דלג אל

הצהרת נגישות

תיווך בלמידה באמצעות הדגמה והמחשה

למאגר הפרקטיקות
  מומחיות בתחום התוכן ובהוראתו     הבניית ידע, פיתוח מיומנויות

מטרה

שיפור אפקטיביות הלמידה, זכירה לטווח ארוך והפנמה טובה יותר של ידע, בעזרת הדגמה והמחשה. 

הצעות למהלך

הצעות למהלך

יש מגוון אמצעים שאפשר להשתמש בהם כדי להדגים ולהמחיש את הנושא הנלמד ולייצר הבנה עמוקה. למשל:

דגם: במקום להסביר משהו באופן תיאורטי, אפשר להכין דגם שלו. למשל, כשלומדים על הרי געש, לא מסתפקים בהסבר מילולי אלא מכינים דגם של הר געש.

מוצגים: בכל הקשר לימודי, נחשוב אילו חפצים רלוונטיים אפשר להביא לכיתה. למשל, כשלומדים על חגי ישראל נביא לכיתה חפצים רלוונטיים כגון שופר, חנוכייה, הגדות של פסח מתקופות שונות וכד'.

תנועה: למשל, כשנלמד מושגים מסוימים בפיזיקה, נשתמש במחוות גוף/ידיים להסבר (שימוש באצבעות בהדגמת מערכת צירים תלת ממדית, הדגמת תנועה סיבובית של "בורג" וכדומה); כאשר נלמד על מפת ארץ ישראל, נבקש מכל ילד/ה לבחור ישוב, והילדים יצטרכו להסתדר בשורה לפי סדר היישובים מצפון לדרום.

תמונה/סרטון: נעשיר את התוכן הלימודי בעזרת המחשות ויזואליות. למשל, כשלומדים על אישיות היסטורית, נראה תמונות של הדמות או נקרין סרטון שמראה את המציאות בתקופה הרלוונטית.

אומנות: ננסה לשלב פעילות יצירה לצד הלימוד העיוני. למשל, כשלומדים על דמויות או אירועים בתנ"ך או בהיסטוריה, נוכל להציג איורים, פסלים או ביטויים אומנותיים אחרים שקיימים על הנושא ולהציע לתלמידים לצייר בעצמם סצנה מתאימה מהאירוע הנלמד, לפסל בפלסטלינה את הדמויות/המצב וכדומה.

אמצעים דיגיטליים: אפשר להדגים ולהמחיש את החומר הלימודי גם בעזרת אמצעים וכלים דיגיטליים כגון מצגות, סרטונים, סרטים, אפליקציות, סיור וירטואלי במוזיאון ישראלסיור וירטואלי בבית העצמאות ועוד.
אפשר לחפש תמונות במאגרי צילום כגון  Pics4Learning לייצוג דיגיטלי,  או לצלם באופן עצמאי תמונות להמחשה ולהדגמה. למשל: אם עובדים בקבוצות, מישהו יכול להיות אחראי לצלם את הצעות החלוקה שמצאו חברי הקבוצה, ולהעלות את התמונות ללוח דיגיטלי משותף (כגון Padlet), כדי להשוות בין החלוקות השונות שעלו בקבוצות.

יצרנות (מייקרס): למידה תוך כדי התנסות, המחשה של דגם בעזרת שילוב בין "עבודה בידיים" לבין כלים ורכיבים טכנולוגיים.
ראו לדוגמה: תלמידות כיתה ט' מתוכנית מדעניות העתיד, ביום למידה בחממת הערבה

סימולציה ומשחקי תפקידים: אפשר להמחיש נושא שיש בו התנגשות בין מספר דעות, על ידי כך שנציע לתלמידים להיכנס לנעלי הדמויות ו"לשחק" אותן.

הצעה למהלך

  1. נאתר גירויים ודוגמאות שימחישו את הרעיון שנרצה ללמד.
    למשל: לימוד שברים דרך דוגמה של פיצה או עוגה;
    הדגמת תנועת הכוכבים במערכת השמש בעזרת תנועת הילדים, דגם שנבנה, כדורים וכד'.
  2. נסביר באופן מפורש את הקשר בין הדוגמה או ההמחשה לרעיון הנלמד.
    למשל: שני משולשי פיצה מייצגים את השבר רבע, כיוון שיש ארבע יחידות של שני משולשים בפיצה השלמה.
  3. נקפיד שהתלמידים יהיו מעורבים בהדגמה ככל האפשר: נציע להם לגעת, להזיז ולהתנסות בעצמם,
    וניתן להם הזדמנות להגדיר, לפרש ולחקור את המוצג או את אמצעי ההמחשה שהבאנו לכיתה
    (למשל: לנסות לתקוע בשופר, לשחק בסביבונים וכד').
  4. אם ההדגמות הן קצרות, נוכל להדגים בכמה דרכים.
    למשל: בהמשך לדוגמה לעיל של משולשי הפיצה, נוכל לחלק לתלמידים כדורי פלסטלינה,
    ולהציע להם למצוא כמה שיותר דרכים לחלק את הכדור שלהם לרבעים.

> דוגמה להקשר לימודי

עוד רעיון - הדגמה באמצעים דיגיטליים

עוד רעיון - הדגמה באמצעים דיגיטליים
  1. פעילות בקבוצות: כל קבוצה תתמקד במאפיין אחד מתחום התוכן הנלמד (דמות, מקום, תקופה; למשל בהיסטוריה – א"ד גורדון, דגניה, העלייה השנייה),
    ותבחר כיצד לייצג אותו. אפשר לקיים דיון שיתופי בעזרת הכלי הדיגיטלי Tricider.
  2. כל קבוצה תצלם תמונה שתייצג את המאפיין שלה, או תבחר תמונה שתבטא את התובנות ביחס אליו (אפשר להיעזר במסמך: מרעיון מופשט למאפייני צילום – מדריך למורה)
  3. הצילום ישמש בסיס ליצירת פוסטר ב-Canva, ואת הפוסטרים יפרסמו הקבוצות בלוח ב-Pinterest.
  4. התבוננו בתערוכת הפוסטרים שפרסמתם ודונו בשאלות – מהו הערך המוסף של ה"תערוכה" שיצרתם?
    במה היא תורמת להבנת הרעיונות המרכזיים? ציינו את המשותף והשונה בין הפוסטרים בהתייחסות לנושא; מה מוסיף לנו כל אחד מהפוסטרים על הדמות? על המקום? על התקופה?

אפשר גם - דוגמאות מתחומי ידע

אפשר גם - דוגמאות מתחומי ידע
  • מתמטיקה: נדגים את פעולות החשבון בעזרת משחקי תפקידים של קנייה ומכירה במכולת או בשוק.
  • היסטוריה: המחשת אירועים מתקופת מלחמת העולם השנייה בעזרת תמונות, יומנים או סיפורים משפחתיים של הורים/סבים של ילדי הכיתה.
  • תנ"ך: המחשת דמויות של גיבורים מהמקרא בצילומיו של עדי נס (למשל: פרשנות אומנותית לדמותה של הגר).
  • אזרחות: הדגמת נושאים אקטואליים שונים בעזרת חשיבה ביקורתית בעקבות תערוכת כרזות לציון 20 שנה לרצח רבין.
  • מדעים: הדגמה של נושאים תיאורטיים בעזרת ביצוע ניסוי (למשל: ניסוי מזיגת מים ושמן לכוס להדגמת המושג משקל סגולי), או על ידי בניית מוצר פיזי בחדר מייקרים (למשל: בניית משאבת מים מקשיות להמחשת עבודתו של מתקן סיפון המאפשר העברת מים ממקום למקום).
  • פיזיקה: חקרי מקרה של תלמידות תיכון, שלמדו מושגים מורכבים בפיזיקה (שיווי משקל ומהירות זוויתית), באומנות ובמוזיקה, על ידי פתרון בעיות סנסומוטוריות כפרט וכקבוצה.
  • תושב"ע ליסודי: הבנת המבנה המורכב של התלמוד וזיהוי מילות מפתח בסדר הדיון התלמודי, באמצעות "חבישת כובעים תלמודיים" (כלי בפיתוח בי"ס חב"ד בנים רחובות, מסלול חממו"פ משה"ח)

אפשר גם - יחידת למידה מבוססת סיפור

אפשר גם - יחידת למידה מבוססת סיפור
  • כאשר המורה ממסגר/ת את הידע בצורת סיפור עם גיבור, עלילה, אתגר, תהליך התמודדות ופתרון, יש בכך כדי להמחיש את הידע הנלמד בצורה יצירתית ולחבר את נפש הילד/ה לגיבורי הסיפור ולעולמם. 
  • הסיפור חובק בתוכו עולם עשיר של ידע, רגשות, צבעים, ריחות ודמויות לחיקוי ולהשראה. כאשר חומר נלמד כסיפור, הידע המועבר דרכו מקבל אוסף של הקשרים המאפשרים לידע להיאחז מלבד בזיכרון גם בלב המאזינ/ה לסיפור. 
  • סיפור מאפשר שימוש בשפה ובדימויים כמובילי למידה גם בזמן הביניים: בזמן שהמורה נותנ/ת הנחיות לביצוע יש להשתמש בעולם הדימויים של הסיפור כדי להניע את הילדים לפעולה. 
  • הסיפור כמחנך לערכים: בשיעורי תורה ושפה, נשתמש באיכות הרגשית של הסיפור להקניית ערכים. דרך דמויות מופת בתנ"ך, בסיפורי חז"ל ובספרות יפה, נלמד חסד, ענווה, אהבת האדם, אהבת הארץ, אמונה ועוד. 
  • הסיפור כמעצב התנהגות: לימוד משלי חיות, משלים וסיפורים עם מוסר השכל מפגיש את הילדים הצעירים עם איכויות שונות הקיימות באדם. הנרטיב מאפשר לזרוע זרעים בנפש הילד/ה, שיהוו מצפן ויסיעו לילדים לגדול כבוגרים בעלי ערכים, ידע, ואיכויות חברתיות שיתרמו להם ולסביבתם. 
  • הסיפור החשבוני: סיפור שמכיל נתונים מספריים. חשיבותו ניכרת בכמה מישורים: הוא מסייע לתלמיד/ה לחבר בין עולם המספרים לעולם המציאות, מדגים היבט כמותי של המספר באופן שונה מסיפור רגיל, מעניק משמעות למספרים ולפעולות החשבון, ומאפשר בניית ייצוג פנימי נכון של עולם המספרים.

 

ראו גם:

טבלת עקרונות ודוגמאות לבניית פעילויות לימודיות מבוססות סיפור

חוברת הדרכה לבניית סיפורים חשבוניים

סרט הדרכה כיצד מלמדים נושא באמצעות סיפור

אחלה שיעור
אם גם לכם יש הצעה לפרקטיקה מקורית שמציתה את הדמיון, מעשירה את הלמידה בכיתה ומקדמת הוראה איכותית
שלחו אלינו אותה!

 נא למלא שדה זה

אולי תתעניינו גם ב...

כתיבת משוב לתלמידים בסיוע בינה מלאכותית, על בסיס רפלקציה עצמית
כלים כדוגמת קלוד (claude) יכולים לסייע לנו לנסח ביעילות רבה הערכות אישיות ואיכותיות עבור מספר רב של תלמידים ותלמידות. הם חוסכים מאמץ וזמן, ומאפשרים לנו להתמק...
חניכה אישית לגיבוש זהות ומודעות עצמית
תהליך החניכה הוא מפגש בין-אישי בין חונכ/ת (המורה) לחניכ/ה (התלמיד/ה). המפגש נועד להעצים את החניכ/ה ולסייע בתהליך גיבוש הזהות האישית והמודעות העצמית
איסוף מידע - להבחין בין עובדה לבין דעה, שקר, הטיה והזיה
לפתח את המיומנות של התלמידים והתלמידות להתייחס באופן ביקורתי לתוכן שנוצר על ידי בינה מלאכותית יוצרת
הרעיון שלכם כאן!
אם גם לכם יש מערך שעור רב כשרון או רעיון מקורי, מעניין, שמצית את הדמיון, מעורר את החושים ומפיח חיים בשיעורים- שלחו לנו אותו!

פורטל זה נבנה עבור מורים ונועד לשימוש צרכי חינוך בלבד. העמוד מכיל קישורים לאתרים חיצוניים שאינם אתרי משרד החינוך. תוכן אתרים אלה וכל המוצג בהם (לרבות פרסומות) הינו באחריות בעלי האתרים בלבד. אם נתקלתם בבעיה כלשהי או שיש לכם הצעות או הערות בנוגע לתוכן, באפשרותכם לפנות אלינו בקישור זה.