דלג אל

הצהרת נגישות

רפלקציה קבוצתית

למאגר הפרקטיקות
  מומחיות בתחום התוכן ובהוראתו     פיתוח מיומנויות

מטרה

לפתח בקרב התלמידים מיומנויות למתן משוב וקבלתו, כחלק מתהליך קבוצתי של שיתוף, היוועצות ותמיכה.

מהלך

מהלך

רפלקציה על שיתוף הפעולה בקבוצה - עבודה בזוגות לזיהוי "התפקיד שלי"

כאשר התלמידים יתנסו בעבודה קבוצתית בתחום דעת כזה או אחר, כחלק מהמשימה הלימודית הם יתבקשו גם לערוך תיעוד רפלקטיבי על העבודה הקבוצתית ועל שיתוף הפעולה.

בעקבות התנסות בעבודה קבוצתית התלמידים יתחלקו לזוגות. כל זוג ינסה להגדיר יחד את הכוחות שהם זיהו בעצמם בתחום העבודה הקבוצתית. השניים יוכלו להיעזר בקלפי דמויות כדי לקבל רעיונות, לדוגמה: קלפים להורדה: ליסודי; לעל-יסודי

הנחיות לזוגות

  • בחרו שתי דמויות: דמות אחת שזיהיתם בכם במהלך העבודה הקבוצתית, ודמות אחת שלא זיהיתם בכם במהלך העבודה הקבוצתית ושהייתם רוצים לזהות בכם בפעם הבאה שתעבדו עם חברים.
  • שתפו זה את זה, הדגימו והסבירו.

עוד רעיון

עוד רעיון

הנחיות לתיעוד הרפלקטיבי של שיתוף הפעולה בקבוצה: זיהוי מהלכים קבוצתיים

כאשר התלמידים יתנסו בעבודה קבוצתית בתחום דעת כזה או אחר, כחלק מהמשימה הלימודית הם יתבקשו גם לערוך תיעוד רפלקטיבי על העבודה הקבוצתית ועל שיתוף הפעולה. למשימת התיעוד הרפלקטיבי תמנה הקבוצה שני בעלי תפקידים:

  1. רשם
    עליך לרשום בצד ציטוטים של חברי הקבוצה שעוסקים בנושא שיתוף פעולה. ודא שיש לך ציטוטים של כל החברים, חשוב לבחור ציטוטים שלא יביכו איש.
  2. צלם
    עליך לצלם רגעים של שיתוף פעולה בקבוצה. לא יותר מדי תמונות ולא בבת אחת. עליך לוודא שכל חבר.ה יופיעו פחות או יותר באופן שווה. חשוב לצלם תמונות מכובדות ולא מביכות.

בתום העבודה הקבוצתית, יפגשו החברים לניתוח רפלקטיבי של שיתוף הפעולה ביניהם. כל בעל תפקיד יציג את התוצר שלו בפני כולם, הקבוצה תתייחס לממצאים בעזרת שתי שאלות -

  • מה מאפיין את שיתוף הפעולה בינינו על סמך התמונות והציטוטים?
  • אילו תחושות, מחשבות או תובנות עולות בנו מתוך ההתבוננות הרפלקטיבית על שיתוף הפעולה הקבוצתי?

בהמשך, כחלק מהעבודה הכללית, התלמידים יגישו למורה סיכום של התיעוד השיתופי-רפלקטיבי. 

אפשר גם - תרגיל הרבעים

אפשר גם - תרגיל הרבעים

בסיום תהליך למידה קבוצתי כלשהו שהתקיים בכיתה, מחלקים לתלמידים דף חלק. כל תלמיד/ה מקפל/ת את הדף לארבעה רבעים, פותחים את הקיפולים וממספרים כל רבע במספר מ-4-1. הנחיות:

  1. ברבע הראשון
    כתבו משהו משמעותי שחוויתם בתהליך הקבוצתי, אותו תרצו לשתף עם מישהו שלא היה בקבוצה.
  2. ברבע השני
    כתבו משהו שלמדתם היום וחשוב לכם לזכור.
  3. ברביע השלישי
    כתבו מהלך שתרצו ליישם בעקבות התהליך.
  4. ברבע הרביעי
    כתבו תובנה או חוויה שחוויתם בתהליך הקבוצתי אותה תרצו לשתף עם המורה.

לאחר הכתיבה גוזרים את הרבעים:

  • את הרבע הראשון צלמו ושלחו בוואטסאפ לחבר/ה שתרצו לשתף.
  • את הרבע השני קפלו והניחו בארנק או במקום זמין שתוכלו להיזכר בו כשתרצו.
  • את הרבע השלישי החליפו עם חבר/ה לקבוצה שאיתה או איתו תרצו ליישם את המהלך ותאמו סדירויות למעקב (מתי להיפגש כדי לקדם את הנושא וכד').
  • על הרבע הרביעי כתבו את שמכם, קפלו והגישו למורה.

אפשר גם - כמו חרוזים בשרשרת

אפשר גם - כמו חרוזים בשרשרת

כלי זה מתאים למליאה כיתתית או לקבוצות, והוא מצוין לסיכום תקופה (מחצית, סוף שנה וכו').

  1. הכנה: מכינים פלקט גדול לכתיבה וחרוזים מסוגים שונים, ומסדרים את הכיתה או הקבוצה במעגל.
  2. שמים בצלוחיות קטנות מגוון חרוזים בגדלים ובצבעים שונים. מבקשים מכל משתתפ/ת לבחור שני חרוזים:
  • חרוז אחד שמסמל את ההתפתחות האישית שלי
  • חרוז אחד שמסמל משהו שאני רוצה להעניק לקבוצה
  1. מכינים חוט ארוך. כל אחד משחיל את החרוז האישי שלו, וכותב על הפלקט מה הוא מייצג מבחינת ההתפתחות האישית שכל אחד זיהה בעצמו בתקופה המסוכמת.
  2. משחילים גם את החרוז שמסמל את מה שכל אחד מעניק לקבוצה, כאשר כל אחת ואחד מהתלמידים בתורם משחילים את החרוז ואומרים בקול רם, מה הם מעניקים לקבוצה.
  3. כשהאחרון מסיים, קושרים את השרשרת. מעבירים אותה בין התלמידים שיסתכלו מקרוב ואז מניחים אותה באמצע המעגל. מזמינים את התלמידים לשיח משותף על השאלות הבאות:
  • מה מייחד או מאפיין את השרשרת הזו? מה היא מסמלת?
  • מה היינו רוצים לעשות איתה יחד?
  • מה היא מספרת על התהליך שהקבוצה עברה בתקופה האחרונה?

אפשר גם

אפשר גם

המורה והתלמיד/ה יכולים להשתמש ברפלקציה הקבוצתית שהגישו חברי הקבוצה למורה, כנקודת מוצא לרפלקציה אישית. בשיחות האישיות או בשעה הפרטנית, המורה יכולה להזמין את התלמיד/ה להתבוננות על התהליך הקבוצתי, ולבדוק עמו/ה כיצד הרגיש/ה בקבוצה, איזו תרומה ייחודית הייתה לה/לו, מה אפשר לו או לה להיות חלק ומה מנע זאת?

אחלה שיעור
אם גם לכם יש הצעה לפרקטיקה מקורית שמציתה את הדמיון, מעשירה את הלמידה בכיתה ומקדמת הוראה איכותית
שלחו אלינו אותה!

 נא למלא שדה זה

אולי תתעניינו גם ב...

ניהול שיעורי בית באופן אפקטיבי
שיעורי בית אפקטיביים במיוחד כאשר נעשה בהם שימוש כהתערבות קצרה וממוקדת, ולא כמטלות שגרתיות. איך כדאי לנהל זאת נכון?
משוב מקדם למידה - מתן משוב מילולי בסיוע תמונה
ייעול התהליך של הכנת משוב מקדם למידה מותאם אישית לכל תלמיד ותלמידה, כדי לסייע לתהליכי הוראה, למידה והערכה.
הערכות ביניים של החומר הנלמד בכיתה
הערכה מעצבת פירושה שאין לחכות להערכה המסכמת של פרק הלימוד כדי לקבל תמונת מצב על התקדמות התלמידים – אלא לקיים מדידות ביניים שיתנו למורה ולתלמידים תמונה עדכנית...
הרעיון שלכם כאן!
אם גם לכם יש מערך שעור רב כשרון או רעיון מקורי, מעניין, שמצית את הדמיון, מעורר את החושים ומפיח חיים בשיעורים- שלחו לנו אותו!

פורטל זה נבנה עבור מורים ונועד לשימוש צרכי חינוך בלבד. העמוד מכיל קישורים לאתרים חיצוניים שאינם אתרי משרד החינוך. תוכן אתרים אלה וכל המוצג בהם (לרבות פרסומות) הינו באחריות בעלי האתרים בלבד. אם נתקלתם בבעיה כלשהי או שיש לכם הצעות או הערות בנוגע לתוכן, באפשרותכם לפנות אלינו בקישור זה.