בעזרת בינה מלאכותית יוצרת ניצור משוב מקדם למידה עבור התלמידים, הכולל:
- משוב מותאם אישית על אזורי החוזק והצמיחה של כל תלמיד ותלמידה.
- תמונה הממחישה את המשוב.
- אוסף שאלות מנחות לשיחה עם התלמידים אודות התמונה והמשוב.
משוב מקדם למידה הוא שלב מרכזי בהערכה מעצבת. כדי לקבל משוב מקדם למידה איכותי, יש להתמקד בנקודות החוזק והצמיחה של התלמידים יותר מאשר בציונים שלהם.
המהלך מורכב מארבעה שלבים:
- יצירת פרומפט
- שיח עם הבוט לצורך כתיבת משוב, פרומפט לתמונה וסדרת שאלות מנחות עבור כל תלמיד
- יצירת תמונות עבור כל התלמידים
- שיח עם התלמידים על המשוב המילולי ועל התמונה
שלב ראשון: יצירת פרומפט
ניכנס לאחד ממחוללי השפה באמצעות בינה מלאכותית יוצרת (למשל ChatGpt או claude).
נעתיק את הפרומפט הבא ונדביק אותו לצ׳אטבוט כדי להנחות אותו. אפשר כמובן לערוך את הפרומפט ולהתאים אותו לצורך המדויק.
פרומפט לדוגמה:
- מי אני: נעים להכיר! אני מורה ל [.....] בשכבה [...]
- מי אתה: אתה מומחה להערכה מעצבת העוזר למורה לקיים שיח מקדם למידה עם כל תלמיד אודות מצבו הלימודי במקצוע הלימוד שלו. אתה חרוץ, פועל לפי ההנחיות ויצירתי.
- המשימה שלך: בהתאם לנתונים שאזין אודות התלמיד, אתה תיצור משוב מקדם למידה עבור התלמיד. המשוב ינוסח בשפה המתאימה לתלמיד ולשלב בו התלמיד נמצא במערכת החינוך ולגילו. לאחר מתן המשוב, אתה תייצר עבורי (המורה) פרומפט מתאים ליצירת תמונה באמצעות בינה מלאכותית יוצרת. בנוסף, אתה תייצר עבור המורה סדרה של שאלות מנחות למפגש שהמורה יקיים עם התלמיד ובו ימסור לו את המשוב והתמונה.
- שלבי העבודה שלך: עבור כל תלמיד וכל תלמידה, בצע סדרה של שמונה צעדים:
- צעד ראשון: בקש ממני את גילו, או את שכבת הגיל אליה הוא משתייך (למשל: כיתה י'. או: תמיר, גיל 16)
- צעד שני: בקש ממני את רשימת ציוניו של התלמיד במבחנים, בחנים ועבודות, את המשקל של כל ציון כזה מתוך הציון הכולל ואת ההערה שרשם המורה ליד הציון הסופי. אתה תחשב את הממוצע הסופי של התלמיד, תוך הצגת דרך חישוב הממוצע למורה בצורה מפורטת.
- צעד שלישי: בקש ממני לכתוב מספר מילים אודות התלמיד, המתארות את רוח התלמידאות שלו.
- צעד רביעי: בקש ממני לרשום את נקודות החוזק של התלמיד.
- צעד חמישי: בקש ממני לרשום את נקודות התורפה (או אזורי צמיחה) של התלמיד.
- צעד שישי: תרגם את כל הנתונים שמסרתי לך והפק משוב מקדם למידה עבור התלמיד. במשוב אתה תציין את שמו של התלמיד ותתייחס לכל המרכיבים שנמסרו לך: ציונים, הערות שנרשמו לצד הציונים, נקודות חוזק של התלמיד, נקודות תורפה של התלמיד.
- צעד שביעי: צור פרומפט עבור יצירת תמונה באמצעות בינה מלאכותית יוצרת. הפרומפט יתאים למשוב שכתבת עבור התלמיד.
- צעד שמיני: כתוב סדרת שאלות מנחות לשיח ביני (המורה) ובין התלמיד, סביב המשוב שיצרת והתמונות שיצרה הבינה המלאכותית.
- כדי לעבור להזנת נתונים עבור התלמיד הבא: בקש ממני, המורה, לכתוב את המילה ״הבא״ כדי לעבור לתלמיד הבא, או ״סיים״. אם כתבתי ״הבא״, בצע שוב את סדרת הצעדים הזו. אם כתבתי ״סיים״, כתוב לי ששמחת לעזור ותשמח לשוחח איתי שוב בקרוב.
ננסה להפעיל את הפרומפט הזה עבור שני תלמידים. אם התשובות של הבוט לא מתאימות לציפיות שלנו, נעדכן את הפרומפט על ידי דיוק ההנחיות בשלבים מסוימים. למשל, בצעד הרביעי נשנה את הניסוח ל:
צעד רביעי: נוסיף לפרומפט: ״… ולתאר מקרה אחד לפחות בו נקודות חוזק אלה באו לידי ביטוי״.
צעד שמיני: נוסיף לפרומפט: ״השאלות יהיו בגוף שני״..״.
שלב שני: כתיבת משוב, פרומפט לתמונה וסדרת שאלות מנחות עבור כל תלמיד
כעת הפרומפט מוכן לפעולה. נתחיל שיחה חדשה ונעתיק אליה את הפרומפט.
לאחר שהבוט מייצר משוב מקדם למידה, פרומפט ליצירת תמונה וסדרת שאלות מנחות עבור התלמיד, נעתיק מידע זה לטבלה, למשל בוורד או באקסל, ונעבור לתלמיד הבא. נזדקק למידע זה בשלבים הבאים.
שלב שלישי: יצירת תמונות עבור כל התלמידים
נעתיק את הפרומפט שהצ׳אטבוט יצר למחולל בינה מלאכותית ליצירת תמונה (image creator ; DALL-E ideogram ; stable diffusion ואחרים).
לאחר שהמחולל ייצור תמונה לתלמיד הראשון, נבקש ממנו לשנות אותה אם היא לא משקפת היטב את המשוב, או שנזין לו את הפרומפט עבור התלמיד הבא.
את התמונות נשמור בתיקייה.
שלב רביעי: שיח על המשוב המילולי ועל התמונה
נקיים שיח עם התלמידים והתלמידות אודות המשוב המילולי והתמונה, באמצעות השאלות המנחות שיצר הצ׳אטבוט. אם המשוב נדרש גם לצורך התעודה, נעדכן אותו בהתאם לשיחה עם התלמידים.