דלג אל

הצהרת נגישות

מודעות רגשית (מיינדפולנס)

למאגר הפרקטיקות
  מומחיות בתחום התוכן ובהוראתו     פיתוח מיומנויות

מטרה

התלמידים יתאמנו בקשיבות לגופם ולרגשותיהם לצורך שיפור רווחתם, להפחתת מתחים ולהעלאת הריכוז.

הצעות למהלך

הצעות למהלך

נזמין את התלמידים לתרגל קשיבות רגשית (מיינדפולנס) כבדרך שגרה, ובמצבי לחץ או כאב.
נמסור את הנחיות תרגולי הקשיבות בקול רגוע ושקט, ונבצע את התרגולים בתנאים שיהיו נוחים ככל הניתן לתלמידים ולנו.

נשימות "פרח ונר"

נתרגל עם התלמידים נשימות מידי בוקר, לאחר הפסקה גדולה או בכל מועד אחר שייקבע כחלק מהתנהלות קבועה וידועה מראש. הנחיות:

  1. בדקות הקרובות אנחנו רוצים להתרכז בעצמנו ולנשום, להכניס לגוף חמצן שיאפשר רגיעה, ריכוז ושלווה.
  2. עצמו עיניים (לא חובה) ודמיינו שאתם אוחזים ביד ימין פרח וביד שמאל נר דולק.
  3. קרבו אל אפכם את הפרח הדמיוני, שאפו ממנו שאיפה עמוקה, דמיינו את ריחו הטוב והנעים.
  4. לאט לאט, סובבו את ראשכם כלפי יד שמאל האוחזת בנר הדמיוני הדולק, כשעדיין ריח הפרח אצור בתוככם.
  5. קרבו אליכם את הנר ונשפו עליו בעדינות ובאיטיות את כל האוויר והריח ששאפתם מהפרח.
  6. ושוב – מריחים את הפרח בנשימה עמוקה, ונושפים חזק כדי לכבות את הנר.
  7. את הפרח נקפיד להריח בעדינות כדי שהאבקנים לא ייכנסו לנו לאף,
    ועל הנר נשתדל לנשוף בעוצמה כדי לכבות את הלהבה הדמיונית.
  8. נתרגל זאת מספר פעמים.
  9. לקראת סיום התרגיל ניתן הוראה לחזור לנשימות רגילות.
  10. נבדוק עם התלמידים כיצד הם מרגישים בעקבות התרגול.

עוד רעיון - קשיבות לגוף

עוד רעיון - קשיבות לגוף
  1. שבו בנוח על הכיסא, הרגליים מונחות על הרצפה.
  2. נשמו נשימות עמוקות. מי שרוצה, מוזמן לעצום עיניים.
  3. מתחילים להקשיב לגוף – ננקוב בשמות האיברים השונים (רגליים, גב, בטן, כתפיים, פנים),
    ונזמין את התלמידים להתמקד ולבדוק את התחושה בהם –
    מה מרגישות הרגליים? איזו תחושה יש לי בהן?
    איך מרגישות הכתפיים? האם הן מכווצות? משוחררות?
    מה מרגישה הבטן? איזו תחושה יש לה?
    איך מרגישות הפנים? האם הן מכווצות או משוחררות?
  4. בכל פעם שמתמקדים באיבר, אפשר להזמין את התלמידים לשחרר אותו ואת השרירים סביבו,
    ולנשום נשימה עמוקה לפני המעבר לאיבר הבא.
  5. בסיום, מי שמוכן לעבור ללמידה פוקח עיניים ומסמן למורה.

עוד רעיון - קשיבות לצלילים

עוד רעיון - קשיבות לצלילים
  1. ניקח לעצמנו כמה דקות של ריכוז פנימה והחוצה כדי שנוכל להיות פנויים ללמידה ולעשייה.
  2. שבו בנוח על הכיסא, נשמו 3-2 נשימות עמוקות, ושובו לנשימה הרגילה. רצוי לעצום עיניים.
  3. כעת, נסו להקשיב לצלילים ולקולות העולים סביבכם – מבחוץ, דרך החלון, מהמסדרון, דרך הדלת.
  4. שימו לב גם ל"קולות" של המחשבות שמתרוצצות בראשכם.
  5. הקשיבו לצלילים עולים ודועכים, מופיעים ונעלמים. ההקשבה היא רק לצלילים.
  6. לסיום נזמין את התלמידים להשמיע בסבב צלילים וקולות ששמענו.

אפשר גם

אפשר גם

נשימות "זחל נחמד"

  1. בדקות הקרובות נתרכז בעצמנו, ננשום, נכניס לגוף חמצן שיאפשר רגיעה, ריכוז ושלווה.
  2. נחזיק כף יד אחת, כשהאצבעות פתוחות – ובאמצעות האצבע המורה של כף היד השנייה ה"זחל" מטייל מאצבע לאצבע, עולה מצד אחד של האצבע ויורד לצד השני.
  3. כאשר ה"זחל" נמצא בעלייה (מטפס על האצבע) שואפים אוויר, וכשהוא נמצא בירידה נושפים את האוויר החוצה. וחוזרים את כל הדרך חזרה.
  4. אפשרות נוספת: התלמידים יעבדו בזוגות – אחד מושיט את ידו, והשני מעביר את אצבעו על כף היד של הראשון לפי ההנחיות למעלה. אחר כך מתחלפים.
  5. לסיום נשאל את התלמידים כיצד הם מרגישים עכשיו, אחרי שה"זחל" טיפס על היד? נתייחס לרגשות ולתחושות גופניות. אפשר להכין עם התלמידים ה"זחל" קטן מבריסטול ולעבוד אתו.

טיפים

טיפים

מומלץ לאפשר שיח בסיום כל אחד מתרגילי הקשיבות, ולהיעזר בשאלות כגון – איך אתם מרגישים? מה אתם חשים בגוף? או לתת מקום לשיחה חופשית.  

חשוב לבדוק עם התלמידים איך הרגישו לפני הפעילות ולאחריה. אפשר ומומלץ להתמקד ברגשות, במחשבות ובתחושה פיזית. המטרה היא שהתלמידים ידעו לחבר בין התחושות הפיזיות, הרגשות והמחשבות לפני ואחרי הפעילות לבין הפעילות שחוו. כך יהפכו אותה לכלי לוויסות עצמי ולהרגעה.

כדאי להתאים את הפעילות ואת השיח שבעקבותיה לכיתה, על סמך היכרותנו עם התלמידים והיכרות התלמידים עם השיטה. יש לקחת בחשבון התאמה לגיל.

אפשר להציע מדי פעם תרגול בזוגות, ורצוי להתחיל בכך כשהתלמידים כבר מנוסים בתרגולים השונים.
תלמיד אחד ינחה את השני ואחר כך יתחלפו בתפקידים.

אחלה שיעור
אם גם לכם יש הצעה לפרקטיקה מקורית שמציתה את הדמיון, מעשירה את הלמידה בכיתה ומקדמת הוראה איכותית
שלחו אלינו אותה!

 נא למלא שדה זה

אולי תתעניינו גם ב...

תיקוף הערכה באמצעות הערכות שניתנו לעבודות בעבר
סיוע למורות ומורים בתחילת דרכם בתיקוף ההערכה שהם נותנים לתלמידיהם ולהפוך אותה לעקבית ושיטתית יותר.
לחשוב מחוץ לתבניות קבועות
למידה בתחנות לפי 8 האינטליגנציות של גרדנר, שימוש בחידות, "מניפת קונצפטים" – ועוד רעיונות שיעזרו לנו לעודד את התלמידים לחשוב מחוץ לתבניות קבועות
התמודדות עם סטריאוטיפים והכללות
איך נלמד לשים לב מתי הדעות שלנו אודות אנשים מבוססות על גיל, מגדר, דת, תרבות, עושר וכדומה? וכיצד נהיה מודעים יותר לאופן שבו סטריאוטיפים עשויים להשפיע על העמדו...
הרעיון שלכם כאן!
אם גם לכם יש מערך שעור רב כשרון או רעיון מקורי, מעניין, שמצית את הדמיון, מעורר את החושים ומפיח חיים בשיעורים- שלחו לנו אותו!

פורטל זה נבנה עבור מורים ונועד לשימוש צרכי חינוך בלבד. העמוד מכיל קישורים לאתרים חיצוניים שאינם אתרי משרד החינוך. תוכן אתרים אלה וכל המוצג בהם (לרבות פרסומות) הינו באחריות בעלי האתרים בלבד. אם נתקלתם בבעיה כלשהי או שיש לכם הצעות או הערות בנוגע לתוכן, באפשרותכם לפנות אלינו בקישור זה.