כאשר התלמידים אקטיביים בשיעור ומשתתפים בלמידה באופן פעיל, הלמידה שלהם מיטבית ויש סיכוי גדול יותר שהם יזכרו את מה שנלמד ואף ידעו להשתמש בידע בהקשרים חדשים.
בקול רם!
- כדי לשפר את הזיכרון לא נסתפק בזיכרון שמיעתי (היכולת לזכור משהו ששמענו שמישהו אחר אומר), אלא נעשה שימוש גם ב"אפקט ההפקה"- כשאנחנו אומרים מילים בעצמנו בקול רם, אנחנו נוטים לזכור טוב יותר בגלל ש"הפקנו" את הצלילים ושמענו את עצמנו אומרים אותן.
- כשנלמד חומר חדש כגון: אוצר מילים באנגלית, נוסחאות במתמטיקה, תאריכים ותהליכים בהיסטוריה,
ניתן לתלמידים הזדמנות לקרוא בקול, לנהל דיבייט, לשוחח בזוגות או בקבוצה – או בכל דרך אחרת שתגרום להם לעשות שימוש בדיבור ובחזרה על התכנים בקול. - בכיתות הנמוכות ביסודי אפשר גם ליצור דקלומים קצרים ומחורזים ולחזור עליהם בקול רם יחד.
עיבוד אומנותי
אסטרטגיות שנובעות מחקר המוח מציעות לכוון את התלמידים לעשות שימוש במספר גדול של חושים ככל האפשר כדי לשפר את הזיכרון. כמו כן נמצא שיש לאומנויות תפקיד חשוב בטיפוח המוח בכלל ובשיפור הזיכרון בפרט.
1. נציע לתלמידים לעבד את החומר החדש שלמדנו ולהציג אותו בפני הכיתה בדרך אומנותית לפי בחירתם:
- כתיבת סיפור
- המחזה והעלאת הצגה קצרה
- ציור/פיסול
- יצירת משחק
- צילום סרטון
2. נאפשר לתלמידים לעבוד על הפרויקטים האומנותיים שלהם בזמן השיעור, לבד או בקבוצה כדי להעמיק את הלמידה בכיתה.
פעילות גופנית
מחקרים מוכיחים שלמידת חומר חדש לאחר פעילות גופנית יעילה ומהירה יותר ושפעילות גופנית משפרת את יכולות הזיכרון שלנו.
- במקום ללמד חומר חדש בתחילת השיעור ומיד לעבור לשינון, חזרה ותרגולי שליפה – אפשר לצאת לאחר ההקניה ל-10 דקות של ריצה קלה, משחק קצר המשלב תנועה וכדומה, ורק לאחר מכן לעבור לתרגול.
- ננסה לשלב בלמידה פעילויות המערבות תנועה ומשחק פעיל. נמצא כי פעילות גופנית משפרת את מצב הרוח, מגדילה את מסת המוח ומשפרת עיבוד קוגניטיבי וזיכרון.
כלים ויזואליים
חלק מאיתנו זוכרים טוב יותר כאשר המידע מוצג לנו באופן ויזואלי ולא רק מילולי.
לכן בהצגת חומר חדש נשתמש במגוון אמצעים להמחשה והדגמה, במפות חשיבה, בסרטונים ובצילומים, בדגש על דימויים ויזואליים חזקים.
אסטרטגיות שליפה
נשאל שאלות שידרשו מהתלמידים לשלוף מזיכרונם תכנים שנלמדו.
במסגרת אימון שליפה כולם משתתפים. כדאי להיעזר בלוחות קטנים לכל לומד/ת או באפליקציות ייעודיות, כדי לאפשר למורה לקבל תמונת מצב מיידית על הידע של כל תלמיד/ה ושל הכיתה.
רעיונות ליישום בכיתה:
- תרגול ושאילת שאלות: נשאל שאלות על התוכן והתלמידים יענו באופן אישי, ללא מתן ציון אך תוך הקפדה על מתן משוב מילולי מצד המורה.
- אימון שליפה כיתתי: שאילת שאלות לכל הכיתה במקביל על ידי שימוש בלוחות, טאבלטים, טלפונים חכמים או קליקרים.
- חידונים מתוקשבים: הכנת חידון בעזרת Kahoot, Quizlet וכדומה.
- תלמידים שואלים: כל תלמיד ותלמידה בתורם משמשים כ"עוזרי הוראה" ומזמנים שאלות שליפה לחבר/ה. יש לשים לב גם כאן לקבלת משוב מיידי, בעיקר כאשר התשובה שנשלפה שגויה.