דלג אל

איסוף מידע - להבחין בין עובדה לבין דעה, שקר, הטיה והזיה

למאגר הפרקטיקות
  ניהול ההוראה והחינוך     יישום תהליכי הוראה

צורך

לפתח את המיומנות של התלמידים והתלמידות להתייחס באופן ביקורתי לתוכן שנוצר על ידי בינה מלאכותית יוצרת.

פרקטיקה זו רלוונטית לכל משימה לימודית שבה התלמידים והתלמידות יוצרים טקסט בסיוע בינה מלאכותית יוצרת. היא קריטית במיוחד בשלב של איסוף מידע בעת כתיבת עבודות אך שימושית גם בשלבים האחרים.

כותב הפרקטיקה:
ד״ר רון דביר, אגף מו״פ ניסויים ויוזמות, המינהל הפדגוגי, משרד החינוך

הצעות למהלך

הצעות למהלך

ברוכים הבאים לעולם המידע השקרי, הזוי, מוטה - ואולי אמיתי

במהלך זה, התלמידים יכירו את סוגי המידע השגוי שבינה מלאכותית יוצרת עשויה ליצור, וילמדו להבחין בין עובדות לבין מידע שגוי.

שלב ראשון: היכרות עם סוגי המידע

נציג לתלמידים את חמשת סוגי המידע, וניתן דוגמה לכל סוג:

עובדות: אמירות, קביעות או היגדים שאין עליהם ויכוח כיוון שהם מבוססים על המציאות וניתן להוכיח את אמיתותם. 

לדוגמה: בתל אביב יש בניינים גבוהים רבים.

דעות: מה שחושבים על העובדות, על הרעיונות, או על הדעות של אחרים. 

לדוגמה: טוב שיש בתל אביב בניינים גבוהים.

מידע שקרי או מזויף: מידע המופץ בזדון על ידי בעלי אינטרסים פוליטיים, כלכליים ואחרים, כדי להטעות את הציבור הרחב. מאחר שהמידע המוזן לבינה מלאכותית הוא בדרך כלל זה שזמין באינטרנט - כולל המידע השקרי שבו - היא ממשיכה בהפצתו.  

לדוגמה: דונלד טראמפ זכה בבחירות לנשיאות ארצות הברית ב-2020.

מידע הזוי: אמירות לא נכונות לגמרי, שמוצגות כעובדות ונראות משכנעות. בשונה מזיוף מידע, אין כאן כוונה זדונית של בני אדם (ובוודאי לא של הבינה המלאכותית). המידע נובע מכשל באופן פעולת הבינה המלאכותית ומנטייתה להשלים פערי מידע על בסיס "ניחושים" סטטיסטיים. 

לדוגמה: מגורים בבניינים גבוהים עשויים לגרום לחלומות מפחידים.

הטיות: בינה מלאכותית יוצרת מבוססת על אלגוריתם סטטיסיטי המעבד מידע. המידע משקף את הלך הרוח של החברה, ובעיקר של קובעי דעת הקהל המייצרים תוכן ברשת, ולכן עלול להיות מוטה לכיוון מסוים - לעיתים פוגעני ומפלה - בהתאם להטיות שכיחות בחברה.

לדוגמה: אנשים מצליחים גרים בתל אביב במגדלי מגורים. אנשים עניים גרים בבתים נמוכים.

שלב שני: אמת או שקר?

  • נבחר שאלה שנויה במחלוקת שתעניין את התלמידים והתלמידות.
    למשל: ״האם יש חיים מחוץ לכדור הארץ?״
  • נבקש מהתלמידים להתחלק לקבוצות לפי מאפייני המידע - קבוצת המידע השקרי, קבוצת המידע ההזוי, קבוצת ה״דעות שמתחזות לעובדות״ וקבוצת ההטיות. ננחה כל קבוצה למצוא 3 פריטי מידע אמיתיים ולהמציא 3 פיסות מידע שגוי, כל אחת לפי המאפיין של קבוצתה. 
  • כל קבוצה תציג את המידע לשאר הקבוצות. התלמידים יתבקשו לציין מהם לדעתם הפריטים האמיתיים, ואילו פריטי מידע מומצאים (שגויים, מוטים וכד').

שלב שלישי: מציאת דוגמאות למידע שגוי שנוצר על ידי בינה מלאכותית

נחלק את התלמידים והתלמידות לקבוצות - קבוצת המידע השקרי, קבוצת המידע ההזוי, קבוצת ה״דעות שמתחזות לעובדות״ וקבוצת ההטיות (אפשר להמשיך בקבוצות מהשלבים הקודמים, או ליצור קבוצות חדשות). 

ננחה כל קבוצה למצוא, בסיוע צ׳אטבוט, דוגמאות של מידע  שנוצר על ידי בינה מלאכותית ומתאימות לסוג המידע שהקבוצה עוסקת בו. דוגמה:

  • פרומפט ראשוני: "תן לי רשימה של 20 מקרים בהם בינה מלאכותית נתנה למשתמשיה מידע [מזויף-הזוי-דעות-כעובדות-מוטה]".

נבקש מכל קבוצה לבחור שלושה מקרים מעניינים מתוך הרשימה שנתקבלה. נעלה את פריטי המידע של הקבוצות לשאלון מקוון, לדוגמא באמצעות google form, ונבקש מהתלמידים להצביע - איזה פריט נכון ואיזה שגוי.

תנצח הקבוצה שתצליח לשכנע את הכיתה שמירב פריטי המידע השגוי שלה נכונים.

שלב רביעי: בדיקה ביקורתית של התוכן 

נבקש מהצ׳אטבוט ליצור טקסט על נושא שנוי במחלוקת. דוגמה:

  • פרומפט ראשוני: "האם יש ביקום יצורים חיים, מחוץ לכדור הארץ? בבקשה הציגי את כל העובדות הידועות בנושא זה. כתבי על כך מאמר באורך 200 מילים".

נחלק את התלמידים והתלמידות לקבוצות. בכל קבוצה, התלמידים יקראו את המאמר שיצר הצ׳אטבוט ויסמנו בו חמש עובדות שעשויות להיות שגויות. הם יבדקו עובדות אלה באמצעות חיפוש בגוגל, באמצעות צ׳אטבוט או בדרכים אחרות (יצירת קשר עם מומחה אנושי, ספר מהספרייה וכד'). דוגמה לפרומפט:

  • "במאמר שכתבת, טענת ש.. [כאן להזין את העובדה]. אנא הציעי חמישה נתונים או מקורות מידע התומכים בעובדה זו".

עוד רעיון - גלאי שקר

עוד רעיון - גלאי שקר

נחלק את הכיתה לקבוצות. כל קבוצה תכין תיאור מקרה באמצעות מצגת או טקסט קצר, ותשזור בתיאור המקרה פריטי מידע רבים ככל האפשר, חלקם עובדתיים, חלקם דעות של חברי הקבוצה וחלקם שגויים.
נציג או נציגה מהקבוצה יציגו את תיאור המקרה בפני הכיתה. ברגע שמישהו חושב שמידע מסוים שגוי, הוא מרים יד ומשמיע קול חזק של ״באזזז״. המציג עוצר את ההצגה, והתלמיד שהרים יד מסביר מדוע הוא חושב שהמידע שגוי. תלמיד שצדק זוכה בנקודה.

בסיום סבב ההקראות, בודקים מי התלמיד או התלמידה שצברו את מספר הנקודות הרב ביותר. הם יזכו בתואר ״גלאי השקר הרשמי של כיתה ___״.

לאחר הצגת כל תיאורי המקרה, ננהל דיון על ההבדל בין עובדה, דעה ומידע שגוי.

עוד רעיון - לצאת מהקופסה השחורה - ולהכיר את מקורות המידע

עוד רעיון - לצאת מהקופסה השחורה - ולהכיר את מקורות המידע

הצ׳אטבוט perplexity פועל באופן שקוף למדי - הוא מבסס את תשובותיו על מקורות מידע אמינים יחסית ומפרט אותם בתשובתו בצורה מאורגנת ונוחה. נציע לתלמידים ולתלמידות להשתמש בו בשלב חיפוש המידע. השימוש פשוט: מקלידים את תיאור המידע המבוקש, והמערכת מגיבה בתשובה מפורטת, שחלקיה כוללים הפניות למקורות המידע עליהם היא מתבססת.

אפשר גם - חמש אצבעות לחשיבה ביקורתית

אפשר גם - חמש אצבעות לחשיבה ביקורתית

נוכל לפתח את היכולת להבחין בין עובדה לדעה, שקר, הטיה או הזיה, על ידי שימוש בחשיבה ביקורתית, דרך שיטת חמש האצבעות.

נציג לתלמידים (או נצייר על הלוח) ציור של חמש אצבעות, אשר כל אחת מהן מסמלת שאלה שתוכל לעזור לנו להבחין בין עובדה לדעה ולהפעיל חשיבה ביקורתית לגבי המידע שמצאנו:

  • מי: מי כתב או כתבה את הטקסט?
  • מתי: מתי נכתב הטקסט?
  • איפה: איפה זה פורסם – בחדשות? טור דעה? ויקיפדיה? ספר? כתב עת מדעי? רשת חברתית?
  • מה: מה הייתה מטרת הכותב או הכותבת? מה רצו להשיג?
  • האם: האם נוכל להציג עמדה אחרת ביחס לנושא?

לאחר הצגת השאלות, נתרגל יחד את השימוש בכלי לגבי טקסט לדוגמה. בהמשך מומלץ להטמיע את השימוש בשיטה באופן שוטף, בעת מפגש עם טקסט חדש בשיעור.

[מתוך הפרקטיקה: הבחנה בין עובדה לדעה]

ראו: חמש אצבעות - גרסה להדפסה

טיפים

טיפים

מומלץ לעזור לתלמידים לפתח כישורי חשיבה ביקורתית מול המידע שהם צורכים ולשאול שאלות אודותיו. למשל: מי יצר או יצרה את הטקסט הזה? מהן ההטיות והמוטיבציות שהניעו אותם? 

כדאי לעודד את התלמידים והתלמידות לחפש מקורות מידע מרובים על נושא נתון. על ידי השוואת נקודות מבט שונות, הם יכולים לזהות טעויות אפשריות ולבחור בחירה מושכלת. 

חשוב ליצור סביבת למידה בטוחה ופתוחה בכיתה, שבה לתלמידים ולתלמידות נוח לדון בטעויות, להתלבט ולשאול שאלות.

אחלה שיעור
אם גם לכם יש הצעה לפרקטיקה מקורית שמציתה את הדמיון, מעשירה את הלמידה בכיתה ומקדמת הוראה איכותית
שלחו אלינו אותה!

 נא למלא שדה זה

אולי תתעניינו גם ב...

اختيار طرق التقييم من قِبَل التلاميذ
إن إعطاء التلاميذ إمكانية اختيار طرق التقييم تحفّز دافعيّتهم  وتجعل التّقييم شيئًا ممتعاً وخلاقًا بالنسبة لهم,  كما وتساعد في   تقليص الفوارق المتباينة بين ...
שיחה עם צ׳אטבוט לצורך יצירת טקסט
פיתוח אוריינות התלמידים והתלמידות בשימוש בבינה מלאכותית יוצרת בכלל, ובשיחה עם צ׳אטבוט לצורך יצירת טקסטים בפרט, ורתימת הבינה המלאכותית לסיוע בהכנת עבודות אישי...
יצירתיות והפגה – להתנתק לרגע מה"כאן ועכשיו" ולעוף עם התלמידים למחוזות הדמיון
בימי חירום, וכמובן גם בשגרה, חשוב להציע לתלמידים ולתלמידות פעילויות הפוגה, אוורור, מתן דרור לדמיון וליצירתיות, בניית תמונת עתיד אופטימית, תחושת מסוגלות וחוסן
הרעיון שלכם כאן!
אם גם לכם יש מערך שעור רב כשרון או רעיון מקורי, מעניין, שמצית את הדמיון, מעורר את החושים ומפיח חיים בשיעורים- שלחו לנו אותו!

פורטל זה נבנה עבור מורים ונועד לשימוש צרכי חינוך בלבד. העמוד מכיל קישורים לאתרים חיצוניים שאינם אתרי משרד החינוך. תוכן אתרים אלה וכל המוצג בהם (לרבות פרסומות) הינו באחריות בעלי האתרים בלבד. אם נתקלתם בבעיה כלשהי או שיש לכם הצעות או הערות בנוגע לתוכן, באפשרותכם לפנות אלינו בקישור זה.