרתו למקד את התלמידים בצורך באיסוף מידע נוסף על מנת להעמיק את הבנת הסוגיה, ומציגים סרטון המספק מידע על תהליך איתור המידע.
4. פיתוח מחוון
משתפים את התלמידים בתהליך פיתוחו של מחוון הכולל קריטריונים המנוסחים כשאלות מנחות.
ניתן להיעזר בהנחיות המתייחסות לאופן ביצוע עריכה של טופס המחוון ב-Forms Google, כדי להתאימו לתלמידים בכיתה. ניתן אף ליצור טופס בסביבת הענן לחינוך Microsoft 365
לחצו ליצירת עותק של המחוון
5. תכנון איסוף המידע
מציגים מידע על מנועי חיפוש כגון: Scholar Google ומנוע החיפוש של גוגל, ומסייעים לתלמידים להגדיר את המידע הנדרש להם ולנסח שאלות רלוונטיות ומושגי מפתח.
בשלב זה ניתן להיעזר בכלים מארגני חשיבה, כגון מיפוי מושגים, סיעור מוחות וכד'. למשל: Spiderscribe
6. איסוף מידע בקבוצות
מחלקים את הכיתה לקבוצות שיאספו מידע על היבטים שונים של התופעה. למשל בהמשך לדוגמה לעיל:
- ממדי הבעיה של שתיית אלכוהול בקרב בני נוער בשנים האחרונות.
- הסיכונים הנובעים מבעיה זו.
- אילו השלכות יש למצב במציאות (בעיות נפשיות, תאונות דרכים וכד').
מציגים סרטונים בנושא: סינון תוצאות החיפוש; פירוש תוצאות חיפוש המידע באינטרנט
מסייעים לתלמידים לבחור מקורות מידע מתאימים, כאשר התהליך מלווה במשוב של המורה.
7. הפקת משוב מקדם למידה
מבקשים מהתלמידים לענות על השאלות המנחות במחוון, ולערוך רשימה של הקשיים שהתעוררו.
לביצוע שלב זה ניתן להיעזר במחברת דיגיטלית כגון: Evernote
בסיוע המורה, התלמידים מפתחים תובנות המתייחסות לאיכותו של תהליך איסוף המידע שביצעו ומקבלים משוב הכולל הבהרות נוספות בזיקה לקשיים שאותרו.
ראו: דוגמה להצעות לשיפור תהליך איסוף המידע, בהתבסס על המחוון.
8. משוב עמיתים ובקרה עצמית
התלמידים מספקים משוב זה לזה, ובוחנים את ביצועיהם בזיקה למטרות שהוצבו ובהתבסס על השאלות המנחות במחוון שפותח. מסכמים את התהליך בדיון כיתתי, ומאפשרים לתלמידים להציע הצעות לשיפור האסטרטגיות שנקטו בתהליך זה.
כדאי לעודד תהליכי רפלקציה: התלמידים כותבים תובנות שונות ומתייחסים לקשיים שהתעוררו במהלך ביצוע איסוף המידע, וליעילותן של האסרטרטגיות שנקטו. ניתן למשל לעשות שימוש בכלים דיגיטליים כגון: כלי ליצירת בלוג, טופס שיתופי וכד׳.