התכנון ככלי תקשורת בגן
למאגר חומרי ההוראהמאפיינים
- הגן העתידי:
- ביטוי אישי, מיומנויות קוגנטיביות, יזמות ויצרנות, ידע תהליכי
- סביבות למידה:
- כל הגן
- מעגל השנה:
- כל השנה
- כישורי חיים: מוקד בין אישי
- מדע וטכנולוגיה: עולם מעשה ידי אדם
תחומי דעת ונושאים מרכזיים:
אודות הפעילות
בעת בנייה משותפת של תוצר משתמשים ילדי הגן היצרני באשכול ילדי העתיד בכפר מנדא בלוח המחיק לצורך תכנון התוצר. בסרטון נוכל לעקוב אחר תהליך היצירה ובשימוש של התכנון בעת הבנייה.
המעבר מהתכנון על הנייר לעבודה עם החומרים, הוא הזדמנות עבור הילדים לחשיבה על החלקים המרכיבים את התוצר שלהם ועל דרכי החיבור בין החלקים.
התכנון על הנייר כבסיס לתכנון משותף
התכנון באמצעות ציור עשוי לתמוך בגיבוש של רעיונות מתהווים. ציורים עשויים לחדד התבוננות. הם מהווים כלים ליצירה של משמעות באמצעות תיאור מחדש והבאה למודעות של פרטים שלא זכו להכרה מפורשת קודם לכן. בסרטון ניתן להבחין שהילד מתמקד בחיבור בין שני חלקי התוצר - הילד המצייר את שני החלקים אחד ליד השני ומסמן את מקום החיבור. איורים עשויים להיות יעילים יותר מטקסט מילולי משום שהם מציגים בצורה תמציתית את מכלול המרכיבים של תופעה המתוארת ואת היחסים ביניהם. איורים מתאימים במיוחד לייצוג מידה מרחבי. לכן, בעת תכנון של תוצר משותף, ילדים יכולים להסביר לחבריהם באמצעות איורים את מה שברצונם לבנות.
מתוך: טקסטים גרפיים: כלים לטיפוח האוריינות של ילדי הגן, תובל גוברמן 2013.
מגוון דרכי ייצוג לתכנון ולתיעוד
לכל מדיה (תכנון על הנייר, בניית דגם, שימוש בתכנה לציור במחשב וכדו') תכונות פיזיות שמאפשרות ייצוג של מושגים יותר מאחרות. קלות הייצוג נקבעת על ידי קלות היכולת של הילד לשנות את דרכי הייצוג. חומר מתפתל בקלות, ולכן ילדים יכולים ליצור משמעות על ידי שימוש בפיתול כסמל, כמו הצגת המתיחה של שריר במתח ובמאמץ. בנייה של דגם מלבני בנייה ייתן דגש על הארגון של הפרטים במרחב ועל כוחות הפועלים עליהם. לעומתם, ציור של גשר עם עיפרון על הנייר ייתן מבט על המבנה הגשר מבלי להתחשב בחוזק של הגשר.מאפיינים שונים של חומרים ודרכי ייצוג יכולים להיחשב כחוזקות במיוחד אם דרך הייצוג עוזרת לילדים להסתכל על העולם מנקודת מבט אחרת. לכן, יש חשיבות לאפשר לילדים לבחור בחומרים שבאמצעותם הם רוצים לתכנן את התוצרים שלהם.
מתוך: Forman, 1994.
להרחבה:
> פרק המבוא של הספר 'טקסטים גרפיים: כלים לטיפוח האוריינות של ילדי הגן', תובל, ח. וגוברמן ע. (2013) מתוך אתר "מופת"
> Different media different languages ,George Forman
בואו נדבר על זה
• מה עושים עם ילדים שנרתעים מלצייר?
• כיצד יוצרים שיתופי פעולה בין ילדים כדי ליעל את התקשורת ביניהם?
• האם יש שימוש שונה במושגים בשיח הילדים בזמן התכנון מאשר בזמן הבנייה?