למידה היברידית – מה זה אומר?
למידה מעורבת, היברידית או משולבת (Blended Learning) היא למידה הכוללת מרכיבים של למידה פנים אל פנים ומרכיבים של למידה מקוונת. שני האלמנטים משולבים זה בזה כך שהתלמידים יקבלו חוויית למידה אינטגרטיבית אחת.
כדי שהשילוב יהיה אפקטיבי, יש חשיבות לקוהרנטיות בין הלמידה המתרחשת פנים אל פנים, לבין המרכיבים המקוונים. יישום יעיל של למידה היברידית מתרחש אך ורק כאשר המרכיבים השונים לכידים ותומכים זה בזה.
על מנת לאפשר זאת נדרש לתכנן תמהיל יעיל של מרכיבי הלמידה, המתאפיין בגמישות וביכולת התאמה מיטבית לנסיבות הייחודיות בכל בית ספר ובכל כיתה.
מידת ההצלחה של הלומדים המשתתפים בתהליכי למידה מעורבת תלויה במידת האוטונומיה שלהם, כיוון שהם אמורים לקחת אחריות על תהליך הלמידה המקוונת כחלק בלתי נפרד מהלמידה בכיתות. חשוב שהלמידה ההיברידית תתבסס על מטלות משמעותיות ורלוונטיות היוצרות עניין ומגבירות את מעורבות התלמידים.
למידה מסוג זה ממנפת שימוש יעיל באמצעים טכנולוגיים המאפשרים לספק לתלמידים שליטה רבה יותר על המקום, הזמן, הקצב ונתיבי הלימוד שלהם. במסגרת הלמידה ההיברידית אפשר לזמן לתלמידים התנסויות בסביבות למידה המאורגנות באופן עצמאי ( Self Organized Learning Environments), ולעודד אותם לתפקד כקהילת למידה, לאתר בעצמם את התשובות לשאלות המתעוררות במהלך הלמידה, ולפתח מיומנויות של לומדים אוטונומיים.
ראו גם את הפרקטיקה: למידה עצמאית ושיתופית ברשת
הרעיון לטפח לומד עצמאי נותר לעיתים בגדר רטוריקה בלבד ואינו מתממש בתהליכי הלמידה המסורתיים. פרקטיקה זו מזמנת לתלמידים התנסויות במגוון מרחבים המיועדים לעודד שיקול דעת ולהצמיח ניצנים של למידה אוטונומית.
הצעות למהלך: פיתוח מיזם חברתי באמצעות למידה היברידית
הפרקטיקה מיועדת לתלמידים בעל-יסודי
1. מפגש כיתה פנים אל פנים: כיצד נבחר רעיון למיזם חברתי?
א. חשיפה
חושפים את התלמידים למידע בסיסי בהקשר לבעיה או לצורך המהווים בסיס למיזמים חברתיים שונים ומציגים דוגמאות למיזמים מוצלחים. ניתן לעשות שימוש בסרטונים או בכתבות כגון:
- מיזם סיוע למשפחות נזקקות
- מיזם סל מזון למשפחות
- מיזם הביטחון התזונתי
- יהיו רעבים בחג
- יום שידורים מיוחד למען משפחות נזקקות
ב. דיון
התלמידים ידונו ברעיונות שונים למיזמים חברתיים, יתייחסו לשיקולים שונים ויבחרו את המיזם שאותו הם מעוניינים לפתח. למשל: מניעת אלימות, בריאות, רווחה, תזונה, שילוב בקהילה וכד'. הדיון יכול להתבסס על שאלות כגון:
- מהם המאפיינים הייחודיים של מיזם חברתי?
- אילו שיקולים אמורים להנחות את תהליך בחירת הרעיון למיזם חברתי?
- מה עשוי להבטיח את הצלחתו של מיזם חברתי?
- איזה מידע נחוץ לנו כדי למקד את נושא המיזם המתוכנן?
ג. בחירת נושא
בסוף הדיון בוחרים נושא רלוונטי לתלמידים: נושא הקשור לעולמם ולבני גילם, נושא שמעסיק את הקהילה (בית ספר, שכונה, עיר), או נושא שמהווה אתגר בעולם התעשייה, החברה, האקטואליה וכדומה, שסביבו נבנה את המיזם החברתי שלנו.
2. משימות במרחב הדיגיטלי
בשלב זה נתנסה בסביבות למידה המזמנות לתלמידים למידה עצמאית. ההתנסויות מתמקדות בחקר שיטתי הכולל שני שלבים: חקר עיוני, ותכנון הראיונות עם אנשי מפתח בקהילה.
א. חקר עיוני
1. מחלקים את התלמידים לקבוצות, ובכל קבוצה התלמידים מתכננים את הלמידה בעצמם, מחלקים את הנושאים השונים בין חברי הקבוצה לצורך איסוף וסיכום המידע הנדרש, וקובעים תאריכי יעד לסיום המשימה.
2. בכל קבוצה התלמידים אוספים מידע בהקשר לצורך או לבעיה אשר בבסיס המיזם שברצונם לפתח:
- היקף הבעיה
- הבדלים בין מגזרים שונים בהתייחס לבעיה
- הבדלים בין המרכז לפריפריה
- פתרונות שונים לבעיה
- מיזמים דומים
המידע שנאסף יאפשר מיקוד של נושא המיזם המתוכנן.
3. סיכומי הקבוצות יועלו לכלי שיתופי שבו תלמידים מקבוצות אחרות יכולים להעיר הערות.
שלב זה ניתן לבצע באמצעות קובץ שיתופי ב-Google Docs
4. בכלי השיתופי נאפשר תהליך של שאילת שאלות על ידי התלמידים בהתייחס לתהליך תכנון הלמידה.
בהתאם לצורך נספק תמיכה וליווי וננחה את התלמידים למצוא תשובות לשאלות ולתהיות שלהם.
5. כל קבוצה תשתף את חברי הקבוצות האחרות לגבי התובנות שפותחו בשלב זה, ותקבל משוב עמיתים לרעיונות שלה ומשוב מהמורה.
ניתן לבצע שלב זה גם באמצעות מצגת שיתופית בסביבת הענן 365 Microsoft
ב. תכנון מפגשים עם מומחים בקהילה
בשלב זה התלמידים מנסחים שאלות כבסיס לריאיון עם אנשי מפתח בקהילה, שעשויים להיות רלוונטיים למיזם החברתי. למשל:
- מומחים באקדמיה
- גורמים במוסדות הקהילה
- ארגוני מתנדבים
- נציגי עמותות
גורמים אלה ישמשו כמנטורים וילוו את התלמידים בשלבים השונים של פיתוח המיזם והפעלתו. מטרת הריאיון היא לאפיין את המצב הקיים, ולהגדיר במדויק את פעילות המיזם המתוכנן ואת שלביו. הריאיון יתבסס על שאלות כגון:
- מהי תמונת המצב בהווה בהתייחס לצורך שאותר?
- עם אילו גורמים חשוב לשתף פעולה במהלך תכנון המיזם והפעלתו?
- כיצד ניתן לגייס משאבים שונים למיזם?
- כיצד יש לתכנן את תחומי האחריות של הפעילים במיזם?
- כיצד יש לתכנן את לוח הזמנים במיזם?
את השאלות ניתן לכתוב בקובץ שיתופי כגון Google Docs. התלמידים מספקים משוב עמיתים זה לזה, ובודקים את מידת עמידתם בתאריכי היעד שנקבעו. התהליך מלווה במשוב של המורה.
3. למידה חוץ כיתתית: מפגש עם המומחים
התלמידים נפגשים עם המומחים השונים ואוספים מידע רלוונטי לצורך תכנון המיזם שלהם. המפגש מתבסס על שאלות הריאיון שהכינו בשלב הקודם. התלמידים מקיימים פגישות וישיבות עם בעלי תפקידים בשטח כדי להתאים את המיזם למציאות החברתית הרלוונטית, מבצעים את הראיונות ומקליטים אותם.
4. משימות במרחב הדיגיטלי: תכנון המיזם
א. ננתח את הנתונים שנאספו באמצעות הראיונות עם המומחים, ונפיק תובנות שינחו את פיתוח המיזם.
ב. התלמידים יתכננו את המיזם. התכנון כולל שלבים אלה:
- הגדרת מטרת העל של המיזם (בזיקה לצורך או לבעיה שאותרו)
- ניסוח יעדים ספציפיים (אופרטיביים)
- אפיון אוכלוסיית היעד
- אפיון המשאבים הקיימים
- אפיון המשאבים אשר יש לגייס
- תיאור הפעילויות המתוכננות במסגרת המיזם
- תיאור הדרכים לפרסום ולשיווק המיזם
- הכנת תכנון תקציבי
- הכנת תרשים גאנט (לו"ז)
את המיזם ניתן לתכנן ולתעד באמצעות מסמך שיתופי כגון Google Sheets
ראו: דוגמה של גיליון לתכנון הלמידה כולל פיתוח המיזם
התלמידים אמורים לפתוח תיקייה ב-Google Drive ולאחסן בה את הקבצים המתייחסים לביצוע השלבים השונים של המיזם. נעודד אותם לשתף פעולה עם חבריהם ולבצע משימות תוך שימוש בהערות ובתגובות.
כדי לתכנן את הלמידה ולנהל את הידע המצטבר ניתן אף להיעזר ב-Microsoft Planner בסביבת הענן Microsoft 365. התהליך מלווה במשוב מהמורה.
5. למידה חוץ-כיתתית: הפעלת המיזם
התלמידים מפעילים את המיזם שפיתחו, מפיקים לקחים בעקבות הפעלת המיזם ומציעים הצעות לשיפורו בעקבות ההתנסות.
מומלץ לדאוג לתיעוד שלבים שונים בתהליך ההפעלה, להזמין כתבים מהתקשורת המקומית, ולהעלות לרשתות החברתיות תמונות מהאירוע או מהפעילויות השונות שמתקיימות במסגרת המיזם.
6. משימות במרחב הדיגיטלי: הכנת תוצרים
התלמידים מתבקשים להכין תוצרים או ייצוגים דיגיטליים (מצגת, סרטון וכד') הכוללים התייחסות להיבטים אלה:
- אפיון הצורך עליו מספק המיזם מענה
- תיאור המיזם
- תיאור תוצאות המיזם בהתייחס לצורך או לבעיה שאותרו
- המסקנות העולות מהפעלת המיזם
ראו גם את הפרקטיקה: יצירת ייצוגי מדיה דיגיטלית חזותית
7. מפגש כיתה וירטואלי: הצגת תוצרי הלמידה
א. נציגי הקבוצות מציגים את התוצרים המתייחסים למיזם שפיתחו ומקבלים משוב לצורך שיפורו.
שאר התלמידים מוזמנים להשתתף בדיון על ידי הצגת שאלות לדוברים.
המפגש כולל שיח רפלקטיבי המתמקד בשאלות כגון:
- באיזו מידה הוגדרה אוכלוסיית היעד באופן מספק?
- האם הפעילויות במסגרת המיזם יושמו בהתאם לתכנון?
- אילו קשיים התעוררו במהלך הפעלת המיזם?
- באיזו מידה הושגו מטרות המיזם?
ב. התוצרים יפורסמו במרחב המקוון כמאגר שיתופי של תוצרים אישיים או קבוצתיים וישרתו את כלל התלמידים. לביצוע שלב זה ניתן להיעזר בכלים כגון: Google Slides או Microsoft Sway
8. סיכום
התלמידים מבצעים הערכה עצמית המתייחסת למידת האוטונומיה שאפיינה את תהליך הלמידה שלהם, ומפיקים לקחים אשר ישרתו אותם בתכנון תהליכי למידה עתידיים.
ההערכה מתבססת על מחוון ייעודי המתמקד בנושא. לחצו ליצירת עותק של המחוון
עורכים דיון המזמן שיח רפלקטיבי של התלמידים על מידת האוטונומיה שאפיינה לדעתם את תהליך הלמידה שלהם בזמן תכנון והפעלת המיזם החברתי, ומתייחסים גם לאופי ההיברידי של הלמידה ששילב למידה פנים אל פנים עם למידה מקוונת. התלמידים מציגים את תפיסותיהם ואת הנימוקים להן והתהליך מלווה במשוב של המורה.