דלג אל

תכנון משימות לתומכי הוראה

למאגר הפרקטיקות
  ניהול ההוראה והחינוך     תכנון ההוראה

מטרה

יצירת שותפות בין המורה למבוגרים נוספים או תלמידים בוגרים השותפים להוראה בכיתה: סטודנטים, כוח עזר (סייעות, לבורנטיות), גמלאים, חונכים בוגרים (תלמידים), מדריכי תנועות נוער, מנטורים מהתעשייה ועוד.

הצעות למהלך

הצעות למהלך

יש מגוון דרכים שבהן מורה יכול/ה ללמד בכיתה עם תומכי הוראה. על המורה לתכנן יחד עימם את דרכי ההוראה ואת המשימות שבעזרתן הם יוכלו לסייע ולתמוך בהוראה.

מהלך

  1. נציג את עצמנו בפני תומכי ההוראה: מי אנחנו, מה מעסיק אותנו ומהי תפיסות העולם החינוכיות שלנו. נקשיב גם לצד השני: מי הם, מה מעסיק אותם, מה הביא אותם לתפקיד, אני מאמין חינוכי...
  2. נקיים שיחה לתיאום ציפיות שבה כל צד יציג את האופן שבו הוא רואה את תפקידו בכיתה ואת העבודה המשותפת. איזו תרומה ייחודית יוכלו העוזרים להוסיף לעבודה המשותפת?
    למה כל אחד ואחת מאיתנו זקוקים כדי לעבוד ביעילות עם שותפ/ה? מה חשוב שנדע לפני תחילת העבודה?
  3. נסכם על סדירויות קבועות למפגש ולשיחות עבודה – לתכנון, לשיתוף להתבוננות רפלקטיבית ול"אוורור".
  4. נערוך בינינו חלוקת עבודה לגבי ההתנהלות במהלך השיעור, וגם לגבי הקשר עם התלמידים ועם ההורים מחוץ לכיתה. נבחר את דרך העבודה המועדפת עלינו לתחילת שיתוף הפעולה (ראו רשימת אפשרויות להלן), ובהמשך נשנה או נגוון בהתאם לצורך.
  5. נקיים שיחת משוב לאחר השיעור המשותף (או לאחר מספר שיעורים, לפי הסדירויות שקבענו), כדי להתבונן בשיתוף הפעולה ולערוך שינויים בהתאם לצורך.

להלן מספר דרכים אפשריות לשיתוף פעולה עם תומכי הוראה:

מורה מוביל/ה ומורה תומכ/ת (או חונך בוגר תומך)
בזמן שאנחנו מובילים את השיעור, מקנים ידע, נותנים הנחיות או מנהלים את הדיון, התומכ/ת מסתובב/ת בין התלמידים ומסייע/ת להם. הסיוע מתאפשר לכל מי שזקוק לתמיכה ברגע נתון ולא רק לילדים מסוימים. בתפקיד זה יכולים להשתלב גם תלמידים בוגרים מבית הספר (למשל, ביסודי, תלמידי כיתות ה-ו יכולים להשתלב בעזרה לתלמידי כיתות א-ב בשיעורים מסוימים).
(ראו לדוגמה: סרטון סימולציה של הוראה משותפת מורה מובילה+סטודנטית)

הובלה לסירוגין
מורה מוביל/ה במהלך חצי שיעור או חלק ממנו והתומכ/ת מוביל/ה בחלק השני.
למשל לפי תוכן: המורה מלמד/ת את החלק הראשון של הסיפור והסטודנט/ית מלמד/ת את חלקו השני;
לפי דרכי הוראה: המורה מקנה את נושא החילוק הארוך, ובתום ההקניה הסטודנט/ית מתרגל/ת עם התלמידים.

למידה בתחנות
המורה ותומכ/ת ההוראה מעורבים באופן פעיל בהנחיות שניתנות לכיתה ובהובלת התהליך.
הכיתה מחולקת לקבוצות עבודה הנעות מתחנה לתחנה.
בחלק מהתחנות התלמידים פועלים באופן עצמאי בהתאם להנחיות כתובות ובתחנות שבהן נדרש עיבוד מורכב יותר התלמידים יפגשו את המורה ואת תומכ/ת ההוראה. אפשר גם כאן לשלב עזרה של תלמידים (ראו לדוגמה את תפקיד המורה הצעיר בסרטון זה).

הוראה פרטנית
תומכ/ת ההוראה לוקח/ת קבוצה קטנה של תלמידים ומעמיק/ה איתם בלמידה או מסייע/ת להם בשעה שהמורה ממשיכ/ה בעבודה עם שאר הכיתה.
למשל: המורה מקנה לכיתה את הנושא של סביבות חיים משתנות, ובזמן זה תומכ/ת ההוראה מקנה את אותו הנושא לקבוצה קטנה של תלמידים במרחב למידה אחר.

הוראה משותפת
במהלך השיעור תומכ/ת ההוראה מוצג/ת כשותפ/ה מלא/ה ומחלקים את האחריות להוראה באופן מלא. החלוקה יכולה להתבצע סביב נושאים או משימות לימודיות בהתאם לסיכום מראש: אחת מעבירה הקניה והשנייה תרגול; אחת מציגה את שאלות החקר והשניה מנחה את הדיון הכיתתי; אחד מקיים הרצאה פרונטלית ואחר אחראי על הפעלת האמצעים הטכנולוגיים; אחד מקיים שיחות אישיות והשנייה מנחה תלמידים בבניית תוצר הלמידה ועוד.

מלמד/ת וצופה
בזמן שהמורה מנחה את התלמידים, מקנה ידע חדש או מנהל/ת דיון כיתתי, התומכ/ת צופה בתלמידים ובאופן הלמידה שלהם ואוספ/ת מידע על ההבנה שלהם ועל מערכות היחסים בכיתה כדי שניתן יהיה לתכנן הנחיות מדויקות ומהלכי למידה מתאימים יותר עבור כולם. אפשר להתחלף בתפקידים מפעם לפעם.

הצופה יכול/ה גם לקיים תצפית על התנהלות/ה של תלמיד/ה ספציפית אם יש צורך בכך. ראו: דף תצפית למיפוי תפקוד בכיתה

מנטור/ית מהקהילה
סטודנטים או מומחים שונים מגיעים לבית הספר כדי ללוות תלמידים בתחום ההתמחות שלהם, לקדם אותם בתחום ידע מסוים, בעבודת חקר באופן פרטני או להשתתף בהעברת שיעורים מסוימים לצד המורה.

גמלאים מתנדבים
גמלאים המגיעים להתנדב בבית הספר יכולים להשתלב במספר מודלים שהוזכרו – כמורים תומכים במהלך השיעור עצמו, ככוח עזר שמוציא ילדים להוראה פרטנית, כשותפים להוראה משותפת, כצופים המתבוננים בכיתה ועוזרים במידת הצורך ועוד. הכול תוך תיאום וסיכום מראש בין המורה למתנדב/ת.

עוד רעיון - התחל"ה (Big Picture Learning)

עוד רעיון - התחל"ה (Big Picture Learning)

בנוסף על מודלים של שיתוף פעולה בכיתה עם תומכי הוראה, ניתן להיעזר גם בגורמים שונים בקהילה שנמצאים מחוץ לבית הספר.

המודל החינוכי של התחל"ה (התמחות, חונכות, למידה) פותח בהשראת תוכנית פדגוגית ותיקה שמקורה בארצות הברית. התוכנית מתבססת על היכרות מעמיקה של התלמידים עם היכולות שלהם במהלך שלוש שנים. התלמידים זוכים לחקור את שוק התעסוקה ולהכירו מקרוב, באמצעות התנסות במקומות התמחות מגוונים, תוך יצירת הזדמנויות להיות מעורבים, משפיעים ומוערכים.
לכל תלמיד/ה מוצמד/ת חונכ/ת אישי/ת, המלווה אותם לאורך כל תקופת הלימודים. פעמיים בשבוע התלמידים נמצאים במקומות התמחות בקהילה ומלווים על ידי מנטור/ית במקום העבודה שבחרו. ביתר ימי השבוע התלמידים לומדים בבית הספר ועובדים על פרויקט המעמיק את הבנתם בתחום ההתמחות שבחרו.
המורה המקצועי/ת או המחנכ/ת נמצאים בקשר עם המנטורים של התלמידים בקהילה ומקיימים איתם פגישות מעקב בסדירות קבועה.

עוד רעיון - מפגשי ילדים עם הגיל השלישי סביב תחביב

עוד רעיון - מפגשי ילדים עם הגיל השלישי סביב תחביב

נוכל להזמין חברי קהילה בגיל הזהב להוביל פעילויות בגן או בכיתה. כך נעשיר את חוויית הלמידה עבור הילדים, ונהפוך את בית הספר או את מרחב הלמידה למשמעותי גם עבור אנשי הקהילה.

1. היערכות לפעילות

נאתר "תחביבאים" בעזרת פרסום מקומי באזור בשיתוף עם הילדים (לוח מודעות, עיתון מקומי, קבוצות ווצאפ יישוביות וכד').

2. מפגש הצוות עם "התחביבאים"

  • נקיים ראיון אישי עם כל תחביבאי שפנה אלינו כדי לדייק את תחומי העניין שבהם הם יכולים להשתלב (ראו דף ראיון מצורף)
  • נערוך מפגש הדרכה משותף לכל התחביבאים עם הצוות, שבו התחביבאים יכירו את המרחב הלימודי וכן נקיים תיאום ציפיות – מה צורכי התחביבאים ומה צורכי הגן או הכיתה, חשיבות ההגעה הרציפה, אופן ניהול המפגשים וכו'.

3. חשיפת הילדים לתחביבאים

  • נקיים מפגשי חשיפה של התחביבאים עם ילדים בתדירות של פעמיים בשבוע, בימים קבועים ובשעות קבועות, להצגת התחביבים השונים אשר יופיעו במפגשים.
  • נכין קבלת פנים לתחביבאים: כיסאות מתאימים, שלט, פרח, ציור וכד' – מומלץ לשתף את הילדים בחשיבה, בתכנון ובביצוע.
  • נקצה זמן לשיח עם הילדים בעקבות ימי החשיפה: על הקשר עם התחביבאים, על אופן ניהול הפעילות ומהלכה, על החששות והציפיות שלהם.
  • נאפשר לילדים להתנסות בתחביבים השונים – כל ילד/ה בוחר/ת את סדר ההתנסות בכל התחביבים במתכונת של 'טעימות'.
  • שימו לב! יש ילדים שחוששים מאנשים שאינם מכירים. בהתאם לכך יש לערוך תיווך, הדרגתיות והתאמות דיפרנציאליות.

4. מהלך המפגשים

  • ניצור מערכת שעות לתחביבייה (מי מגיע ומתי), ונדאג לארגון מרחב וחומרים לכל תחביבאי על פי התחביב שלו (שולחנות וחומרים ליצירה, נעלי ספורט לפעילות גופנית, כלי מטבח ומצרכים לבישול).
  • הילדים יכינו קבלת פנים לתחביבאים לקראת בואם (שלט, משקה חם, כיסא מתאים, ציור, פרח).
  • התחביבאים מגיעים לגן או לכיתה, ופועלים בנושא התחביבים שלהם. הילדים יכולים לפעול עם חומרים דומים לידם ובהשראתם. לעיתים התחביבאים מקיימים פעילות מונחית עם קבוצת ילדים בנושא מסוים.
  • ילדים מומחים: ילדים שכבר הפכו ל״מומחים״ של התחביבאי, מוזמנים לשבת לידו ולעזור לו להסביר לילדים אחרים (מדובר על ילדים קבועים אשר יושבים עם התחביבאי לאורך זמן). בהמשך, אותם ילדים יכולים לפתוח סדנת תחביבים משל עצמם ולהפעיל את חבריהם.

5. משוב בעקבות הפעילות

  • מומלץ לקיים שיח קצר להפקת תובנות ולקחים של הגננת עם כל תחביבאי/ת בתום המפגש כדי להתכונן למפגש הבא, וכן לערוך שיח אם הילדים בעקבות הפעילות – ממה נהנו, מה היה מסקרן, מה ירצו לשנות או לעשות שוב וכדומה.

(ראו בהרחבה: מפגשים עם הגיל השלישי – התחביבייה, גן שקד, גן הדר וביה"ס אפיקי ירדן, קיבוץ אפיקים, מסלול חממו"פ, משה"ח)

טיפים

טיפים

- כדאי להיות קשובים לתומכי ההוראה, לצרכים שלהם, לחוזקות וגם לנקודות הרגישות שלהם. יחסים מתפתחים מכוח מפגש אותנטי בין אנשים ובניית אמון אורכת זמן ודורשת השקעה.

- חשוב להפגין כבוד בכל מצב, ולא למקם את עצמנו כמומחים ואת תומכ/ת ההוראה כנחות/ה. יש לתכנן לכל תומכ/ת הוראה משימות שמתאימות לניסיון וליכולות הייחודיות שלהם.

- מומלץ לגלות אורך-רוח, להימנע משיפוט ומהאשמה, וליצור סדירות שתאפשר שיחה פתוחה על תקלות או אי-הבנות בסמוך להתרחשותן. מחלוקות ואי-הסכמות הן בלתי נמנעות.

- רצוי לנהוג בגמישות: תומכ/ת ההוראה מאפשר/ת לנו ליהנות מנקודת מבט יקרת ערך של אדם נוסף שעשויה לתרום לשיפור ההוראה שלנו. לעיתים השותפות מחייבת ויתור על האסטרטגיות המוכרות והמועדפות עלינו ולנסות דברים חדשים.

כדאי לזכור

כדאי לזכור

עבודה עם מבוגר/ת או חונכ/ת נוספ/ת באותו חלל וחלוקת אחריות על הכיתה, מסייעת בפיתוח תרבות של שיתוף בשיקולי דעת פדגוגיים. זהו צעד משמעותי בדרך ליצירת קהילת מורים לומדת. היא מזמנת למורה אפשרות להתבונן מחדש על ההוראה ועל שיקולי הדעת שבבסיסה ולספק מענה מותאם אישית ליותר תלמידים.

הפיכת תומכ/ת ההוראה לשותפ/ה אמיתי/ת – בבחינת זוג עיניים וזוג ידיים נוסף – מקדמת הוראה יעילה יותר, מסייעת לתלמידים שמתקשים ללמוד בקבוצה גדולה, ומאפשרת לתכנן ביתר קלות שיעור שבו המורים מנחים תהליכי למידה מגוונים של תלמידים ולא עומדים בעצמם במרכז השיעור. בנוסף, הנוכחות של שני מבוגרים והאינטראקציה ביניהם מהווה מודלינג לעבודת צוות.

אחלה שיעור
אם גם לכם יש הצעה לפרקטיקה מקורית שמציתה את הדמיון, מעשירה את הלמידה בכיתה ומקדמת הוראה איכותית
שלחו אלינו אותה!

 נא למלא שדה זה

אולי תתעניינו גם ב...

הוראה רגישת מגדר
איך נתנהל באופן שוויוני כלפי כל התלמידים והתלמידות? הגברת המודעות לנושאים בעלי היבטים מגדריים יכולה לקדם סביבה לימודית שתעודד שוויון מגדרי
מיזם חברתי בלמידה היברידית
מה זה בעצם למידה היברידית? מה בינה לבין למידה מהבית, למידה מרחוק, למידה מקוונת או למידה מעורבת? איך כל זה קשור לפיתוח לומד עצמאי? ואיך אפשר לרתום את הלמידה ה...
ביצועי הבנה
ביצוע הבנה הוא פעולה עצמאית שעושים הלומדים ובמהלכה הם משתמשים בידע שלמדו בדרך שונה מזו שבה למדו אותו או בהקשר שונה. כדי להפגין ביצועי הבנה על הלומדים להבין א...
הרעיון שלכם כאן!
אם גם לכם יש מערך שעור רב כשרון או רעיון מקורי, מעניין, שמצית את הדמיון, מעורר את החושים ומפיח חיים בשיעורים- שלחו לנו אותו!

פורטל זה נבנה עבור מורים ונועד לשימוש צרכי חינוך בלבד. העמוד מכיל קישורים לאתרים חיצוניים שאינם אתרי משרד החינוך. תוכן אתרים אלה וכל המוצג בהם (לרבות פרסומות) הינו באחריות בעלי האתרים בלבד. אם נתקלתם בבעיה כלשהי או שיש לכם הצעות או הערות בנוגע לתוכן, באפשרותכם לפנות אלינו בקישור זה.