לעל-יסודי: צירים תרבותיים
לתרבויות שונות יש מאפיינים שונים. לדוגמה: בתרבות אחת נהוג לפנות לבן השיח בדיבור ישיר "חברי", ואילו בתרבות אחרת מקפידים על דיבור עקיף "מכבד". הצגת תכונות על רצף בין שני ניגודים מדגישה שאין מדובר ב"טוב" ו"רע" אלא בתכונות במינונים שונים דרכם ניתן להבין התנהגויות של אנשים.
להלן כמה דוגמאות לצירים המבטאים תכונות מנוגדות. כאמור, תרבויות שונות עשויות למקם את עצמן בנקודות שונות על הרצף בכל אחד מהצירים:
- דיבור ישיר, "דוגריות" ↔ דיבור עקיף
- חציית גבולות ↔ שמירת גבולות
(בדיחות ו"ירידות" הדדיות בין אנשים ממעמד שונה, הימנעות ממאפייני סמכות כמו עמידה לאות כבוד וכד') - כיבוד סמכות ↔ אתגור סמכות
- שליטה בגורל ↔ פטליזם
- לקיחת סיכונים ↔ הימנעות מסיכונים
- אינדיבידואליזם (חירות אישית כערך) ↔ קולקטיביזם (הרמוניה קבוצתית כערך)
- פרגמטיזם ↔ עקרוניות
- ניצחון/מצוינות כערך ↔ דאגה לאחר ולחלש כערך
- שאיפה להצלחה בטווח הארוך ↔ שאיפה להצלחות מיידיות
מהלך
- הצגת ציר תרבותי
נבחר ציר מסוים ונציג אותו בפני התלמידים: נכתוב בצד אחד של הלוח מאפיין אחד (לדוגמה: כיבוד סמכות), ובצד השני את ניגודו (אתגור סמכות). אפשר לעשות זאת גם עם שני בריסטולים שעל כל אחד מהם נכתוב מאפיין אחד מצמד הניגודים, ונניח כל בריסטול בצד אחר של החדר. - הגדרת המאפיינים
נשאל את התלמידים מה הם יודעים על כל אחד מהמושגים. לדוגמה: מה זה אומר "כיבוד סמכות"? ולמה הכוונה ב-"אתגור סמכות"? ננסה להגיע להגדרה משותפת. על מנת להבין את המושגים נבקש מהתלמידים להשתמש בכמה שיותר דוגמאות שהם מכירים. - מציאת יתרונות וחסרונות
נבחן עם התלמידים מהם היתרונות והחסרונות של כל צד בציר שבחרנו, על ידי העלאת דוגמאות. נשאל את התלמידים האם יש צד שהוא נכון יותר לדעתם? מדוע? - מיקום אישי על הציר
נבקש מהתלמידים למקם את עצמם על הרצף תוך מתן דוגמה. למשל: על הציר כיבוד סמכות ↔ אתגור סמכות אני נמצא/ת קרוב יותר לצד של אתגור סמכות, כי בכל פעם שמבקשים ממני לעשות משהו, אני שואל/ת – למה? אתמול אמא ביקשה ממני לקפל כביסה ואני שאלתי למה דווקא אני ולא אחותי... - עיבוד וסיכום
נוכל לבחון עם התלמידים את הפריסה שלהם לאורך הציר ולנסות לאפיין אותה. לדוגמה: האם יש הבדל בין בנים לבנות? במידה שיש עולים בכיתה או שהיא מורכבת מבני עדות שונות – האם יש הבדל במיקום של קבוצות התלמידים על הציר התרבותי? נקיים דיון בנושא סביב שאלות כגון:
- מה אפשר להסיק מהמיקום שלנו על הציר התרבותי?
- איך המיקום עשוי להשפיע על עבודה, משחק, למידה, חינוך, בחירת חברים ועוד...
- מהי החשיבות של הגברת המודעות לקיומו של "ציר תרבותי" שכזה?
ניתן להציג עוד מספר צירים ולדון בהם עם התלמידים באופן דומה.
מיקום קבוצתי על הציר
אפשר גם לבדוק עם התלמידים, האם כקבוצה יש להם נטייה לצד מסוים על רצף הציר התרבותי. למשל: בהמשך לדיון בציר של כיבוד/אתגור סמכות, הכיתה עשויה להגיע למסקנה שכקבוצה הם נוטים יותר לכיוון של כיבוד סמכות, ולראיה – אתמול המורה לספורט ביקשה מהם לפנות את מגרש הכדורסל לכיתה צעירה יותר בזמן ההפסקה, והם עשו זאת אף שחשבו שזה לא הוגן שהם צריכים לוותר.