השיח הערכי מזמין את המשתתפים להפעיל חשיבה ביקורתית, ולבחור עמדות וערכים באופן מושכל ולא באופן אוטומטי. המשתתפים מנהלים דיאלוג עם הטקסט, ומבררים מידע, עמדות ונקודות מבט, ומתוך כך בונים לעצמם את סולם הערכים שלהם ואת תפיסת עולמם.
בדמות הבוגר של משרד החינוך הוגדרו חמישה ערכים מרכזיים:
- אהבת הדעת וחדוות הלמידה;
- מחויבות לערכי מדינת ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית;
- כיבוד ערכי המורשת והתרבות במדינת ישראל;
- כבוד האדם והמשפחה;
- צדק חברתי וערבות הדדית.
במהלך הוראת טקסטים בתחומי דעת שונים ניתן לקדם גם ערכים אלה.
מהלך
המורה יאתר טקסטים מתוך חומר הלימוד שעשויים לזמן דיון מעניין על ערך אחד או יותר.
1. פתיחה במליאה
נציג טקסט מתוך חומר הלימוד שטמון בו מוסר השכל או תכנים ערכיים שעשויים להיות רלוונטיים לחיי התלמידים.
לדוגמה: כאשר לומדים בשיעור אזרחות את מגילת העצמאות, נדבר על מחויבות לערכי מדינת ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית (זכויות/חובות, שוויון, צדק).
2. דיון במליאה
נערוך סבב התייחסות ראשוני של התלמידים לסוגיה העולה מן הטקסט.
3. עבודה בזוגות
כל זוג יקבל את הטקסט + כרטיסיית שאלות:
מהי הסוגיה הערכית עמה מתמודד הטקסט?
- אילו רגשות הכתוב מעורר בכם?
- מהי עמדת הכותב/ת ביחס לסוגיה? מהם הנימוקים שלו/שלה?
- האם אתם מסכימים עם עמדת הכותב/ת? נמקו.
- אילו עמדות אחרות אפשר לנקוט ביחס לסוגיה?
4. סיכום
כל זוג יציג את השאלה או את הסוגיה הערכית שעסק בה.
נקיים דיון על המשותף ועל השונה ביחס לסוגיות הערכיות שנבחרו.
נדון בשאלה: איזו התנהגות בחיי היום-יום שלי הייתי משנה או מחזק/ת בעקבות קריאת הטקסט?