דלג אל

תכנון למידה מרחוק רגישת מגדר

למאגר הפרקטיקות
  ניהול ההוראה והחינוך     תכנון ההוראה

מטרה

לסייע למורה לתכנן שיעורים בתחומי הדעת השונים בלמידה מרחוק רגישת מגדר.

הצעות למהלך

הצעות למהלך

ללמידה מרחוק, כמו ללמידה המסורתית, יש היבטים מגדריים (ראו את הפרקטיקה: הוראה רגישת מגדר). ההבדלים בין המינים מתבטאים בסגנון הלמידה, במאפייני תקשורת, במכוּוָנות ללמידה, בוויסות עצמי ובהשפעה על ההישגים.

נמצא שבלמידה מרחוק התלמידות פעילות יותר מהתלמידים במהלך הלמידה, בצפייה, בפרסום תגובות, בדיון, בהשלמת משימות, ביכולת ויסות עצמי ובביצועים גבוהים יותר. כמו כן רמות האינטראקציה הבין-אישית הגבוהות של התלמידות מביאות אותן לתוצאות ולהישגים גבוהים יותר מאלה של התלמידים. 

בשנים האחרונות הפער לטובת הנשים הולך וגדל, על אחת כמה וכמה בלמידה מקוונת. משום כך חשוב לתת תשומת לב יתרה לתלמידים-בנים בכיתה הווירטואלית, ולכוון אותם למעורבות פעילה בלמידה אשר תניב, בפרט אצלם, הישגים גבוהים יותר.

להרחבה: הבדלים בין המינים בלמידה מרחוק – סקירה

וראו גם: 10 צעדים להוראה רגישת מגדר בלמידה מרחוק

הצעות למהלך

כדי להעלות מודעות לשוויון הזדמנויות מגדרי בלמידה מרחוק, יש לתכנן את יחידות ההוראה תוך התייחסות לשלושה שלבים: אבחון עצמי של המורה, מיפוי הכיתה ותכנון השיעור.

1. אבחון עצמי

ראשית, נבחן את עצמנו עד כמה אנחנו מודעים להבדלים בין המינים בלמידה מרחוק, ובהתאם לכך מתכננים את השיעור. לדוגמה:

  • עד כמה אנחנו מגוונים בשיטות הוראה המקדמות למידה פעילה של תלמידים (למשל משימות תחרותיות) ושל תלמידות (עבודה בקבוצות)?
  • איך אנו מחלקים את הכיתה לקבוצות? (למשל קבוצות מעורבות או בהפרדה מגדרית)
  • אילו שיקולים מנחים אותנו בחלוקה לקבוצות? (למשל רמה לימודית, סוג המשימה, נושא המשימה)

2. מיפוי הכיתה

ככלל, תלמידות פעילות יותר בלמידה מקוונת בחמישה תחומים:

  • מספר הימים שבהם פעלו באתר הלמידה
  • מספר הכניסות לאתר הלמידה
  • משך השהות והפעילות באתר
  • הודעות ותגובות שנקראו באתר
  • הודעות ותגובות שנכתבו באתר

כדי לקבל תמונת מצב מגדרית מדויקת, נערוך מיפוי כיתתי לפי מגדר:

  • בשיעורים סינכרוניים נבחן:
    • כמה תלמידים-בנים נוכחים בשיעור במצלמה פתוחה וכמה תלמידות-בנות?
    • כמה תלמידים פעילים בשיעור וכמה תלמידות?
    • כמה תלמידים "נוכחים-נפקדים" (נעלמים) בשיעור וכמה בנות?
  • בשיעורים א-סינכרוניים נבחן:
    • כמה פעמים תלמידים-בנים נכנסו לסביבת הלמידה המקוונת וכמה תלמידות?
    • כמה זמן הקדישו התלמידים לביצוע המשימה וכמה הקדישו התלמידות?
    • כמה הודעות ותגובות קראו וכמה כתבו?

אפשר להיעזר בפרקטיקה: מיפוי הנתונים לתכנון ההוראה בכיתה

3. תכנון השיעור

בהתאם לתמונה המתקבלת מהמיפוי הכיתתי לפי מגדר, נתכנן את השיעורים הבאים. נחשוב:

  • מה יש לשמר?
  • מה כדאי לשנות?
  • מה חיוני לשפר?

עוד רעיון - אבחון עצמי למורה: "זרקורים" מגדריים

עוד רעיון - אבחון עצמי למורה: "זרקורים" מגדריים

מחקרים מצביעים על שונוּת בין התלמידות לבין התלמידים ברמות האינטראקציה והמעורבות שלהם בלמידה מרחוק. אם המורים יבחנו את עצמם ואת השיעור שתכננו בעזרת "זרקורים" מגדריים, יהיה להם קל יותר לבנות את השיעור כך שיתאים למאפיינים המגדריים השונים.

ראו: כלי אבחון עצמי למורה

אפשר גם - תצפית עמיתים

אפשר גם - תצפית עמיתים

מורים עמיתים או תומכי הוראה יכולים לסייע למורה לקבל תמונת מצב אותנטית של השיעור מנקודת המבט המגדרית, על סמך תצפית פעילה שיערכו בזמן שהמורה מלמד/ת.

אפשר להיעזר בטבלה שבכלי המצורף: תצפית עמיתים

בסוף השיעור המורה יכול/ה לבחון את הממצאים העולים מדפי התצפית ובהתאם לתכנן את השיעור הבא.

טיפים

טיפים

רצוי לתכנן שיתופי פעולה בין מורים ולשלב ידע זה אודות הוראה רגישת מגדר בהשתלמויות ובישיבות צוותים.

כדאי לקבוע מפגשים בלתי-פורמליים אישיים יזומים עם תלמידים ותלמידות ש"נעלמים" ולהראות נגישות וזמינות אליהם.

חשוב לעודד שיח רגשי חברתי, בעיקר בקרב תלמידים בנים המתקשים בכך. אפשר להיעזר בפרקטיקות: הבעת רגשות ומחשבות במגוון ערוצים ; ויסות רגשי.

אחלה שיעור
אם גם לכם יש הצעה לפרקטיקה מקורית שמציתה את הדמיון, מעשירה את הלמידה בכיתה ומקדמת הוראה איכותית
שלחו אלינו אותה!

 נא למלא שדה זה

אולי תתעניינו גם ב...

عرض معايير التقييم في بداية الوحدة التعليمية
عندما يتعرّف التلاميذ في بداية الفصل الدراسي على المعايير التي سوف نعتمدها لتقييمهم في نهاية الفصل، فإنهم سيفهمون بشكل أفضل ما المطلوب منهم. الأمر الذي من شأ...
הערכה מסכמת
מבחן סגור, מבחן פתוח, אַנְסִין (קֶטַע עָלוּם), תוצר פיזי, נייר עמדה, עבודת חקר, משוב ועוד – מילון מונחים וכל מה שצריך לדעת על הַעֲרכה מסכמת בסיום יחידת הלימוד
תהליכי חקר במרחב דיגיטלי כיתתי
שימוש במרחב דיגיטלי כיתתי כדי לקיים למידת חקר ממושכת ומעמיקה, תורם להגברת המוטיבציה ללמידה ומאפשר גיוון והעשרה, כמו גם שיתופיות והנאה בלמידה
הרעיון שלכם כאן!
אם גם לכם יש מערך שעור רב כשרון או רעיון מקורי, מעניין, שמצית את הדמיון, מעורר את החושים ומפיח חיים בשיעורים- שלחו לנו אותו!

פורטל זה נבנה עבור מורים ונועד לשימוש צרכי חינוך בלבד. העמוד מכיל קישורים לאתרים חיצוניים שאינם אתרי משרד החינוך. תוכן אתרים אלה וכל המוצג בהם (לרבות פרסומות) הינו באחריות בעלי האתרים בלבד. אם נתקלתם בבעיה כלשהי או שיש לכם הצעות או הערות בנוגע לתוכן, באפשרותכם לפנות אלינו בקישור זה.