מרחבי למידה בין תחומיים

מרחב הלמידה הבין תחומי הוא אחד המרכיבים החשובים בהצלחת מודל הלמידה. כאן אפשר להתרשם מהמרחבים שהוקמו בבתי הספר וללמוד על השיקולים השונים בתהליך התכנון, הבנייה וההצטיידות.

חזרה לראש הדף

נקודות למחשבה בעיצוב החלל

בהקמה של מעבדה רב תחומית מובאים בחשבון שיקולים רבים: בחירת המקום, עיצוב החלל, בחירת הציוד, מיקומו בחלל לטובת ארגונומיה של התלמיד בעבודה. יש להתייחס גם לתחזוקת המקום והציוד.

מודולריות – עיצוב מודולרי של הריהוט כולל יכולת שינוע יאפשר דינמיות בחלל הסדנה.

חללי אחסון – מומלץ לתכנן מראש חללי אחסון לאחסון הדגמים בשלבי העבודה. החללים יכולים להיות פתוחים כדי לאפשר תצוגה של המוצגים גם אם אינם גמורים.

לוח השראה ורעיונות – מומלץ לשלב בחלל לוח להצגת רעיונות, סקיצות, תמונות, חומרים, פתקיות דביקות וכל מה שרלוונטי לתהליך סיעור המוחות והחשיבה העיצובית.

שילוט – נדרש שילוט לצורכי בטיחות וגיהות בעבודה. אפשר ליצור את השילוט ביצירתיות ולהתאימו לאופי הסדנה.

חלוקת חלל – מומלץ לייצר אזור לעבודה גסה ומלוכלכת ואזור נקי יותר לחשיבה ולשמירה על ציוד טכנולוגי רגיש.

שולחנות עבודה – מומלץ לרכוש שולחנות לעבודה קבוצתית היכולים להתחבר ולהתפרק מודולרית.

אסתטיקה וגירויים ליצירה – רצוי לאזן בין חלל נקי המאפשר להתרכז ולעבוד בשקט לבין גירויים וצבעוניות כדי לעורר בתלמידים הרגשה נוחה ויצירתיות.

פרויקטים משתלבים בסביבת החלל – מומלץ לשלב בחלל פרויקטים המתאימים לו, כאלה שיצרו התלמידים, אלמנטים הנתלים מהתקרה, מידוף או שילוט, קופסאות או מעמדים שיצרו התלמידים וכדומה.

בטיחות – חשוב לייצר סביבה בטוחה לעבודה, הנחיות עבודה ושימוש במכונות השונות. יש לאחסן ציוד רגיש בטיחותית הרחק מהישג ידם של תלמידים.

חשמל – כדאי לשלב נקודות חשמל רבות כולל כבלים משתלשלים ומפצלים מהתקרה שיאפשרו חיבור של הציוד בנקודות רבות בחלל.

אולי תתעניינו גם ב...

מפת מרחבים רב תחומיים ארצית
במפה זו אפשר לראות מרחבי למידה ועשייה בין תחומית בישראל – מיקום, ציוד ודרכי תקשורת – בחלוקה לפי בתי ספר, מוסדות אקדמיים, מרחבי עבודה עסקיים, מוזאונים ועוד.
הרעיון שלכם כאן!
אם גם לכם יש מערך שעור רב כשרון או רעיון מקורי, מעניין, שמצית את הדמיון, מעורר את החושים ומפיח חיים בשיעורים- שלחו לנו אותו!