סביבה דיגיטלית בהקשר זה מתייחסת למרחב למידה דיגיטלי כיתתי: מרחב לניהול למידה שבו למורה יש אפשרות לערוך תכנים, להקצות משימות לתלמידים ולתמוך בהם מרחוק בתהליכי הלמידה שלהם. תמיכה כזו דורשת מהמורה לבצע את הפעולות הבאות:
א. הקמת מרחב למידה דיגיטלי והכנסת התכנים הרצויים.
ב. התאמת המשימות במרחב הדיגיטלי לשונות בין התלמידים על ידי ניסוח הנחיות מתאימות והקצאת משימות מסוגים שונים.
ג. שילוב מגוון כלים דיגיטליים המותאמים למרחב הלמידה.
ד. מתן משוב מותאם לכל לומד/ת וליווי הלומדים בעבודה במרחב הדיגיטלי.
מהלך: ליווי אישי ללומדים בסביבה דיגיטלית
א) הקמת מרחב למידה דיגיטלי והכנסת התכנים הרצויים
- פותחים מרחב למידה דיגיטלי באחת הסביבות הנתמכות על ידי משרד החינוך.
- מארגנים תכנים ויוצרים משימות במרחב הדיגיטלי. דוגמאות:
- נעזרים בסרטוני הדרכה והשראה:
ב) התאמת המשימות במרחב הדיגיטלי לשונות בין התלמידים
1. ניסוח הנחיות מתאימות לרמת הלומדים והעדפותיהם.
לדוגמה: לתלמידים מסוימים ניתן לתת הנחיה לאתר מידע בעצמם ולנסח שאלת חקר, ולתלמידים אחרים יש לתת מקורות מידע שהוכנו מראש ותבנית לניסוח שאלת החקר.
2. הקצאת משימות מסוגים שונים.
לדוגמה: במשימה בנושא "המסע של שי לישראל" (כדי לצפות בתבנית המוכנה היכנסו לקלאסרום במחשבכם והכניסו את הקוד: mmilmva), מופיעה משימה בנושא שינוי שמותיהם של עולי אתיופיה לשמות עבריים. התבנית כוללת שתי אפשרויות לאותה משימה: א) סקר ב) טבלה. ניתן להוסיף אפשרויות נוספות כגון ציור, הצגה, שיר וכד'.
דוגמאות למשימות מסוגים שונים:
- יצירת משימה אישית לתלמיד בסביבת קלאסרום
- דיון בפורום כיתתי בסביבת מוודל
- ניהול קבוצה בטימס בסביבת מיקרוסופט
ג) שילוב מגוון כלים דיגיטליים בתוך מרחב הלמידה הדיגיטלי
בכל משימה שמוסיפים למרחב הדיגיטלי, משלבים מספר אפשרויות של כלים דיגיטליים בהתאמה למטרות ההוראה ולשונות הלומדים.
לדוגמה: אם המטרה היא העלאת ידע קודם של הלומד/ת, ניתן להציע שימוש במגוון כלים:
- מפת חשיבה
- לוח שיתופי
- כלי משחוק
- טבלה במסמך שיתופי
- ראו לדוגמה: סרטון הדרכה על שימוש במפת חשיבה Mindmup
ד) מתן משוב מותאם לכל לומד/ת וליווי הלומדים בעבודה במרחב הדיגיטלי
- אמצעים המאפשרים לתלמיד/ה לשאול שאלות את המורה. לדוגמה:
- אמצעים המאפשרים לתלמיד/ה לנהל יומן למידה דיגיטלי אישי, ולמורה לעקוב אחרי היומן ולתת משוב מקדם למידה. לדוגמה:
- מתן משוב לקבוצה או לצוות תלמידים:
המורה פותח/ת מסמך שיתופי בו כל חברי הקבוצה יכולים לכתוב והמורה יכול/ה לתת משוב וללוות את תהליכי הלמידה.
להרחבה:
- סביבת מוודל של משרד החינוך
- סביבת ענן לחינוך גוגל קלאסרום
- סביבת ענן לחינוך מיקרוסופט
- הפרקטיקה: מגוון ערוצי תקשורת מורה-תלמיד/ה
שימו לב! במהלך העבודה במרחב הלמידה הדיגיטלי חשוב לשמור על כללי אבטחת מידע בסביבה הדיגיטלית