דלג אל

שילוב מדע אזרחי בהוראה

למאגר הפרקטיקות
  מומחיות בתחום התוכן ובהוראתו     פיתוח מיומנויות

מטרה

להשתמש בידע מדעי לתיאור ולהסבר של תופעות ואירועים תוך הכרת המאפיינים המרכזיים של המחקר המדעי.

הצעות למהלך

הצעות למהלך

מדע אזרחי משלב תלמידים ואזרחים מתנדבים בביצוע מחקר מדעי אמיתי שנעשה על ידי מדענים, בנושאים ובתחומים מגוונים מעולם המדע.

דוגמאות לשילוב מדע אזרחי בנושאי איכות האוויר

  1. סקר הראדון
    המיזם נבנה בשיתוף פעולה של מרכז המצוינות "מדע אזרחי בבית הספר" והפקולטה להנדסה אזרחית וסביבתית בטכניון. הוא נועד למפות את ריכוזי גז הראדון במבנים בישראל ולהעלות את המודעות לנוכחות הגז ולדרכים להגנה מפניו. מיזם סקר הראדון מציע הזדמנות לתלמידים לקחת חלק במחקר סביבתי ייחודי ואותנטי:
  • לימוד על נושא המחקר. למשל: היכרות עם גז הראדון, מאפייניו וסכנותיו.
  • איסוף נתונים: מדידה של ריכוז גז הראדון על ידי כל אחד מהתלמידים בבתיהם.
  • ניתוח נתונים: התלמידים מנתחים את הנתונים שנאספו במטרה להגיע להכללות, מסקנות והצעות אופרטיביות.
  1. חשים את האוויר

מחקר על איכות האוויר המנגיש נתוני ניטור לציבור הרחב. תלמידים מסייעים במדידות, בדיווח מפגעים, בשאילת שאלות מחקר וכן בניתוח ראשוני של נתונים. המהלך אליו שותפים התלמידים:

  • בחירת שאלות החקר: תלמידים בוחרים שאלות שברצונם לחקור בנושא איכות האוויר. למשל:
    - האם יש הבדל באיכות האוויר בחדרים שונים בבית?
    - מהי רמת הזיהום במקום מסוים?
    - אילו מזהמי אוויר נוצרים בזמן בישול על גבי כיריים?
  • איסוף נתונים: בפרויקט מחקר זה, התלמידים מציבים חיישנים המודדים את איכות האוויר בסביבת מגוריהם או באזור בית הספר. המידע הנאסף מועלה באופן אוטומטי לפלטפורמת הצגת הנתונים.
  • ניתוח נתונים: התלמידים מנתחים את הנתונים שנאספו (למשל בעזרת שימוש בטבלאות אקסל), ומסיקים מסקנות על סמך השוואה לתקני איכות אוויר בארץ ובעולם.
  • גיבוש תוכנית פעולה: במידת האפשר מגבשים תוכנית פעולה אישית, בית ספרית, או של הרשות המקומית, להעלאת המודעות לשמירה על  "אוויר נקי" ולצמצום פליטת מזהמים.

ראו דף מעוצב להדפסה: שלבים בעבודת חקר

עוד רעיון - דוגמאות למיזמים של מדע אזרחי בישראל

עוד רעיון - דוגמאות למיזמים של מדע אזרחי בישראל
  • סקר ספירת ציפורי הבר
    סוקרים את מגוון ציפורי הבר בקרבת משכנות האדם. במהלך המיזם, התלמידים מכירים מגוון ציפורי בר, לומדים לזהות אותן, יוצאים לשטח לספירת ציפורים, אוספים נתונים ומשתפים אותם באתר המדעי Bird.org ולבסוף מנתחים את הנתונים ותורמים לשמירת מגוון ציפורי הבר בקרבת משכנות האדם.
    ראו גם: הצעה למערך שיעור לתלמידי היסודי בנושא ספירת ציפורים
  • טבע בעיר
    מחקר הבוחן את עקבות חזירי הבר בשטח העירוני ואת השפעת פעולות האדם על חדירת חזירי הבר לאזורי המגורים.
  • שקט, ישנים...
    פרויקט מדע אזרחי חדש המזמין אתכם...לישון! ובהזדמנות הזו גם לחקור את דפוסי השינה שלכם!
  • מדוזות בעם
    חוקרים את המדוזות בחופי ישראל. החוקרים הקימו אתר שאלפי אזרחים כבר השתמשו בו כדי לדווח על תצפיות במדוזות בחופי הארץ. החוקרים נעזרים בתצפיות אלה כדי ללמוד על התופעות השונות הקשורות למדוזות ולנסות לפתור את הבעיות שנחילי המדוזות גורמים להן. התלמידים תורמים למחקר על ידי דיווח על תצפיות במדוזות וגם לומדים על תופעת פלישת המדוזות לחופי ישראל דרך חקר בסיס הנתונים שהתקבל.
  • זיהוי מינים פולשים
    דיווח במפת המינים הפולשים (צמחים ובעלי חיים) מסייע להתמודדות עם מוקדים חדשים של פלישות ביולוגיות (מיזם של החברה להגנת הטבע).
  • ניטור תפוצת פרפרים
    איסוף ותיעוד נתונים ומידע על מצב הפרפרים בישראל.
  • תוכנית גלוב לחינוך סביבתי
    תוכנית בין-לאומית מקוונת לחינוך סביבתי העוקבת בעיקר אחר תופעות של שינוי אקלים ברחבי העולם, שבה לוקחת חלק מערכת החינוך בישראל.
    את התוכנית מנהל מרכז החקר המדעי המתוקשב במדעי כדור הארץ באוניברסיטת קולורדו בחסות NASA סוכנות החלל האמריקאית.
    התוכנית מזמינה מורים, סטודנטים ותלמידים מיותר מ-120 מדינות ברחבי העולם לנטר את הסביבה, לשתף נתונים וליצור יחד קהילת מחקר שתקדם למידה בנושאי קיימות.
  • דוגמה למדע אזרחי בעולם: זיהוי פסולת
  • שימו לב! באתר המרכז לקידום מדע אזרחי בביה"ס מוצגים רעיונות נוספים, ודרכי פעולה על פי המחקר בו בחרתם להשתתף.

אפשר גם

אפשר גם

ערכת כלים למדע אזרחי בכיתה

מרכז המצוינות "מדע אזרחי בבית הספר" מציע את הפעילויות הבאות:

  • לפני שמתחילים: לתלמידים רבים דעות קדומות על ״מדע״ ועל ״מדענים״. הפעילות המוצעת נועדה לעודד תלמידים להשתתף במיזם של מדע אזרחי ולהיות מדענים בעצמם.
  • תכנון המיזם: כלי לתכנון

בסיום המיזם: כלי רפלקציה ללומדים

טיפים

טיפים

מומלץ להעניק תעודות לכל אחד מהתלמידים בסיום ההשתתפות במיזם.

כדאי לשתף הורים ולעודד המשך השתתפות במיזם גם במסגרת חוץ בית ספרית – בבית ובקהילה.

אחלה שיעור
אם גם לכם יש הצעה לפרקטיקה מקורית שמציתה את הדמיון, מעשירה את הלמידה בכיתה ומקדמת הוראה איכותית
שלחו אלינו אותה!

 נא למלא שדה זה

אולי תתעניינו גם ב...

חניכה אישית לגיבוש זהות ומודעות עצמית
תהליך החניכה הוא מפגש בין-אישי בין חונכ/ת (המורה) לחניכ/ה (התלמיד/ה). המפגש נועד להעצים את החניכ/ה ולסייע בתהליך גיבוש הזהות האישית והמודעות העצמית
תעוזה והתמדה: להגן על רעיונות אל מול לחצים ומוסכמות ולהתמודד עם עמימות ותסכול
לעיתים אנחנו מתייאשים ומוותרים על רעיונות כשהתשובה לבעיה אינה מגיעה מייד או כשאנחנו חווים תסכול. אם נוכל להתמיד גם במצבים עמומים, ונדע להגן בביטחון ועם ראש פ...
مردود معزّز لعمليّة التعلّم (مردود كتابيّ)
ما الفرق بين feedback و- feedforward ? وكيف يمكن لمردود المعلم أو الزملاء في الصف أن يساهم في تطوير سيرورة التعلم لدينا بشكل أفضل - معلمون وطلاب على حد سواء?
הרעיון שלכם כאן!
אם גם לכם יש מערך שעור רב כשרון או רעיון מקורי, מעניין, שמצית את הדמיון, מעורר את החושים ומפיח חיים בשיעורים- שלחו לנו אותו!

פורטל זה נבנה עבור מורים ונועד לשימוש צרכי חינוך בלבד. העמוד מכיל קישורים לאתרים חיצוניים שאינם אתרי משרד החינוך. תוכן אתרים אלה וכל המוצג בהם (לרבות פרסומות) הינו באחריות בעלי האתרים בלבד. אם נתקלתם בבעיה כלשהי או שיש לכם הצעות או הערות בנוגע לתוכן, באפשרותכם לפנות אלינו בקישור זה.