הבנת הבעיה או האתגר העומדים בפנינו, זהו צעד ראשון וקריטי למציאת פתרון טוב, יעיל ומוצלח. הבנת המצב לאשורו תמנע העלאת רעיונות שלא באמת מתאימים או שמועדים לכישלון, ואולי אף תעודד העלאת רעיונות פוריים וחדשניים, אך לשם כך עלינו להכיר תחילה מגוון דרכים שבאמצעותן נוכל לזהות ולהבין בעיות.
לעיתים עומדים בפנינו אתגר או משימה כלליים ומעורפלים. לכן, כדאי קודם כל לאתר באופן ברור את הכיוון שבו נמצאים אתגרים והזדמנויות חשובים, ורק אז לגשת להעלאת רעיונות. בעת הבנת הבעיה חשוב לשלב חשיבה מסתעפת וחשיבה מתכנסת (Divergent and Convergent Thinking).
מהלך: זה יהיה נורא אילו ... זה יהיה נפלא אילו ...
1. חשיבה מסתעפת
בשלב ראשון נרצה להעלות אפשרויות מגוונות, מקוריות ורבות ככל הניתן, לכיווני עבודה או חשיבה אפשריים על הנושא הנלמד.
- נגדיר את הנושא הכללי עליו נרצה לעבוד עם התלמידים.
לדוגמה: התמודדות עם למידה מרחוק - נכתוב על הלוח, על גיליונות נייר גדולים או במסמך שיתופי מקוון, את התחלות המשפטים:
- זה יהיה נורא אילו ...
- זה יהיה נפלא אילו ... - נבקש מהמשתתפים לכתוב בהמשך לכל תחילת משפט, מה יהיה נורא/נפלא לדעתם בהקשר של הנושא הנבחר. נעודד אותם לכתוב כמה שיותר משפטים, ללא סינון ושיפוטיות.
ראו לדוגמה: משפטי נורא/נפלא בהקשר של התמודדות עם למידה מרחוק
2. חשיבה מתכנסת
בשלב זה יש לבחור מתוך כל שפע האפשרויות שעלו בסעיף הקודם, את הכיוון או מספר הכיוונים שעליהם נרצה להמשיך לעבוד ובהם נתמקד.
- נברר מיהם ה"בעלים" של הבעיה – למי יש עניין לפתור אותה ואחריות לטפל בה. הבעלים של הבעיה (שיכולים להיות מספר אנשים או גופים), הם שיכריעו בסופו של דבר בכל שלב של התכנסות, כיוון שהם אמורים להוביל את היישום של מה שיוחלט.
- נכין כרזה לתלייה בכיתה, או מצגת שיתופית מקוונת לשיתוף, ועליה מספר שאלות שכדאי לחשוב עליהן בעת ההתכנסות, למשל:
אילו דרישות הן הדחופות ביותר בנושא שעל הפרק?
על מה ארצה לעבוד כעת במידה הרבה ביותר?
אילו דאגות הן הדחופות או החשובות ביותר לדעתי?
מה יתרחש אם לא אתמודד עם זה?
אילו סיכונים ראוי ליטול? אילו סיכונים נחוצים?
מהו סדר העדיפויות שלי?
את מה אני מקווה ביותר לשמר, לבצע או להשיג?
את מה אני רוצה ביותר להרחיב, להגביר או לשפר?
מהן המטרות הבסיסיות שלי בנושא? - נחלק לכל משתתף שלוש מדבקות קטנות וצבעוניות. כולם קוראים את האמירות שנאספו בשלב הראשון, ומדביקים מדבקה אחת ליד כל אמירה שנראית להם ככיוון הרצוי ביותר להמשך בירור והתקדמות.
- אם הפעילות מתקיימת במפגש מקוון, ניתן לערוך את כל המהלך בעזרת כלים דיגיטליים המאפשרים סיעור מוחות, תגובה והצבעה. למשל: Dotstorming
3. התמקדות
נבחר את המשפט שלידו יש את מרב המדבקות או ההצבעות הדיגיטליות (או שניים-שלושה משפטים מובילים), ונתחלק לקבוצות דיון שיעמיקו וינסו לנסח היטב את הבעיה או האתגר המצוי בכוון זה, ולמצוא פתרון לבעיה בכיוון שנבחר.