מה בין מאמץ להצלחה? נדמה ששני המושגים משמשים כמעגל של היזון חוזר – השקעת מאמץ מגדילה את הסיכוי להצליח, והצלחה המבוססת על מאמץ מהווה גורם מדרבן להמשיך ולהתאמץ.
סרגל מאמץ והצלחה
1. דיון במליאה
נחלק לתלמידים מלבני קרטון מאורכים וקשיחים בצורת סרגל. ראו: גרסה להדפסה
נסביר שזהו "סרגל המאמץ וההצלחה". נקיים דיון סביב השאלות:
- מהי הצלחה בעינכם? מהו מאמץ בעינכם?
- מה דעתכם על הרעיון שלעיתים עצם השקעת המאמץ הוא ההצלחה האמיתית?
- מה הקשר בין מאמץ להצלחה מבחינתכם? מה מדרבן אתכם להתאמץ?
- אם הצלחה = 100%, כמה אחוזים מתוך זה הם בזכות כישרון וכמה בזכות מאמץ?
- איינשטיין אמר שהצלחה היא 5% כישרון ו-95% מאמץ. מה דעתכם?
- הצלחות מדרבנות אותנו להשקיע ולהתאמץ כדי לחזור עליהן?
2. סרגל הצלחות אישי
נזמין את התלמידים ליצור סרגל הצלחות אישי.
נבקש מהם להציע פעילויות שנחשבות ל"הצלחה בלמידה" ולכתוב את הרעיונות על הלוח.
מתוך בנק הרעיונות יבחרו לעצמם היגדים של הצלחה אותם יכתבו כשנתות בצד אחד של הסרגל.
במהלך השנה, כשיבצעו משימות לימודיות, יוכלו להיעזר בסרגל כדי להעניק לעצמם חיזוקים על הצלחה והתקדמות.
- דוגמאות להצלחות: הצלחתי לפתור תרגיל, עניתי נכון על שאלה, הבנתי הסבר, הבנתי את מה שקראתי, ביצעתי את הניסוי לפי ההוראות, המצאתי רעיון חדש, ניסחתי מסר מקורי, יצרתי משהו, עזרתי למישהו בלימודים, ביקשתי עזרה מחבר/ה, הקשבתי לרגשות שלי, הייתי מרוכז/ת, התאמצתי ולא ויתרתי.
3. סרגל מאמץ אישי
בצדו השני של סרגל ההצלחות נכין סרגל מאמץ אישי.
נציע לתלמידים לציין פעילויות אשר בעיניהם נחשבות ל"מאמץ בלמידה" ולכתוב את הרעיונות על הלוח.
מתוך בנק הרעיונות יבחרו היגדים של מאמץ אותם יכתבו כשנתות בצדו השני של הסרגל שלהם.
- דוגמאות למאמצים: שיננתי, קראתי, תרגלתי, הקשבתי, ניסיתי שוב, פניתי לעזרה, השקעתי הרבה זמן בלימודים, ויתרתי על משהו כדי ללמוד, חיפשתי מקורות חדשים, ניסחתי שוב, התמדתי, זיהיתי את העייפות/התסכול/המבוכה ולא נכנעתי...
שימו לב! מפגשי שיח אישי מורה-תלמיד/ה יכולים להיות הזדמנות נהדרת ליצירת סרגל אישי וניהול שיח סביב השאלות שהוא מעורר כדי לחזק את ההיכרות האישית והקרבה בינינו לבין התלמידים.