אילוצים מגבירים יצירתיות
אם נסייע לתלמידים לאמן את ערוצי החשיבה שלהם לכדי חשיבה מאומצת ולא אקראית, הם יִתְרגלו לחפש ולמצוא פתרונות במקומות שגרתיים פחות. אחת הדרכים לעשות זאת, היא לגלות שבמקרים רבים אילוצים עשויים לעורר ולהגביר את היצירתיות ולא להגביל אותה.
1 במליאה: הצגת הנושא
נציג את הנושא באמצעות מצגת שבה תמונות המתארות בעיות עם אילוצים שונים ופתרונות יצירתיים שנמצאו להן. נבקש מהתלמידים לזהות מהי הבעיה, מהו האילוץ ומהו הפתרון שנמצא.
לדוגמה: בשקופית הראשונה במצגת –
- בעיה: יש לי המון זוגות עגילים וללא תלייה הם מתערבבים ולוקח הרבה זמן למצוא זוג תואם.
- אילוץ: אין לי כסף לקנות מתקן מיוחד; בעלת הבית לא מוכנה שאקדח חורים בקירות למתלה...
- פתרון: מצאתי מגרדת ישנה, צבעתי אותה והיא משמשת כמתלה לעגילים.
2. בזוגות: התנסות בהעלאת רעיונות
נפזר במרכז החדר חפצים שונים שהבאנו מהבית.
לדוגמה: משפך, מגרדת, מגפי גומי, מסגרת לתמונה, מחברת, שמרדף ועוד.
נבקש מהתלמידים להוציא מהתיקים שלהם חפצים נוספים כגון קלמר, ספר, בקבוק מים, מחוגה, סרגל וכדומה, ולהציע עבור החפצים שימושים אחרים בנוסף על השימוש הרגיל שלהם.
לדוגמה: המשפך ישמש כמעמד לנר או לפרח, מגפי הגומי ישמשו כאדנית או אגרטל לפרחים, מחברת עו ספר עטופים בשמרדף ישמשו כלוח מחיק וכו'.
3. בקבוצות: תרגול מציאת פתרונות
התלמידים יחולקו לקבוצות קטנות, וכל קבוצה תקבל משימה הדורשת פתרון בעיה. על חברי הקבוצה למצוא פתרון לבעיה על ידי חשיבה יצירתית כמו שעשו בשלב הקודם – הגדרת הבעיה, זיהוי האילוצים ומציאת פתרון אפשרי. לדוגמה:
- בעיה: ביום ספורט בבית הספר התלמידים מתרגלים קליעה לסל, אך אין מספיק סלים.
אילוץ: אין תקציב לרכישת סלים חדשים; אין מקום לבנות מגרש נוסף...
פתרון: להניח באולם הספורט כסאות הפוכים, שעל רגליהם מולבשות שקיות המשמשות סל קליעה. - בעיה: אמא קנתה זר פרחים ליום ההולדת של סבתא, אך היא לא מוצאת את האגרטל.
אילוץ: החנויות סגורות והפרחים חייבים לקבל מים.
פתרון: ניקח בקבוק פלסטיק ריק, נחתוך את חלקו העליון ונשתמש בו כאגרטל לפרחים.
4. סיכום במליאה
התלמידים ישתפו את הרעיונות היצירתיים שעלו בקבוצות, ויגיבו לפתרונות של חבריהם מהקבוצות האחרות. נשלב בשיח המשגה והתייחסות מפורשת לעובדה שלעיתים דווקא האילוצים גורמים לנו להיות יצירתיים יותר, לגלות גמישות מחשבתית ולמצוא פתרונות במקומות שלא חשבנו עליהם לפני האילוץ.