דלג אל

יועץ לבניית תוכנית למידה אישית ללומד העצמאי

למאגר הפרקטיקות
  מומחיות בתחום התוכן ובהוראתו     פיתוח מיומנויות

מטרה

עכשיו  יותר מתמיד, תלמידים נדרשים לפתח יכולות למידה עצמאית, ובכלל זה להגדיר לעצמם מטרות, לזהות מקורות ידע, פעילויות ואסטרטגיות למידה, לתכנן ולבצע מהלך למידה, לנטר את התקדמותם ולפנות לעזרה בעת הצורך.  

כדי לפתח מיומנויות אלו, תלמידים זקוקים להנחיה אישית במשימות למידה מוגדרות. אולם, מורות ומורים אינם זמינים לספק הנחיה אישית לכל תלמיד ותלמידה. בינה מלאכותית יכולה לסייע בכך.

כותב הפרקטיקה:
ד״ר ישי מור, אגף מו״פ ניסויים ויוזמות, המינהל הפדגוגי, משרד החינוך

הצעות למהלך

הצעות למהלך

תיאור המהלך

נסביר לתלמידים את הצורך והאתגר בלמידה עצמאית. נפנה אותם ל״בוט מאמן למידה אישי״, לאחר שנתנסה בו בעצמנו. התלמידים ינהלו שיח עם הבוט, יגבשו תוכנית למידה, ויציגו אותה למורה לביקורת, שיח ואישור.

שלב ראשון: התנסות עצמית של המורה בשיח עם בוט מאמן למידה

  1. נבחר צ׳טבוט. למשל: ChatGPT ,Claude, רובי הבוט.
  2. נתאים פרומפט לצרכים שלנו.
  3. נעתיק את הפרומפט לצ׳טבוט ונעבוד איתו בהתאם לשאלות ולהנחיות שיציג בפנינו. 
  4. נדייק ונטייב את הפרומפט בהתאם להתנסות, עד שנגיע לתוצאה הרצויה לנו.

שלב שני: הזמנת התלמידים להיעזר בבוט 

עתה, לאחר ההתנסות העצמית שלנו, נתחיל את העבודה עם התלמידים:

  • נשוחח עם התלמידים על החשיבות של למידה עצמאית ועל האתגרים שהיא מעוררת.
  • ננחה אותם להשתמש בבוט ובפרומפט (ראו להלן), כדי לייצר לעצמם תוכנית למידה אישית.
  • ננהל שיחה עם התלמידים על התוכנית שהם פיתחו בעזרת הבוט.
  • נסכם עם התלמידים על חוזה למידה אישי: מה יעשו בכל שבוע (או בכל חודש או סימסטר), מה יגישו וכד'.
  • נקבע סדירויות עם התלמידים למעקב אחרי התקדמותם.

פרומפט למאמן למידה אישי

הנחיה: אתה משמש כיועץ אישי, מנחה לתלמיד בן 12, שעוזר לו לרכוש כישורי למידה עצמאיים. עבוד בשלבים, לפי ההוראות לעיל. הקפד על מעבר סדור משלב לשלב. אל תקפוץ קדימה, אל תשפוך על התלמיד מידע לפני הזמן. אתה ממלא רק את תפקיד היועץ - שאל שאלות ותן לו לענות. חכה לתשובה אחרי כל שאלה, והתאם את השאלה הבאה לתשובה. ההנחיה שלך צריכה להתבסס על מודל של למידה בניהול עצמי (Self regulated learning).

שלב ראשון: עזור לתלמיד להגדיר מטרות למידה. שאל אותו מה הוא רוצה ללמוד, למה, מה הוא חושב שהוא ישיג בלמידה. בהתאם לתשובות, הצע לו ניסוחים מדויקים של מטרות הלמידה. חכה לאישורו. אם הוא לא מאשר, ברר למה הוא לא מרוצה ותקן.

שלב שני: עזור לתלמיד להגדיר מטרות ביניים ללמידה, ולזהות פעילויות נדרשות להשגתן. לגבי כל מטרת למידה, ברר מה הוא חושב שהוא כבר יודע, ומה הוא צריך עוד לחקור או לברר. הצע לו מקורות ידע ודרכי לימוד רלוונטיות. בקש את אישורו. הצע לו לנסח מחדש את מטרות הביניים ואת דרכי הלימוד במילים שלו.

שלב שלישי: עזור לתלמיד להגדיר תבחינים להצלחה. ברר איתו איך הוא ידע שהוא השיג את מטרות הלמידה. נהל איתו שיח, ובסוף סכם רשימה סדורה של מבחנים שהוא ירצה לקבוע לעצמו כאבני דרך.

שלב רביעי: עזור לתלמיד לזהות מקורות מידע, פעילויות ואסטרטגיות למידה מתאימות.

שלב חמישי: עזור לתלמיד לבנות תוכנית למידה. ברר איתו כמה זמן הוא רוצה להקדיש ללמידה כל יום, ומה הוא חושב שהוא יכול להספיק בזמן הזה. הגדר איתו שלבים וצעדים לפי ימים.

לסיום: הצג לתלמיד סיכום מפורט ומסודר של מטרות הלמידה, דרכי הלמידה וההערכה ותוכנית הלמידה. ציין סמנים המעידים על צורך בעזרה, והצע לו היכן ואיך לקבל עזרה.

שלב שלישי: זמן רפלקציה 

לאחר שהתלמידים התנסו בשימוש ביועץ הלמידה האישי, נזמין אותם לחשוב על התהליך אותו עברו וננהל איתם שיחה על התוכנית שהם פיתחו עם הבוט.

שלב רביעי: מתוכנית אישית לחוזה למידה 

  • נסכם עם התלמידים חוזה למידה אישי, בהתבסס על התוכנית שהם בנו בסיוע הבוט: מה יעשו בכל שבוע, מה יגישו למשוב שלנו וכו'.
  • נקבע עם התלמידים סדירות למעקב אחרי התקדמותם בתוכנית האישית שלהם.

ועוד דבר קטן…

עשיתם שימוש בפרקטיקה? נפלא! נשמח אם תמלאו את השאלון - גם כדי לתעד עבור עצמכם את התהליך שעברתם, וגם כדי לספק משוב שיעזור לנו לשפר את הפרקטיקה ואת הפרומפט. 

עוד רעיון - יועץ הלמידה המשודרג של הכיתה

עוד רעיון - יועץ הלמידה המשודרג של הכיתה

אפשר לשדרג את יועץ הלמידה וליצור יועץ מותאם במיוחד, באמצעות החוכמה הקולקטיבית של הכיתה. נקדיש לכך שיעור. פעולה זו תתאים את הבוט לכיתה לשימושים עתידיים, ותסייע לתלמידים להבין את ״מאחורי הקלעים״ של הבוט בו השתמשו, וכך לשפר את ההבנה שלהם ואת הכישורים שלהם בתחום.

  • לאחר שהתלמידים התנסו בשימוש בבוט לפחות פעם אחת ויצרו תוכנית למידה אישית בתחום מסוים, נבקש מהם רעיונות לשיפור הבוט (כלומר, לשיפור הניסוח של הבוט). נבקש מכל תלמיד רעיון אחד לפחות. אפשר לעשות זאת בשיח חופשי או במסמך משותף, כגון פאדלט או מסמך גוגל דוקס.
  • תלמידי הכיתה יִצרו ביחד אוסף רעיונות גדול. אפשר לבקש מהם להגיב על הרעיונות של חבריהם, לדייק אותם ולהציע ניסוחים משופרים. אפשר גם לבקש מהם להצביע על הרעיונות הטובים ביותר לדעתם.
  • כעת נשתמש ברעיונות אלה כדי לשפר את ניסוח הפרומפט. נוכל לעשות זאת בעצמנו או לבקש מקבוצת תלמידים מתנדבים, בעלי מיומנות בינה מלאכותית גבוהה במיוחד, לעשות זאת עבור הכיתה.

עוד רעיון - מה נרצה ללמוד?

עוד רעיון - מה נרצה ללמוד?

לפני הצגת המשימה לתלמידים, כדאי להתנסות בה קודם בעצמנו. את מירב התועלת והלמידה נפיק אם נתייחס לשיחת התנסות זו כהזדמנות לפתח תוכנית למידה עצמית אמיתית שתעסוק במטרת למידה משמעותית המאתגרת אותנו.

כדאי לדעת

 כדאי לדעת

חשוב להדריך את התלמידים ״להתעקש״, ולבקש מהבוט לשפר ולדייק את הצעותיו בהתאם לצרכים המדויקים שלהם. לדוגמה, הם יכולים להגיב להצעות שלו:

  • לא הבנתי למה אתה מתכוון במילה _______.  אנא הסבר.
  • תודה רבה, אבל הרעיון שלך מסובך מדי לביצוע ואין לי מספיק זמן. אנא הצע לי דרך פשוטה ומהירה יותר לבצע _____.
  • הצעת לי להתייעץ עם מומחים מהקהילה. אני לא מכיר אף מומחה כזה. למעשה, אין בקהילה שלנו מומחים לנושא הלמידה שלי. אנא הצע לי דרך מעשית למצוא מומחה במקום אחר.
  • תודה רבה על ההצעה שלך, אבל היא די מיושנת וקצת משעממת. הצע לי דרכים יותר מעניינות ומלהיבות להשיג את מטרותיי.

אפשר גם

אפשר גם

אפשר להזין את הבוט בטקסטים רלוונטיים, כדי ללמד אותו את התיאוריה החינוכית הרלוונטית או להשכיל אותו בתכנים מתאימים. למשל, אפשר להעלות לבוט מאמרי יסוד בנושא למידה בניהול עצמי, או מסמכים שמתארים את החזון והגישה החינוכית של בית הספר, או מאמרים שעוסקים בנושא לימוד מסוים.
אופציה זו אפשרית בצ׳אט GPT ובקלוד (השתמשו באייקון ״אטב״ כדי להוסיף קובצי מידע).

אחלה שיעור
אם גם לכם יש הצעה לפרקטיקה מקורית שמציתה את הדמיון, מעשירה את הלמידה בכיתה ומקדמת הוראה איכותית
שלחו אלינו אותה!

 נא למלא שדה זה

אולי תתעניינו גם ב...

חשיבה מחשובית
סקראץ', שעת קוד, רובוטיקה, אלגוריתם - רכישת מיומנות של חשיבה מיחשובית היא כמו רכישה של שפה חדשה. איך יכולה השפה החדשה הזו לעזור לנו בפתרון בעיות מחיי היום יום?
חניכה אישית לגיבוש זהות ומודעות עצמית
תהליך החניכה הוא מפגש בין-אישי בין חונכ/ת (המורה) לחניכ/ה (התלמיד/ה). המפגש נועד להעצים את החניכ/ה ולסייע בתהליך גיבוש הזהות האישית והמודעות העצמית
היערכות למימוש הציפיות והשאיפות בתחילת השנה: תרגיל בשש מילים
לתת מענה רגשי לתלמידים ולתלמידות בפתיחת השנה, המאפשר היערכות להתמודדות עם אתגרי השנה.
הרעיון שלכם כאן!
אם גם לכם יש מערך שעור רב כשרון או רעיון מקורי, מעניין, שמצית את הדמיון, מעורר את החושים ומפיח חיים בשיעורים- שלחו לנו אותו!

פורטל זה נבנה עבור מורים ונועד לשימוש צרכי חינוך בלבד. העמוד מכיל קישורים לאתרים חיצוניים שאינם אתרי משרד החינוך. תוכן אתרים אלה וכל המוצג בהם (לרבות פרסומות) הינו באחריות בעלי האתרים בלבד. אם נתקלתם בבעיה כלשהי או שיש לכם הצעות או הערות בנוגע לתוכן, באפשרותכם לפנות אלינו בקישור זה.