1. כללי ברזל
נחשוב מהם כללי הברזל שלנו בכיתה, אותם כללים עליהם לא נרצה לוותר. (כדאי להתייעץ עם מורים אחרים).
2. שיתוף תלמידים
נשתף את התלמידים בכוונה לקבוע את כללי הכיתה ביחד ונתאר את שלבי התהליך ואת מטרותיו. נשאל את התלמידים –
- מה זה כלל?
- מדוע צריך כללים?
- אילו כללים בכיתה משרתים אותנו היטב?
דוגמאות לכללי כיתה:
- הזמנת כל הילדים לימי הולדת
- התחשבות בילדים אלרגיים
- תורנויות ניקיון בכיתה
- סיוע לתלמידים חולים בהשלמת שיעורי בית
- הקשבה לדברי האחר, שמירה על סדר דיבור
3. רגע אישי
נבקש מהתלמידים לכתוב על פתק, כל תלמיד/ה בנפרד, שלושה כללים שהכי חשובים להם כדי שתהיה אווירה מכבדת ולימודית בכיתה.
4. שיתוף בזוגות וברביעיות
כל שני תלמידים משתפים בכללים שלהם ומקיימים שיחה קצרה.
לאחר מכן כל שני זוגות מתחברים לקבוצות של 4 ומנסחים 3-5 כללים המוסכמים על כולם.
5. הצגה במליאה
כל קבוצה מציגה את הכללים המוסכמים עליה וכותבים אותם על הלוח בצד אחד.
כללים שלא מוסכמים נכתבים בצד אחר של הלוח.
מקשיבים לכל הקבוצות ומדגישים כללים שחוזרים על עצמם.
6. "עשרת הדיברות" שלנו
נבחר את "עשרת הדיברות" או "חמשת הכללים" לכיתה.
אם אין הסכמה, מקיימים הצבעה ובוחרים את הכללים שקיבלו הכי הרבה קולות.
7. חגיגה
נסיים במילות עידוד, אמון ואמונה בתהליך ובכללים שנבחרו.
נכתוב את הכללים על בריסטול, או כל אפשרות אחרת של הצגת הכללים בצורה בולטת וקבועה.
נקיים טקס חתימות חגיגי.