מחוון (Indicator)
מחוון הוא כלי המתאר את דרישות הביצוע המדויקות אליהן מצופים התלמידים להגיע במהלך או בסיום תהליך הלמידה. בכל דרך הערכה (מבחן, עבודה, תוצר מסכם לפרויקט), חיוני להתבסס על מחוון גלוי וידוע לתלמידים.
על המחוון לשקף היטב ובמדויק ככל הניתן את מטרות הלמידה, ולהתייחס לידע, למיומנויות, לערכים ולביצועי ההבנה הנדרשים. למשל: "להיות מסוגל לפתור תרגילי חיבור של מספרים חד-ספרתיים" יהיה חלק ממחוון של יחידת לימוד בחשבון בנושא חיבור, בכיתה א'.
בתחום ההערכה החלופית יש למחוון חשיבות מיוחדת כיוון שבלעדיו לעצם ביצוע התוצר אין חשיבות.
לדוגמה: כשתלמיד/ה מציג/ה נושא בפני הכיתה, המחוון יגדיר מהם המדדים להערכת הפרזנטציה –
- מהו היקף החומר שהפרזנטציה הקיפה?
למשל: התייחסות ל-3 מקורות מידע לפחות. - בהירות הטיעון שהוצג
למשל: האם הטיעון הוסבר בצורה ברורה ומובנת? - אופן העברת הדברים
למשל: שימוש בייצוגים ויזואליים, תמונות, תרשימים ועוד – על פי העניין.
המורה יכול/ה לבנות את המחוון לבד, או לעשות זאת ביחד עם התלמידים.
מהלך: בניית מחוון עם התלמידים
את הפרקטיקה ניתן ליישם בתחילת יחידת לימוד, במהלכה או בסופה. היא עובדת טוב יותר כשהתלמידים מבינים מהן מטרות יחידת הלימוד ומהם התכנים הנלמדים, ויש להם בסיס לחשיבה כיצד להעריך.
1. דיון: מטרת הלימוד
נזכיר לתלמידים את מטרות יחידת הלימוד או את הדברים שנלמדו ונקיים דיון קצר בנושא.
2. סיעור מוחות
נזכיר לתלמידים את מטרות יחידת הלימוד או את הדברים שנלמדו ונקיים סיעור מוחות על הקריטריונים להערכה. למשל:
- עבודת צוות
- עמידה בלוחות זמנים
- התייחסות למגוון מקורות מידע
- שימוש במושגים שנלמדו
כדאי להיעזר בשאלות פתוחות שיעוררו מגוון רעיונות:
- כיצד ניתן להעריך את מה שלמדנו לדעתכם?
- איך נוכל לדעת מה באמת למדנו ומה אנחנו יודעים על הנושא לאחר הלימוד?
3. התנסות
אפשרות א: חיבור משימה או מבחן
ניתן לתלמידים לחבר משימה או מבחן שיבטאו את הלמידה שהתרחשה לדעתם, ונקיים דיון סביב השאלה איך הקריטריונים שקבענו בשלב הקודם באים לידי ביטוי במבחן שחיברו – באיזה אופן המבחן מאפשר להם לבטא את הידע, המיומנויות או הערכים שנלמדו?
אפשרות ב: הערכת משימה או מבחן עבר
לחילופין, נציג לתלמידים עבודה, מבחן או מטלה אחרת של תלמיד/ה מהעבר (אמיתי או מבחן שהכנו בעצמנו), ונבקש מהם להעריך את העבודה על ידי מתן ציון או הערכה מילולית.
- נבקש מהתלמידים להסביר: מה טוב? מה חסר?
- אם הם נתנו ציון מספרי נמוך מ-100, נוכל לדון בשאלה: מה חסר כדי לקבל את מלוא הנקודות?
4. חילוץ קריטריונים
נסכם את דברי התלמידים ונחלץ מהם את הקריטריונים להערכה שיהיו מקובלים עלינו ועליהם לקראת משימת ההערכה הבאה (מבחן או עבודה).
5. בניית המחוון
נבנה את המחוון ביחד עם התלמידים לאור המסקנות מהשלבים הקודמים.
דוגמאות מתחומי דעת
מחוונים בהיסטוריה
מחוונים בכימיה
מאגר מחוונים למיומנויות המאה ה-21 (להערכת הצגה בפני קהל, חשיבה יצירתית ועוד)