בתכנון השיעורים ניקח בחשבון מגוון דגמים אפשריים לארגון הלומדים בכיתה, ונעשה בהם שימוש בהתאם למטרות הלמידה (ניתן להיעזר ברשימת שיקולים לבחירה). להלן מספר אפשרויות לארגון הלומדים בכיתה:
מליאה
צורת ארגון הכוללת את הכיתה כולה, בסדר הישיבה הרגיל או בישיבה במעגל.
מתאימה לצורכי הקניה, סיעור מוחות, קיום שיח רב-משתתפים, או לצורך סיכום ואיסוף הכיתה לאחר פעילות באחד מהדגמים האחרים שלהלן.
זוגות
למידה בצמדים (חברותא) על מנת לייצר שיח מהיר אך גם אישי יותר בין תלמידים.
ארגון מסוג זה מתאים במיוחד ללמידת טקסט או לגיבוש דעה על נושא. ראו מבנה מפגש לימוד בחברותא ודגם למשוב מסכם.
קבוצות
למידה בשלישיות, חמישיות, מודל השמינייה, חצאי כיתה ועוד – על מנת לייצר שיח מגוון ועמוק, ושהייה בתוך נושא לקראת הפקה של תוצר למידה מורכב (סיפור, הצגה, דיבייט, מפת חשיבה).
מתאים בעיקר כאשר המשימה מוגדרת באופן שיבטיח שכלל הקבוצה תצטרך לפעול כדי להגיע לתוצר.
הקבוצות יכולות להיות הטרוגניות (רמות שונות של תלמידים על מנת לייצר קהילת למידה מגוונת), או הומוגניות (אחידות כדי לאפשר התקדמות בקצב שונה למהירים ולמתקשים).
מעגלי שיח
צורת ארגון שבה הלומדים יושבים במעגל שבו כולם יכולים לראות את כולם. למעגלי שיח יש כללים מוגדרים, ובראשם העדר שיפוטיות והקשבה אמפתית לכל אחד מהמשתתפים.
מתאים בעיקר כאשר רוצים לאפשר שיח אינטימי וקרוב בקבוצות קטנות יחסית של תלמידים.
ראו בהרחבה: מעגלי שיח
אקווריום
עבודה של המורה עם קבוצה קטנה בזמן ששאר הכיתה מתבוננת.
דגם המשמש בדרך כלל כהדגמה לקראת עבודה קבוצתית של כולם.
ג'יקסו
עבודה בקבוצות-אם לפי נושאים ואז פירוק לקבוצות-מומחים בהן נציג של כל קבוצה מנחה את האחרים בלמידה שלו, ואז חזרה לקבוצות האם לצורך העמקה, הנחיה ולמידה.
שיטה זו מצוינת לעבודה על פרויקטים מורכבים שניתנים לחלוקה לתתי-משימות.
ראו גם: שיטת הג'יקסו כדוגמה ללמידה שיתופית
פינות עבודה (למידה בתחנות)
הכנה מראש של פינות עבודה שונות שבהן מגוון משימות, ומעבר בין התחנות ביחידים, זוגות או קבוצות קטנות. מתאים בעיקר לעבודה בקבוצות הטרוגניות, לצורך עבודה עצמאית בקצב מותאם אישית.
מודל הנבחרת
מהלך שבו כל הכיתה ערבה להצלחת כולם לקראת השגת יעד כיתתי.
כל אחד ואחת בכיתה גם לומד וגם מלמד, וכולם מפתחים ערבות הדדית.
למידה אישית
למידה בקצב אישי, של כל תלמיד/ה בהתאם ליכולותיו, לכישוריו ולבחירתו. למידה אישית ניתנת לביצוע במגוון דרכים: חוברות עבודה, למידת חקר, קורס דיגיטלי וכו'.