דלג אל

הצהרת נגישות

ערוצי תקשורת מקוונת עם ההורים

למאגר הפרקטיקות
  מחוייבות לכל תלמיד ותלמידה     שותפויות להצלחת התלמידים

מטרה

ביסוס מעגלי תקשורת מקוונת רציפה עם ההורים כדי להשפיע על איכות התמיכה הנדרשת להצלחת התלמידים, לעודד מעורבות ולחזק את הגיבוש הכיתתי.

הצעות למהלך

הצעות למהלך

כאשר מבקשים למסד ערוצי תקשורת מקוונים עם ההורים חשוב להגדיר מראש את המטרות, הכלים, הזמנים ואופן ההתקשרות הרצוי. אנחנו מציעים שלושה אופני תקשורת מקוונים: דיוור, מפגש אישי הורה-מורה-תלמיד/ה ואספת הורים.

  1. ערוצי דיוור 

בערוצים אלה ניתן למסור מידע כללי באופן חד-כיווני מהמורה להורים. דיוור מקוון מאפשר לכל ההורים להיות מעודכנים ללא אפשרות לדיון קבוצתי. יצירת קבוצת דיוור חדשה מתאפשרת במספר כלים אותם יכול/ה המורה לבחור ולנהל. בניית קבוצת דיוור היא פעולה קצרה וחד-פעמית. ניתן לשלוח הודעות רבות לקבוצת הדיוור לאורך השנה וכן לצרף מסמכים וקישורים. 

הצעות והנחיה לכלי דיוור נפוצים:

  1. מפגש הורה-מורה-תלמיד/ה

מפגש מקוון בווידאו בין מורה לתלמיד/ה ולהורים יכול להוות פתרון למקרים שבהם לא מתאפשרת פגישה פנים אל פנים. מפגש מסוג זה יתקיים באווירה ביתית ונינוחה ויחסוך זמן לכל המשתתפים.

ניתן לקיים את המפגש במגוון סביבות דיגיטליות ייעודיות כגון: zoom, Google Meet, Meet Now webex, skype , "משוב"

  1. אספת הורים מקוונת 

אפשר לקיים אספת הורים מקוונת במגוון יישומים סינכרוניים כגון: zoom, Google Meet, Meet Now webex, skype , "משוב" מומלץ לפעול על פי השלבים הבאים:

א. הכנה
צרו שאלון באמצעות כלי סקר כגון Google Form או Mentimeter, או פתחו לוח שיתופי, כדי לאפשר להורים המשתתפים לחלוק מידע ולהתחבר לנושא המפגש. שימו לב שבשאלון ההורים יראו רק את מה שהם כתבו, ובלוח השיתופי יראו גם את מה שכתבו כלל ההורים.

ב. באמצעות השאלון תוכלו לחוש את הלך הרוח של ההורים בנוגע לנושא מסוים או לתת להם נקודות למחשבה לפני המפגש.
- ראו: הנחיות לבניית שאלון בטופס גוגל

ג. פתיחה
פתחו את אספת ההורים בהצגת הנושא, הרעיון או הבעיה שעל הפרק באמצעות שיתוף הסקר שיצרתם, באמצעות שאילת שאלה המעוררת מעורבות, או באמצעות סרטון מעורר השראה, תמונה מסקרנת וכד'.

ד. דיון
במהלך האספה קדמו דיון באמצעות הצגת תוצאות הסקר ושימוש בלוח שיתופי כגון פאדלט או Google Form. שתפו את הלוח להורים דרך תיבת הצ'אט ובקשו מהם להוסיף את הרעיונות שלהם ללוח. 

ה. חלוקת משימות
במידה שתרצו ליצור ועדות שנתיות או חלוקת עבודה למשימה משותפת כמו מסיבת סוף שנה, ארגון שנת מצווה וכד', השתמשו במצגת שיתופית ב-Google Slides ובקשו מההורים להירשם לצוותים במהלך המפגש.

ו. סיכום
סכמו את האספה במענה על שאלות שעלו והצעות להמשך שיתוף פעולה בערוצים נוספים או בהובלת יוזמות שעלו בדיון.      

 

עוד רעיון - תזמון מפגשים

עוד רעיון - תזמון מפגשים

ניתן לתזמן מפגשים עם הורים ותלמידים באמצעות יישומים דיגיטליים ייעודיים. למשל:

  • Xoyondo 
  • טבלה שיתופית במסמך Google Docs
  • טופס בחירת יום ושעה במסמך Google Forms
  • שימו לב: קל יותר למורה להכין טבלה שיתופית בDocs- אולם טופס זה מתאים לקהל יעד מיומן. הורים שאינם מיומנים בכתיבה בקובץ שיתופי עלולים למחוק בטעות מידע שכתבו הורים אחרים. טופס ה-Forms דורש הכנה ארוכה יותר אולם ההורים לא יוכלו לשנות מידע קיים.

ראו סרטון הדרכה: יצירת טופס לבחירת שעות ליום הורים – כך יוכלו ההורים להירשם בעצמם ללוח המפגשים בשעות הנוחות להם.

עוד רעיון - הצגת מידע ושיתוף רעיונות באופן חזותי

עוד רעיון - הצגת מידע ושיתוף רעיונות באופן חזותי

על מנת לשמור על רמת קשב גבוהה במהלך אספת הורים מקוונת רצוי להציג את המידע או לפתח דיון בעזרת שימוש באמצעים חזותיים.

כלים חזותיים נוספים כגון קריקטורות, תמונות, איורים או ציר זמן, מומלצים מאוד לשימוש במהלך אספת הורים המתקיימת באופן מקוון. ראו רעיונות וטיפים נוספים: להשתמש בכלים חזותיים גם להורים

אפשר גם

אפשר גם

מפגשים קבוצתיים במהלך אספת הורים מקוונת

ניתן לנצל את זמן אספת ההורים הכללית המקוונת גם למפגשים קבוצתיים בהרכבים קטנים יותר, למשל כדי להציג פתרונות למספר בעיות או לטובת התארגנות של ועדות שונות או צוותי פעולה. המפגשים בקבוצות יאפשרו אינטימיות והיכרות מעמיקה יותר בין ההורים.

  1. ניצור מראש מסמך שיתופי בכלי דיגיטלי כגון פאדלט או Google Slides ונבקש מההורים להירשם לתחומים שמעניינים אותם (גזברות, טיולים, תוכן וכו').
  2. נחלק את המשתתפים לקבוצות עבודה על ידי הפנייתם למפגשים בחדרים (ניתן לחלק לזוגות או לקבוצות בנות מספר אנשים באופן רנדומלי או מכוון). אם קיימנו הרשמה מוקדמת נחלק על פי ההרשמה לקבוצות שנעשתה בשקופיות. תהליך זה ייקח מספר דקות והוא דורש מיומנות. כדאי להיעזר במורה תומכ/ת.
  3. נבקש מהמשתתפים להציג את עצמם תחילה באופן אישי זה לזה, ולאחר מכן לדון בהצעות ובפתרונות ולהוסיף אותם למסמך השיתופי.
  4. נעבור בין החדרים ונצטרף לקבוצות העבודה השונות כדי להתרשם מהמתרחש בכל הקבוצות, ולסייע או לכוון בהתאם לצורך.
  5. בתום הזמן שקבענו נחזיר את כולם מהחדרים למליאה ונסכם את שנעשה בקבוצות. בהתאם לצורך נקבע כיצד להמשיך את הפעילות שהחלה בקבוצות – מפגש נוסף, עבודה בין המפגשים וכו'.

ראו דוגמה למסמך שיתופי לעבודה של צוותי הורים

אפשר גם - יומן כיתתי דיגיטלי

אפשר גם - יומן כיתתי דיגיטלי

בימי שגרה, ובעיקר בימי חירום ומעבר ללמידה מרחוק, אפשר להפיץ להורים ולתלמידים יומן דיגיטלי כיתתי, עם תכנון שבועי מפורט הכולל גישה מתוך היומן לתהליכי הוראה, למשימות לימודיות וכד', במטרה לייעל את תהליך הלמידה מרחוק ולייצר שגרות ברורות מול הילדים ומול ההורים.

ראו לדוגמה: יומן דיגיטלי כיתתי, ביה"ס דורון, נווה גן, רמת השרון

טיפים

טיפים

מומלץ, בעיקר במקרה של למידה בחירום, לפתוח את המפגש בפעילות חווייתית להפגת המתח ובהתייחסות אישית.

חשוב לוודא מראש שהמשתתפים נכנסים למפגש עם מצלמה פתוחה ומיקרופון תקין.

חשוב להכין את המפגש מראש ולתכנן לו"ז מפורט לכל פעילות כדי לעמוד בזמנים.

רצוי להגביל מפגשים ל-50 דקות כדי לא להתיש את ההורים.

כדאי להקדים למפגש שאלונים או טפסים כדי להבין מה חשוב להורים או מה מטריד אותם ולהגיע מוכנים למפגש, וכן לשלב במהלך המפגש פריטי מדיה שונים להעשרת המשימות.

ניתן להקצות משימות לזוגות או לצוותים של הורים (או הורה עם תלמיד/ה) ובהמשך לשתף תוצרים בגלריה משותפת או בלוח דיגיטלי שיתופי. 

כדאי לשלב במהלך המפגש  פעילויות שונות כמו שאלת סקר, או הצבעה על מנת להשאיר את הקהל ערני.

חשוב  להיעזר באנשי צוות נוספים שיתמכו בכם במהלך מפגש הורים מקוון. המורה התומכ/ת יכול/ה להקריא לכם שאלות מהצ'ט, לעזור בחלוקה לחדרים או לתמוך במידה ויש נפילה של האינטרנט.

אחלה שיעור
אם גם לכם יש הצעה לפרקטיקה מקורית שמציתה את הדמיון, מעשירה את הלמידה בכיתה ומקדמת הוראה איכותית
שלחו אלינו אותה!

 נא למלא שדה זה

אולי תתעניינו גם ב...

בניית מחוון הערכה בסיוע בינה מלאכותית
יצירת מחוון לעבודות התלמידים והתלמידות. המחוון הוא שורה של קריטריונים שלאורם נבחנת המשימה. מחוונים מספקים לתלמידים משוב מפורט על עבודתם, ומסייעים למורה לבצע ...
מערך שיעור מעודד מעורבות בלמידה מרחוק
למידה מרחוק עשויה לפגוע במעורבות התלמידים והתלמידות במתרחש בשיעור. במעבר ללמידה מרחוק במצב חירום, יש צורך לבנות מערכי שיעור המגבירים מעורבות והשתתפות.
הבנת הקשרים בין אירועים מקומיים ועולמיים ופיתוח אחריות גלובלית
חינוך לאזרחות גלובלית מדגיש את הפן האנושי המשותף לכלל בני האדם, ובפרט הצרכים המשותפים הקושרים בין כל בני האדם, ושואף לפיתוח תחושת אחריות אישית למעורבות בנושא...
הרעיון שלכם כאן!
אם גם לכם יש מערך שעור רב כשרון או רעיון מקורי, מעניין, שמצית את הדמיון, מעורר את החושים ומפיח חיים בשיעורים- שלחו לנו אותו!

פורטל זה נבנה עבור מורים ונועד לשימוש צרכי חינוך בלבד. העמוד מכיל קישורים לאתרים חיצוניים שאינם אתרי משרד החינוך. תוכן אתרים אלה וכל המוצג בהם (לרבות פרסומות) הינו באחריות בעלי האתרים בלבד. אם נתקלתם בבעיה כלשהי או שיש לכם הצעות או הערות בנוגע לתוכן, באפשרותכם לפנות אלינו בקישור זה.