דלג אל

בואו נכתוב ספר בסיוע בינה מלאכותית

למאגר הפרקטיקות
  ניהול ההוראה והחינוך     תכנון ההוראה

מטרה

עיבוד רגשות, פיתוח כישורי שפה, ובמקביל פיתוח אוריינות התלמידים והתלמידות בשימוש בכלי בינה מלאכותית יוצרת.

כותבת הפרקטיקה:
תמר וורבר, פשוט טכנו-פדגוגיה

הצעות למהלך

הצעות למהלך

כתיבת ספר עם התלמידים היא בראש ובראשונה תהליך שמפתח את כישורי השפה שלהם. עם זאת, הכתיבה היא גם כלי נהדר לעיבוד רגשות. בתקופה רוויית אתגרים ומשברים, כתיבת ספר יכולה להעניק תעסוקה חיובית ושקט פנימי. בנוסף, תחושת הגאווה של התלמיד או התלמידה בסיום המסע לכתיבת הספר, מחזקת ומעצימה.

המהלך מוצג במצגת אינטראקטיבית, פתוחה לשימוש! 

 בפרקטיקה זו חמישה שלבים:

  • הקדמה
  • פרק א׳ - מתחילים לכתוב
  • פרק ב׳ - ממשיכים לצייר
  • פרק ג׳ - יוצרים ספר
  • אחרית דבר - יוצאים לאור

הקדמה

כהכנה למהלך, יש לבחור את הנושא הראשי של הסיפור (לדוגמה: דמויות מהתנ״ך). לאחר מכן, כל תלמיד יבחר תת-נושא הקשור לנושא הכללי (למשל, דמותו של יוסף).  

מומלץ לנהל את שלבי העבודה ולתעד את התכנים בטבלה מסודרת בגוגל דוקס, ולעקוב אחר ההתקדמות בעזרת התפריט הנפתח שנמצא בתפריט הכלים (ראו סרטון הסבר).

אפשר למקד את סיפורי התלמידים בכל נושא. להלן מספר רעיונות לנושאי כתיבה:

  • מסע עם החבר שלי
  • העולם העתידי
  • אישים מהעולם
  • הכיתה החלומית
  • דמות תנ״כית
  • דמות היסטורית
  • המפגש שלי עם…

פרק א' - מתחילים לכתוב

התלמידים ישתמשו בכלי צ'אט לכתיבת סיפור קצר ועריכתו בהתאם לצורך. אפשר להשתמש בכל צ׳אט הנגיש לתלמידים ומאושר לשימוש, כגון רובי הבוט. מומלץ להגדיר בפרומפט שאותו תזינו לצ׳אט בוט את אורך הטקסט, אופי הכתיבה ומאפייני הדמות.

פרומפטיפ
פרומפט מיטבי יכיל את הפרטים הבאים:

  • מילת פעולה
  • רקע הקשר
  • אורך התגובה
  • קהל היעד

תיאורים שונים כמו זמן, מקום והשוואה יעזרו להסביר בדיוק מה אתם רוצים.
הקפידו על שאלות ברורות הנוגעות לנושא אחד בכל פעם. פרומפט לדוגמה:

  • כתוב לי סיפור בן 200 מילים על טיול של שני חברים בני עשר בשם דני ומוטי בישראל בשנת 2055.
  • מומלץ להעתיק את הסיפור שהצ׳אט בוט הציע לקובץ משותף למורה ולתלמיד, ועליו לנהל את השיח עד לגרסה הסופית. לאורך העבודה צריך לעודד את התלמידים לחשיבה ביקורתית - האם הסיפור תואם את הנלמד? האם הוא תואם את המציאות?
  • חשוב לזכור שכל תוצר של בינה מלאכותית חייב לעבור ביקורת ואסור לקבל אותו כמובן מאליו!

אפשרות נוספת היא ליצור גוגל סליידס עם שקף אחד לכל סיפור, ולהזמין את התלמידים להציע ביקורת בונה לכותבי הסיפורים על ידי הוספת הערות. משוב עמיתים זה צריך להתבסס על הידע שהם למדו בעבר בנושא הסיפור. בהתאם למשוב זה, התלמידים יכולים לדייק ולשפר את הסיפורים שלהם ואף להציע רעיון לנקודת מפנה (״טוויסט״) בסיפור.

פרק ב': ממשיכים לצייר

בשלב זה התלמידים יציירו את גיבור הסיפור בעזרת מחולל תמונות. אפשר להשתמש בכל מחולל תמונות הזמין לתלמידים ומאושר לשימוש. בפרקטיקה הזו בחרנו ליצור בבינג שנוח לשימוש גם בשפה העברית.

יש להנחות את התלמידים לפרט בפרומפט פרטים מדויקים ככל האפשר. למשל: מהם המאפיינים הפיזיים של הדמויות? מה הן לובשות? מה הסיטואציה? מה עושות הדמויות? באיזה מקום הסיפור מתרחש? מה רואים ברקע הציור? מהו סגנון הציור?

מומלץ להעתיק ולהדביק את הדמויות שיצרנו בקובץ השיתופי בגוגל דוקס. 

פרומפטיפ
פרומפט מיטבי יכיל את הפרטים הבאים:

  • הפריט
  • תיאור הפריט
  • תיאור הרקע
  • סגנון

הוסיפו את המילה רשת או באנגלית GRID כדי לקבל וריאציות שונות.
הוסיפו את הסגנון האומנותי כדי לקבל את התוצאה הרצויה.
סדר המילים משפיע על התוצאה - התחילו בפריט המרכזי ותארו אותו קודם.

פרומפט לדוגמה:
שני ילדים בני עשר, הולכים יד ביד, מטיילים במצדה, ברקע זריחת השמש, קומיקס

פרק ג': יוצרים ספר

  • התלמידים יעצבו כעת את הספר באמצעות פלטפורמת קנבה (Canva). ננחה אותם להיכנס לקנבה ולבחור בפורמט "מצגת".
  • בעמוד הראשון יציינו את שם הסיפור וישלבו איור מתאים.
  • בעמודים הפנימיים יעלו התלמידים את הסיפור שלהם, בתוספת האיורים שיצרו. בכל שקף יוצג חלק מהסיפור.
  • ניתן להציג את היצירות בצורת סיפור, קומיקס או בכל צורה אחרת שנוחה לכם ולתלמידים.

אחרית דבר: יוצאים לאור

ניתן לשתף את הסיפור בדרכים רבות. להלן שתיים שימושיות במיוחד:

  1. שיתוף קישור לצפייה ישירות מקנבה.
  2. דרך כפתור ״שיתוף״ בקנבה, לבחור "עוד" - ואז לחפש את אפליקציית Heyzine, היוצרת בלחיצת כפתור ספר דיגיטלי הכולל דפדוף!

שימו לב: יש צורך ביצירת חשבון חינמי כדי שהספרים יישמרו. המנוי כולל 5 ספרים בחינם.

עוד רעיון

עוד רעיון

ניתן להתמקד באותו סיפור ולספרו מנקודות מבט שונות של הדמויות שלקחו בו חלק. לדוגמה, אפשר להציע לתלמידים לבחור את נקודות המבט שדרכה יספרו את סיפור מכירת יוסף.

  • אחד התלמידים יכתוב מנקודת המבט של יוסף, שמספר את סיפורו.
  • תלמיד אחר יכתוב מנקודת מבטו של ראובן, או אחד האחרים האחרים.
  • ואולי אחת התלמידות תבחר דווקא בנקודת המבט של הסוחרים.

אפשר גם לספר את הסיפור דרך פרשנויות והיבטים שונים. למשל, להציע לתלמידים הכותבים סיפור על תולדות מלחמת העצמאות לבחור זווית צבאית, מדינית, כלכלית, דמוגרפית וכן הלאה.

אפשר גם

אפשר גם

אפשר לקחת צעד נוסף עם הבינה המלאכותית, ליצור סרטון וידאו עם הדמויות שיצרנו ולדבב אותן!

ניתן לעשות זאת ישירות מתוך קנבה, הפלטפורמה ששימשה את התלמידים ליצירת הסיפור, בשתי דרכים:

אחלה שיעור
אם גם לכם יש הצעה לפרקטיקה מקורית שמציתה את הדמיון, מעשירה את הלמידה בכיתה ומקדמת הוראה איכותית
שלחו אלינו אותה!

 נא למלא שדה זה

אולי תתעניינו גם ב...

التقييم الداخليّ في إطار التعلّم المُدْمَج (היברידי)
يتطلّب التعلم المدمج الذي يدمج بين التعلم الوجاهي والتّعلّم عن بعد إعادة التفكير بطرق تقييم مناسبة. .كيف يمكننا اختيار أدوات التقييم المناسبة لنا ؟ واي مراجع...
מיזם חברתי בלמידה היברידית
מה זה בעצם למידה היברידית? מה בינה לבין למידה מהבית, למידה מרחוק, למידה מקוונת או למידה מעורבת? איך כל זה קשור לפיתוח לומד עצמאי? ואיך אפשר לרתום את הלמידה ה...
זיהוי והערכה של השקפות עולם ונורמות תרבותיות שונות
עבור כל אדם, התרבות שלו כמעט "שקופה" עד שהוא נפגש עם תרבות אחרת. זיהוי תרבויות שונות, היכרות עמן והכרה בהן, הוא תהליך שגורם לנו להיות מודעים לכך שהתרבות שלנו...
הרעיון שלכם כאן!
אם גם לכם יש מערך שעור רב כשרון או רעיון מקורי, מעניין, שמצית את הדמיון, מעורר את החושים ומפיח חיים בשיעורים- שלחו לנו אותו!

פורטל זה נבנה עבור מורים ונועד לשימוש צרכי חינוך בלבד. העמוד מכיל קישורים לאתרים חיצוניים שאינם אתרי משרד החינוך. תוכן אתרים אלה וכל המוצג בהם (לרבות פרסומות) הינו באחריות בעלי האתרים בלבד. אם נתקלתם בבעיה כלשהי או שיש לכם הצעות או הערות בנוגע לתוכן, באפשרותכם לפנות אלינו בקישור זה.