כתיבת ספר עם התלמידים היא בראש ובראשונה תהליך שמפתח את כישורי השפה שלהם. עם זאת, הכתיבה היא גם כלי נהדר לעיבוד רגשות. בתקופה רוויית אתגרים ומשברים, כתיבת ספר יכולה להעניק תעסוקה חיובית ושקט פנימי. בנוסף, תחושת הגאווה של התלמיד או התלמידה בסיום המסע לכתיבת הספר, מחזקת ומעצימה.
המהלך מוצג במצגת אינטראקטיבית, פתוחה לשימוש!
בפרקטיקה זו חמישה שלבים:
- הקדמה
- פרק א׳ - מתחילים לכתוב
- פרק ב׳ - ממשיכים לצייר
- פרק ג׳ - יוצרים ספר
- אחרית דבר - יוצאים לאור
הקדמה
כהכנה למהלך, יש לבחור את הנושא הראשי של הסיפור (לדוגמה: דמויות מהתנ״ך). לאחר מכן, כל תלמיד יבחר תת-נושא הקשור לנושא הכללי (למשל, דמותו של יוסף).
מומלץ לנהל את שלבי העבודה ולתעד את התכנים בטבלה מסודרת בגוגל דוקס, ולעקוב אחר ההתקדמות בעזרת התפריט הנפתח שנמצא בתפריט הכלים (ראו סרטון הסבר).
אפשר למקד את סיפורי התלמידים בכל נושא. להלן מספר רעיונות לנושאי כתיבה:
- מסע עם החבר שלי
- העולם העתידי
- אישים מהעולם
- הכיתה החלומית
- דמות תנ״כית
- דמות היסטורית
- המפגש שלי עם…
פרק א' - מתחילים לכתוב
התלמידים ישתמשו בכלי צ'אט לכתיבת סיפור קצר ועריכתו בהתאם לצורך. אפשר להשתמש בכל צ׳אט הנגיש לתלמידים ומאושר לשימוש, כגון רובי הבוט. מומלץ להגדיר בפרומפט שאותו תזינו לצ׳אט בוט את אורך הטקסט, אופי הכתיבה ומאפייני הדמות.
פרומפטיפ
פרומפט מיטבי יכיל את הפרטים הבאים:
- מילת פעולה
- רקע הקשר
- אורך התגובה
- קהל היעד
תיאורים שונים כמו זמן, מקום והשוואה יעזרו להסביר בדיוק מה אתם רוצים.
הקפידו על שאלות ברורות הנוגעות לנושא אחד בכל פעם. פרומפט לדוגמה:
- כתוב לי סיפור בן 200 מילים על טיול של שני חברים בני עשר בשם דני ומוטי בישראל בשנת 2055.
- מומלץ להעתיק את הסיפור שהצ׳אט בוט הציע לקובץ משותף למורה ולתלמיד, ועליו לנהל את השיח עד לגרסה הסופית. לאורך העבודה צריך לעודד את התלמידים לחשיבה ביקורתית - האם הסיפור תואם את הנלמד? האם הוא תואם את המציאות?
- חשוב לזכור שכל תוצר של בינה מלאכותית חייב לעבור ביקורת ואסור לקבל אותו כמובן מאליו!
אפשרות נוספת היא ליצור גוגל סליידס עם שקף אחד לכל סיפור, ולהזמין את התלמידים להציע ביקורת בונה לכותבי הסיפורים על ידי הוספת הערות. משוב עמיתים זה צריך להתבסס על הידע שהם למדו בעבר בנושא הסיפור. בהתאם למשוב זה, התלמידים יכולים לדייק ולשפר את הסיפורים שלהם ואף להציע רעיון לנקודת מפנה (״טוויסט״) בסיפור.
פרק ב': ממשיכים לצייר
בשלב זה התלמידים יציירו את גיבור הסיפור בעזרת מחולל תמונות. אפשר להשתמש בכל מחולל תמונות הזמין לתלמידים ומאושר לשימוש. בפרקטיקה הזו בחרנו ליצור בבינג שנוח לשימוש גם בשפה העברית.
יש להנחות את התלמידים לפרט בפרומפט פרטים מדויקים ככל האפשר. למשל: מהם המאפיינים הפיזיים של הדמויות? מה הן לובשות? מה הסיטואציה? מה עושות הדמויות? באיזה מקום הסיפור מתרחש? מה רואים ברקע הציור? מהו סגנון הציור?
מומלץ להעתיק ולהדביק את הדמויות שיצרנו בקובץ השיתופי בגוגל דוקס.
פרומפטיפ
פרומפט מיטבי יכיל את הפרטים הבאים:
- הפריט
- תיאור הפריט
- תיאור הרקע
- סגנון
הוסיפו את המילה רשת או באנגלית GRID כדי לקבל וריאציות שונות.
הוסיפו את הסגנון האומנותי כדי לקבל את התוצאה הרצויה.
סדר המילים משפיע על התוצאה - התחילו בפריט המרכזי ותארו אותו קודם.
פרומפט לדוגמה:
שני ילדים בני עשר, הולכים יד ביד, מטיילים במצדה, ברקע זריחת השמש, קומיקס
פרק ג': יוצרים ספר
- התלמידים יעצבו כעת את הספר באמצעות פלטפורמת קנבה (Canva). ננחה אותם להיכנס לקנבה ולבחור בפורמט "מצגת".
- בעמוד הראשון יציינו את שם הסיפור וישלבו איור מתאים.
- בעמודים הפנימיים יעלו התלמידים את הסיפור שלהם, בתוספת האיורים שיצרו. בכל שקף יוצג חלק מהסיפור.
- ניתן להציג את היצירות בצורת סיפור, קומיקס או בכל צורה אחרת שנוחה לכם ולתלמידים.
אחרית דבר: יוצאים לאור
ניתן לשתף את הסיפור בדרכים רבות. להלן שתיים שימושיות במיוחד:
- שיתוף קישור לצפייה ישירות מקנבה.
- דרך כפתור ״שיתוף״ בקנבה, לבחור "עוד" - ואז לחפש את אפליקציית Heyzine, היוצרת בלחיצת כפתור ספר דיגיטלי הכולל דפדוף!
שימו לב: יש צורך ביצירת חשבון חינמי כדי שהספרים יישמרו. המנוי כולל 5 ספרים בחינם.