דלג אל

יצירתיות והפגה – להתנתק לרגע מה"כאן ועכשיו" ולעוף עם התלמידים למחוזות הדמיון

למאגר הפרקטיקות
  ניהול ההוראה והחינוך     תכנון ההוראה

מטרה

בימי חירום, וכמובן גם בשגרה, חשוב להציע לתלמידים ולתלמידות פעילויות הפוגה, אוורור, מתן דרור לדמיון וליצירתיות, בניית תמונת עתיד אופטימית, תחושת מסוגלות וחוסן.

כותבת הפרקטיקה:
רפאלה בלס, מורה ומפתחת תוכן ברשת עמל, חברת צוות במכון ליישומי בינה מלאכותית בחינוך, אגף מו"פ

הצעות למהלך

הצעות למהלך

לפניכם מהלך משולב המזמן לתלמידים חשיבה אופטימית ודרך מעשית להמחיש אותה.

  1. לדמיין: יצירת תמונת עתיד אופטימית אישית באמצעות דמיון מודרך.
  2. לצייר: יצירת התמונה והדיוק שלה, בתיווך מילולי באמצעות בינה מלאכותית (מחולל תמונות), והעלאתה למרחב כיתתי משותף המשמש גלריה כיתתית שכולה פרי הדמיון של התלמידים.
  3. לשוחח: זה הזמן להזמין את התלמידים לשוחח על התמונות, ולהציע תגובות לחבריהם.
  4. להנפיש: הפחת חיים לתמונה, והוספת תנועה וסאונד, באמצעות מחולל הנפשות.

הערה: הפרקטיקה מתאימה לשיעור כפול. אם תפעילו אותה בשיעורים בודדים, התנסו בשלבים 1 ו-2 בשיעור אחד, ובשלבים 3 ו-4 בשיעור נוסף.

המהלך מוצג בפירוט בהמשך הדף, וכן בפאדלט שיצרנו עבור פרקטיקה זו: 

הכנות לפני השיעור

בפרקטיקה זו נשתמש בפלטפורמה של הלוח השיתופי פאדלט (padlet), המאפשרת לתלמידים ליצור בקלות ציורים מבוססי בינה מלאכותית, ויוצרת מיידית, ללא מאמץ נוסף, גלריה של עבודותיהם.

  • היכנסו לפלטפורמת פאדלט. אם אין לכם חשבון בפאדלט, תתבקשו לפתוח חשבון. אפשר גם להיכנס לחשבון של משרד החינוך.
  • הכינו לוח ריק עבור השיעור, באמצעות כפתור create. בחרו בפורמט ״קיר״, בחרו עבורו רקע, תנו לו כותרת ושמרו אותו לשימוש בשיעור.

שימו לב: חשבון חינמי מוגבל ל-3 לוחות. אם עברתם מכסה זו, תצטרכו למחוק או לשמור בארכיון את אחד הלוחות שיצרתם בעבר.

שלב ראשון: לדמיין (בינה אנושית!)

ננחה את התלמידים:

״דמינו בראשכם תמונה של מקום קסום שהייתם רוצים להיות בו עכשיו. דמיינו את עצמכם בפרטי פרטים בתוך המקום הזה: מי אתם? איך אתם נראים? מה אתם לובשים? האם אתם יושבים או עומדים? האם יש חיית מחמד לידכם או אולי חפץ כלשהו? מהי רצועת הזמן ביום? - בוקר, אחה"צ, אולי לילה? מהי הסביבה החביבה עליכם - נוף מעניין, יער עבות, חוף באי בודד, או אולי עיר תוססת?... מותר לעוף על כנפי הדמיון!

ועתה, הניחו את המחשבה הזו בצד לרגע״.

שלב שני: לצייר

ננחה את התלמידים:

״כעת, נעבור ליצור את המקום היפה שדמיינתם בראשכם, באמצעות בינה מלאכותית.
כדי להעביר את התמונה מהדמיון שלנו למחולל תמונות
AI, אפשר להשתמש ב….טלפתיה?
זהו, שבינתיים לא… לכן נצטרך לתווך את התמונה באמצעות הנחיות מילוליות
.

ובשפה מקצועית: ניצור פרומפט. הפרומפט הוא התיאור המילולי שאנחנו כותבים למחולל התמונות כדי שייצור עבורנו תמונה.

שימו לב! רוב מחוללי התמונות עובדים באנגלית. אם התלמידים לא שולטים באנגלית, נפתח קודם לשונית של גוגל טרנסלייט, נכתוב בעברית בצד ימין, ונקבל את ההנחיות באנגלית בצד שמאל.

טיפ לתלמידים: כתבו את ההנחיות כאילו אתם מתארים את התמונה לאדם בעל לקות ראייה, כלומר - כללו בתיאור שלכם כמה שיותר פרטים.

  • לדוגמה, פרומפט בעברית: ״אישה יפה הולכת בשדה חמניות גבוהות לאור שקיעה, מחזיקה חתול, חובשת כובע, מסתכלת למצלמה, סגנון ציור ואן גוך״.
  • תרגום באמצעות גוגל טרנסלייט: A beautiful woman walking in a sunflower field at sunset, holding a hat in her hand and a cat beside her, Van Gogh painting style

מה הקשר לואן גוך תשאלו? שאלה טובה, והנה טיפ! 
מחוללי התמונות התאמנו על מודלים של סגנונות אומנות ושל אומניות ואומנים מפורסמים, ולכן תוכלו לבקש גם סגנון, כמו למשל סגנון צבעי שמן ואן גוך, סגנון צבעי מים, סגנון ציור אימפרסיוניסטי, סגנון צילום פוטוריאליסטי, סגנון דיסני, פיקסאר וכך הלאה.

מחוללי התמונות גם מבינים הוראות בימוי למצלמה, כמו קלוז-אפ, מדיום שוט, לונג שוט, פנים למצלמה וכך הלאה. כדאי לנסות!
וכעת תורכם, תלמידים:

  • היכנסו לפאדלט השיתופי שהוגדר לכיתה
  • הוסיפו הודעה באמצעות לחיצה על העיגול שבמרכזו סימן +
  • לחצו על 3 הנקודות ובחרו באופציה: "אני לא יודע לצייר/I can't draw
  • הדביקו בשדה הריק את הפרומפט באנגלית
  • בחרו את התמונה הטובה מבין ה-6 שהתקבלו
  • כתבו בכותרת ההודעה שם קצר לתמונה
  • הדביקו את הפרומפט שהשתמשתם בו בגוף ההודעה, ולחצו על "פרסם"

הערה למורה: למי שמעוניין בכלים נוספים - ניתן לעשות את התהליך בכל מחולל תמונה חיצוני כגון bing או dall-e, לשמור את התמונה כקובץ, ואז להעלות אותה לפאדלט. בפאדלט ההדגמה  יש קישורים למחוללי תמונות חיצוניים פשוטים לתפעול.

שלב שלישי: לשוחח (שיח גלריה)

אוסף התמונות שיצרו התלמידים והעלו לפאדלט, הוא גלריה שכולה פרי דמיונם. בשלב זה נצפה בתמונות יחד, ונשוחח עליהן בכיתה. אפשר לשוחח על תמונות מסוימות וגם על מחשבות שעולות מהתבוננות בגלריה כולה.

טיפ: בפאדלט יש גם אפשרות "הצגה כמצגת שקופיות", המאפשרת להציג את התמונות של התלמידים זו אחר זו באופן נוח על המסך בכיתה.

שלב רביעי: להנפיש

בשלב זה נפיח חיים בתמונה! ניתן להסתפק בשלבים הקודמים, או להעשיר את ההתנסות והלמידה באמצעות הנפשה. בדרך כלל, שלב זה ידרוש שיעור המשך.

ננחה את התלמידים:

״כעת, אפשר להפיח חיים בתמונה, כלומר לאפשר לדמות לדבר בקולה או בקולכם. יש להוריד את התמונה שיצרתם קודם למחשב שלכם: היכנסו לתמונה שהכנתם בפאדלט, לחצו על הסמליל האדום ״3 נקודות״ ובחרו "הורד קובץ". שמרו את קובץ התמונה בפורמט JPG או PNG בתיקייה שהכנתם מראש. כעת ניגש למחולל ההנפשות D-ID (גאווה ישראלית!), ולאחר שתבצעו הרשמה, יעמדו לרשותכם 20 קרדיטים חינם (כל קרדיט מספיק לסרטון קצר). שלבי העבודה:

  1. העלו לפלטפורמה את התמונה שיצרתם במחולל התמונות באמצעות לחיצה על כפתור ADD.
  2. חשבו על המסר שאותו תרצו להעביר לעולם באמצעות דמותכם המצוירת: מה תרצו להגיד? ובאיזו שפה?
  3. בחרו את הדגל המייצג את השפה שלכם, כתבו את המסר שלכם בשדה שנקרא script, ובחרו בקריין או בקריינית הרצויה. אופציה נוספת: הקליטו הודעה בקולכם, והעלו את קובץ ההודעה לשדה שנקרא audio.
  4. מחולל האווטארים ינפיש כעת את הדמות המרכזית שבציור והיא תשמיע את הטקסט שהזנתם - האזינו לדמות לפני שתיצרו סרטון. לא מרוצים? החליפו את הקריין או העלו קובץ הקלטה חדש מסוג mp3, בקולכם או בקול של חבר או בן משפחה (אם תרצו תכונות קוליות מיוחדות, למשל קול עמוק).
  5. כשאתם מרוצים, בחרו באופציה ״ג׳ינרוט״. המחולל יכין את הסרטון המונפש.
  6. הורידו את קובץ הסרטון לתיקייה שלכם, והעלו אותו לפאדלט הכיתתי למזכרת.
  7. להנאתכם, תוכלו להפיץ אותו ברשתות החברתיות לבחירתכם, למשל בפייסבוק, טיקטוק או אינסטגרם.

הערה חשובה: ניתן להשתמש ב-D-ID כחלק מסביבת קנבה (canva), אם תרצו ליצור מצגת בפלטפורמה זו ולשלב בה איור מונפש. בקנבה ניתן גם להשתמש בכלי הנפשה אחר, Hygen.

עוד רעיון - משוב הדדי

עוד רעיון - משוב הדדי

אפשר לשלב בשיעור שלב של משוב הדדי, כלומר להזמין את התלמידות והתלמידים להגיב זה לעבודתו של זה. הם יכולים לכתוב תגובות להודעות של חבריהם לכיתה באמצעות פונקציית התגובות בפאדלט. יש להדריך את התלמידים לתת משוב בונה ומעניין, כלומר להתמקד בשאלות כגון: אילו מחשבות עורר בי הציור שלך? או - איזה חפץ או דמות הייתי מוסיפה לציור?

עוד רעיון - מיקד בנושאים שונים לבחירתכם

עוד רעיון - מיקד בנושאים שונים לבחירתכם

את הפרקטיקה ״לעוף על כנפי הדמיון״ אפשר למקד בנושאים שונים לבחירתכם. בדוגמה למעלה התלמידים עוסקים ב״מקום קסום״. במקום נושא זה, אפשר לבחור בנושאים אחרים, כגון:

  • ויכוח בין דמויות היסטוריות
  • מקצוע שתרצו לעסוק בו בעתיד
  • המחשה ויזואלית של מטפורות וניבים
  • היכן תהיו ביום שאחרי המלחמה?
  • אילו הייתם גיבור-על, מה היה כוח העל שלכם? כיצד היה נראה האווטאר שלכם?

אפשר גם

אפשר גם

בפרקטיקה זו הוצגו ארבעה שלבים: לדמיין, ליצור תמונה, לשוחח עליה ולהנפיש את אחת הדמויות כדי שתדבר. לתלמידים מתקדמים אפשר להציע להוסיף שלב נוסף - ליצור הנפשה אפילו יותר מעניינת של הדמות, ולהציג אותה באמצעות הטלפון הנייד כך שתופיע בדיוק במקום אליו מכוון המכשיר, בכל סביבה פיזית בה נמצא הצופה.

  • בלוח הפאדלט שמלווה את הפרקטיקה, תוכלו לראות שתי דוגמאות שיצרנו. גללו עד תחתית הלוח ותמצאו אותן.

היכן הפרקטיקה נוסתה?

היכן הפרקטיקה נוסתה?

במסגרת שבוע סדנאות בזק למורים, הועברה סדנה זו בשני מחזורים לכ-270 מורות ומורים. הסדנה מועברת בימים אלו (נובמבר 2023) לתלמידי חט"ב ותיכון מילדי מפוני עוטף עזה, המצטרפים ללמידה בתיכון עמל להייטק ואמנויות ע"ש פרס בדרום תל אביב.

אחלה שיעור
אם גם לכם יש הצעה לפרקטיקה מקורית שמציתה את הדמיון, מעשירה את הלמידה בכיתה ומקדמת הוראה איכותית
שלחו אלינו אותה!

 נא למלא שדה זה

אולי תתעניינו גם ב...

כתיבת תעודות
ריכוז מידע אודות הידע, המיומנויות והערכים שהתלמידים רכשו, ומתן הזדמנות לשיח שיוביל להעצמת התלמיד/ה
משפט מבוים
שופטים, עדים, סנגורים וקטגורים בכיתה: משחק הדמיה לפעולת בית משפט. במשחק מעלים לדיון פומבי דילמה, אירוע או בעיה היסטורית או אקטואלית לצורך נקיטת עמדה וקבלת החלטה
התמודדות עם סטריאוטיפים והכללות
איך נלמד לשים לב מתי הדעות שלנו אודות אנשים מבוססות על גיל, מגדר, דת, תרבות, עושר וכדומה? וכיצד נהיה מודעים יותר לאופן שבו סטריאוטיפים עשויים להשפיע על העמדו...
הרעיון שלכם כאן!
אם גם לכם יש מערך שעור רב כשרון או רעיון מקורי, מעניין, שמצית את הדמיון, מעורר את החושים ומפיח חיים בשיעורים- שלחו לנו אותו!

פורטל זה נבנה עבור מורים ונועד לשימוש צרכי חינוך בלבד. העמוד מכיל קישורים לאתרים חיצוניים שאינם אתרי משרד החינוך. תוכן אתרים אלה וכל המוצג בהם (לרבות פרסומות) הינו באחריות בעלי האתרים בלבד. אם נתקלתם בבעיה כלשהי או שיש לכם הצעות או הערות בנוגע לתוכן, באפשרותכם לפנות אלינו בקישור זה.