למידה בסביבות למידה חוץ כיתתיות יכולה להתקיים במספר מקומות. למשל:
- ביציאה לטיול לאתר מרוחק – טבע, עיר, טיול שנתי (לכך לא נתייחס בפרקטיקה זו)
- מחוץ לכותלי ביה"ס – שכונה, מוסד תרבות קרוב, גינה ציבורית
- בסביבה הבית-ספרית – מסדרונות, אולמות, חצרות
- תכנון מוקדם של המורה
נשאל את עצמנו מהם היתרונות והרווחים שביציאה החוצה מהכיתה?
כיצד ננצל את היציאה להפעלת התלמידים וללמידה עצמאית?לדוגמה:
- בשיעור מתמטיקה הילדים יכולים לצאת לחצר כדי להכיר ולזהות צורות הנדסיות, במקום לעשות זאת בלמידה מתוך ספר בכיתה.
- בשיעור מדעים הילדים יכולים לצאת לחפש סוגי אבנים, עלים או אדמה בחצר או בגינה הבית ספרית.
- בשיעור עברית הילדים יכולים לצאת למסדרונות כדי לחפש שלטים עם מילים שמתחילות באות חדשה שלמדו.
- הכנה בכיתה לקראת היציאה
נציג מספר שאלות לקראת היציאה ונעודד את התלמידים לשאול בעצמם שאלות נוספות.
למשל, בשיעור מתמטיקה:
- על אילו צורות הנדסיות למדנו?
- איפה אתם חושבים שנוכל למצוא אותן מחוץ לכיתה?
- איך נזהה את הצורות?
- באיזו דרך כדאי לתעד את מה שנמצא? (רשימה, טבלה, ציור, צילום ועוד)
- הגדרת המשימה
נגדיר עם התלמידים את התוצר המצופה מהיציאה החוצה, את הזמן הכולל לביצוע המשימה,
ונקבע מה נדרש מהם לעשות במהלך היציאה: לחשב, לראיין, לצייר, לצלם, לכתוב, למדוד...לדוגמה, בהמשך לשיעור המתמטיקה הנ"ל:
כל תלמיד/ה (או זוג, קבוצה וכד') מתבקשים לזהות: 3 מלבנים, 4 משולשים, 2 משושים וכד', להסביר כיצד זיהו אותם ולצייר או לצלם תמונה של הצורה שמצאו.
נחלק להם דפי הנחיה לעבודה באופן אישי, בזוגות או בקבוצות קטנות. - יציאה אל מחוץ לכיתה הכיתה
נקפיד על תיעוד המהלך על ידי התלמידים בזמן אמיתי, כפי שנקבע בדפי ההנחיה.
תוציא אל הפועל את התוכנית שלה כפי שהוכנה בשלבים הקודמים. - שיתוף ורפלקציה
לאחר תום הזמן שקבענו, נחזור לכיתה ונקיים פעילות של שיתוף ורפלקציה:
- מה למדנו מהיציאה ללמידה מחוץ לכיתה?
- האם וכיצד עמדנו בתוכניות שהכנו לקראתה?
- אילו שאלות חדשות עלו שלא חשבנו עליהן לפני כן?
- מה נרצה לעשות אחרת לקראת היציאה הבאה?