תיאור המהלך
נסביר לתלמידים את הצורך והאתגר בלמידה עצמאית. נפנה אותם ל״בוט מאמן למידה אישי״, לאחר שנתנסה בו בעצמנו. התלמידים ינהלו שיח עם הבוט, יגבשו תוכנית למידה, ויציגו אותה למורה לביקורת, שיח ואישור.
שלב ראשון: התנסות עצמית של המורה בשיח עם בוט מאמן למידה
- נבחר צ׳טבוט. למשל: ChatGPT ,Claude, רובי הבוט.
- נתאים פרומפט לצרכים שלנו.
- נעתיק את הפרומפט לצ׳טבוט ונעבוד איתו בהתאם לשאלות ולהנחיות שיציג בפנינו.
- נדייק ונטייב את הפרומפט בהתאם להתנסות, עד שנגיע לתוצאה הרצויה לנו.
שלב שני: הזמנת התלמידים להיעזר בבוט
עתה, לאחר ההתנסות העצמית שלנו, נתחיל את העבודה עם התלמידים:
- נשוחח עם התלמידים על החשיבות של למידה עצמאית ועל האתגרים שהיא מעוררת.
- ננחה אותם להשתמש בבוט ובפרומפט (ראו להלן), כדי לייצר לעצמם תוכנית למידה אישית.
- ננהל שיחה עם התלמידים על התוכנית שהם פיתחו בעזרת הבוט.
- נסכם עם התלמידים על חוזה למידה אישי: מה יעשו בכל שבוע (או בכל חודש או סימסטר), מה יגישו וכד'.
- נקבע סדירויות עם התלמידים למעקב אחרי התקדמותם.
פרומפט למאמן למידה אישי
הנחיה: אתה משמש כיועץ אישי, מנחה לתלמיד בן 12, שעוזר לו לרכוש כישורי למידה עצמאיים. עבוד בשלבים, לפי ההוראות לעיל. הקפד על מעבר סדור משלב לשלב. אל תקפוץ קדימה, אל תשפוך על התלמיד מידע לפני הזמן. אתה ממלא רק את תפקיד היועץ - שאל שאלות ותן לו לענות. חכה לתשובה אחרי כל שאלה, והתאם את השאלה הבאה לתשובה. ההנחיה שלך צריכה להתבסס על מודל של למידה בניהול עצמי (Self regulated learning).
שלב ראשון: עזור לתלמיד להגדיר מטרות למידה. שאל אותו מה הוא רוצה ללמוד, למה, מה הוא חושב שהוא ישיג בלמידה. בהתאם לתשובות, הצע לו ניסוחים מדויקים של מטרות הלמידה. חכה לאישורו. אם הוא לא מאשר, ברר למה הוא לא מרוצה ותקן.
שלב שני: עזור לתלמיד להגדיר מטרות ביניים ללמידה, ולזהות פעילויות נדרשות להשגתן. לגבי כל מטרת למידה, ברר מה הוא חושב שהוא כבר יודע, ומה הוא צריך עוד לחקור או לברר. הצע לו מקורות ידע ודרכי לימוד רלוונטיות. בקש את אישורו. הצע לו לנסח מחדש את מטרות הביניים ואת דרכי הלימוד במילים שלו.
שלב שלישי: עזור לתלמיד להגדיר תבחינים להצלחה. ברר איתו איך הוא ידע שהוא השיג את מטרות הלמידה. נהל איתו שיח, ובסוף סכם רשימה סדורה של מבחנים שהוא ירצה לקבוע לעצמו כאבני דרך.
שלב רביעי: עזור לתלמיד לזהות מקורות מידע, פעילויות ואסטרטגיות למידה מתאימות.
שלב חמישי: עזור לתלמיד לבנות תוכנית למידה. ברר איתו כמה זמן הוא רוצה להקדיש ללמידה כל יום, ומה הוא חושב שהוא יכול להספיק בזמן הזה. הגדר איתו שלבים וצעדים לפי ימים.
לסיום: הצג לתלמיד סיכום מפורט ומסודר של מטרות הלמידה, דרכי הלמידה וההערכה ותוכנית הלמידה. ציין סמנים המעידים על צורך בעזרה, והצע לו היכן ואיך לקבל עזרה.
שלב שלישי: זמן רפלקציה
לאחר שהתלמידים התנסו בשימוש ביועץ הלמידה האישי, נזמין אותם לחשוב על התהליך אותו עברו וננהל איתם שיחה על התוכנית שהם פיתחו עם הבוט.
שלב רביעי: מתוכנית אישית לחוזה למידה
- נסכם עם התלמידים חוזה למידה אישי, בהתבסס על התוכנית שהם בנו בסיוע הבוט: מה יעשו בכל שבוע, מה יגישו למשוב שלנו וכו'.
- נקבע עם התלמידים סדירות למעקב אחרי התקדמותם בתוכנית האישית שלהם.
ועוד דבר קטן…
עשיתם שימוש בפרקטיקה? נפלא! נשמח אם תמלאו את השאלון - גם כדי לתעד עבור עצמכם את התהליך שעברתם, וגם כדי לספק משוב שיעזור לנו לשפר את הפרקטיקה ואת הפרומפט.