הוראה בעזרת תוכן דיגיטלי בכלל, ובעזרת ספרי לימוד דיגיטליים בפרט, מתאימה גם לשגרה וגם לזמנים של למידה מרחוק. חשוב לבחור ספרים ותכנים דיגיטליים המתאימים לצרכיכם. באפשרותכם לבחור ספרים בשתי רמות מבחינת התקינה הטכנולוגית: ברמה בסיסית – קובץ PDF עם קישורים, או מתקדמת – סביבה אינטראקטיבית.
מקורות לבחירת ספרים ותכנים דיגיטליים
- נכנסים ללשונית תחומי דעת
- בוחרים בשכבת הגיל – לדוגמה יסודי
- בוחרים תחום דעת – לדוגמה עברית
- גוללים למטה עד לקטגוריה "ספרי לימוד"
- מחפשים ספרים לפי שכבת הגיל הרלוונטית – לדוגמה ספרים לכיתה ג'
2. קטלוג ספרי לימוד
- בתוך הקטלוג ניתן לבצע סינון של הפריטים לפי שכבת גיל, מגזר, תחום דעת, סוג הספר, האם נדרש תשלום ועוד.
סביבות תוכן שאושרו על ידי משרד החינוך וניתנות בתשלום.
ההרשאה בהתאם לחבילת התוכן אותה רכש בית הספר.
גם כאן ניתן לבצע סינון של הפריטים לפי שכבת גיל, מגזר, תחום דעת וכו'.
שיקולים לבחירת התכנים
ראו: סרטון תוכן דיגיטלי בהוראה ובלמידה בכל עת
1. שיקולים טכניים: התאמת דגם ההפעלה לתכנים הדיגיטליים
- האם קיימת בבית הספר תקשורת אינטרנט יציבה?
- אילו אמצעי קצה קיימים בבית הספר?
לדוגמה: חדר מחשבים, ברקו בכל כיתה, מחשב לכל ילד/ה וכד'. - האם אמצעי הקצה בבית הספר מתאימים לתכנים שבחרתם?
לדוגמה: האם נדרשים מכשירים ניידים? האם נדרש מחשב לכל תלמיד/ה?
2. שיקולים תוכניים-פדגוגיים
- האם הנושא שבחרתם רלוונטי לתלמידים מבחינת הגיל, ידע קודם, רמת התקשוב, צרכים מיוחדים?
- האם הפעילות מתאימה לשונות התלמידים בכיתתכם?
- מהו הצורך אשר פעילות זו נותנת לו מענה לדעתכם?
- מהו הערך המוסף לפעילות שהצעתם לתהליך ההוראה והלמידה?
- אילו מיומנויות או כישורים נדרשים מהלומד/ת בפעילות זו?
- ולאור זאת, האם נדרש תהליך מקדים להשלמת פערים?
הכנה
1. פתחו מרחב למידה דיגיטלי באחת הסביבות הנתמכות על ידי משרד החינוך, והכינו תיקייה לתלמידים בשם "מקורות לימוד".
2. העלו לתיקייה קבצים או קישורים לספרים הדיגיטליים שבחרתם, וכן קישורים למקורות נוספים שברצונכם להפנות את התלמידים אליהם באופן קבוע.
3. בהחלטה אילו תכנים דיגיטליים מתאימים להוראת נושא מסוים בכיתה מסוימת, תוכלו להיעזר בפרקטיקות הבאות:
הצעה למהלך
לפניכם דוגמאות לשילובים אפשריים של תכנים דיגיטליים עם מטרות ההוראה:
- הציגו לתלמידים במרחב הלמידה הדיגיטלי משימות המבוססות על שימוש בתוכן דיגיטלי.
דוגמאות (מתוך השתלמות מדריכי אשכול במחוז צפון, 2015):
- גאוגרפיה לכיתה ה'-ו': מאפיינים שונים של ארצות הים התיכון
- שפה ומדעים לדוברי ערבית בכיתה ה': בע"ח בישראל בסכנת הכחדה
- מורשת ושפה לכיתה ה'-ו': דגל ישראל
- מדעים לכיתה ז': הגוף כמערכת
- שלבו במשימות כלים ללמידה שיתופית ופעילה.
העזרו בטבלה מיפוי כלים דיגיטליים בהתאם למטרות הפדגוגיות של המשימה. לדוגמה:
- בשיעור בנושא בעלי חיים בסכנת הכחדה: יצירת מאגר צילומים של בעלי חיים בסכנת הכחדה בטבלה שיתופית במסמך גוגל דוקס.
- בשיעור בנושא דגל ישראל: יצירת לוח פתקים שיתופי לסיעור מוחות בשאלה, "מה מייצג עבורך דגל ישראל"?
בספרים דיגיטליים ברמה מתקדמת, ניתן להתאים תכנים שונים לתלמידים לפי רמתם כמענה לשונוּת.