המהלך המתואר להלן יאפשר לך, מורה במקצוע מסוים, להעריך את למידת התלמידים והתלמידות שלך, בשישה שלבים:
- הכנת שאלון רפלקציה של התלמידים על הלמידה שלהם במקצוע בו מתבצעת ההערכה
- רפלקציה של התלמידים באמצעות השאלון
- הוספת תובנות המורה על כל תלמיד, לתובנות של התלמידים
- עיצוב פרומפט לכתיבת משוב הערכה לתלמידים
- קבלת משוב מהצ׳אטבוט על כל אחד מהתלמידים
- עריכה ושילוב בתעודה
התהליך הזה מרובה שלבים, אבל אם יש לכם תלמידים רבים - תגלו שהוא חוסך זמן רב ומייצר הערכה מפורטת ואף אישית יותר.
שלב ראשון: כתיבת שאלון לרפלקציה של התלמידים על הקורס או השיעור
נכתוב שאלות משוב בשאלון מובנה. השאלון יכלול היגדים הקשורים למטרות הלמידה ולמיומנויות שנלמדו בקורס.
משתפת בשאלון לדוגמה על קורס של אוריינות דיגיטלית. הרפלקציה צריכה להיות מותאמת למקצוע הנלמד.
נוכל לכתוב בעצמנו את השאלות, או לחלופין להשתמש בצ׳אטבוט [למשל קלוד] כדי להכין את השאלון לתלמידים.
בפרומפט נתאר באופן מדויק וברור מה למדנו במהלך השנה, מה היו מטרות הקורס, מה היו המיומנויות שהקורס נועד לקדם. אפשר להטעין את התוכנית השנתית כקובץ PDF. ננחה את הצא׳טבוט לכתוב שאלות לרפלקציה, או סדרת היגדים על קורס.
את ההיגדים או השאלות שהצ'אטבוט יציע, נעתיק לטופס.
פרומפט לדוגמה: [העתיקו, התאימו את התכנים שבסוגריים והדביקו לצ׳טבוט]
- מי אני: אני מורה בקורס [אוריינות דיגיטלית] בכיתות [ג׳-ו׳].
- מי אתה: אתה העוזר האישי שלי, המתמחה ביצירת שאלונים בכלל, ושאלונים המאפשרים רפלקציה של תלמידים אודות קורסים בהם למדו.
- אודות הקורס: הקורס נועד לפתח מיומנויות אלה: [שימוש ביישומי מחשב, שימוש בבינה מלאכותית, חשיבה מחשובית]. הקורס שילב את השיטות הבאות: [הצגה פרונטלית של תכנים, תרגול אישי של התלמידים בזמן השיעור, ביצוע פרויקט קבוצתי משותף].
- מידע נוסף: כדי שתכיר טוב יותר את הקורס, העליתי לך קובץ עם תוכנית הקורס.
- הבקשה ממך: הקורס הסתיים ועלי לכתוב לכל אחד ואחת מהתלמידים הערכה על פעילותם בקורס. אבסס את ההערכה על המחשבות של התלמידים עצמם. אנא הכן שאלון רפלקציה שיסייע לתלמידים לחשוב על הקורס ועל ההשתתפות שלהם בו, להתייחס לתכנים עצמם, לדרכי ההוראה והלמידה, לפעילויות והנושאים בהם הרגישו שהם למדו היטב ושהם שולטים בהם, וגם לאלה שבהם התקשו. השתמש בקובץ תוכנית הקורס שהעליתי כדי לדייק את השאלון שתכתוב. כלול בשאלון [5 שאלות פתוחות] ו-5 שאלות סגורות, כל אחת כוללת היגד שעליו אפשר לענות - מסכים, לא מסכים, לא יודע. בסיום התשובה שלך שאל אותי האם השאלון מתאים או שארצה שתשפר אותו על פי דיוקים שאציע לך.
שלב שני: ביצוע הרפלקציה על ידי התלמידים
את שאלון הרפלקציה כדאי להנגיש לתלמידים כשאלון דיגיטלי. גוגל פורם (google form) נוח מאוד לתלמידים ביסודי - הוא פשוט למענה, אפשר לענות גם בסלולר, קל לעבוד על התוצאות באמצעות google sheet (כמו אקסל) שהוא מייצר אוטומטית, וכמובן חוסך נייר.
שלב שלישי: הוספת תובנות המורה על כל תלמיד, לתובנות התלמידים
לאחר שהתלמידים ענו על השאלון, ניכנס לטבלה המרכזת את תשובותיהם (למשל ב-google sheet עם עבדנו בגוגל פורם).
עבור כל אחד ואחת נוסיף לתוכן שהתלמידים כתבו, מחשבות ואבחנות שלנו על מיומנויות או התנהגות במהלך הקורס. למשל: ״מגיע בזמן לשיעורים״, ״כמעט ולא משתתפת״, ״מציעה רעיונות מבריקים״ וכד'. נוכל לעשות זאת בעמודה חדשה שנוסיף לטבלה ותיקרא ״תוספות של המורה״. אין צורך לטרוח על הניסוח. עוד מעט, בשלב החמישי, הצ׳אטבוט יעשה זאת עבורנו.
כעת, ניצור עמודה חדשה שתיקרא ״הערכה משולבת״. נמזג את התשובות של התלמידים עם התוספות שלנו. כאמור, אין צורך לטרוח על הניסוח. התוכן יכול להיות לקוי לשונית, ״מבולגן״ אפילו.
שלב רביעי - כתיבת פרומפט להערכה
נכתוב את הפרומפט. להלן דוגמה. אפשר להעתיק אותה ולערוך בהתאם לצרכים שלכם:
- מי אני: אני מורה בקורס [אוריינות דיגיטלית] בכיתות [ג׳-ו׳].
- מי אתה: אתה העוזר האישי שלי, המתמחה בניסוח של משוב הערכה לתלמידים.
- אודות הקורס: הקורס נועד לפתח מיומנויות אלה: [שימוש ביישומי מחשב, שימוש בבינה מלאכותית, חשיבה מיחשובית]. הקורס שילב את השיטות הבאות: [הצגה פרונטלית של תכנים, תירגול אישי של התלמידים בזמן השיעור, וביצוע פרויקט קבוצתי משותף].
- מידע נוסף: כדי שתכיר טוב יותר את הקורס, העליתי לך קובץ על תוכנית הקורס
- הבקשה ממך: הקורס הסתיים ועלי לכתוב לכל התלמידים הערכה על פעילותו בקורס. עבור כל תלמיד אנא פעל לפי הצעדים הבאים:
- שאל אותי המין של התלמיד(בן או בת) כדי שאוכל להתאים בתשובה שלי את לשון הפנייה.
- בקש ממני להזין את עיקרי הדברים שכתב התלמיד שכתב ברפלקציה ואת ההערות שלך.
- לאחר שאזין אותם, כתוב משוב לתלמיד.
- השתמש בטון מעצים ומקדם.
כעת נסו את הפרופמט והזינו אליו נתונים של שני תלמידים. האם המשוב שהצ׳אט בוט הציע מתאים? אם לא, דייקו את הפרופמט. לדוגמא תוכלו לשלב בו הנחיות כגון ״כתוב משוב באורך של 100-200 מילים״, או ״כתוב את ההתייחסות לנקודות החוזק של התלמידים והנושאים בהם הוא יוכל לצמוח בפיסקאות נפרדות״ או אפילו ״שמתי לב שהמצאת מספר נתונים על התלמידים. הקפד בבקשה להשתמש אך ורק בנתונים שהזנתי אליך״.
הערה: התעודה זה הזדמנות שלנו, כמורים, לנסות לקדם את התלמידים ולנסות להגביר את המוטיבציה שלהם לצמוח. לכן הדרישה לכתוב בטון ״מעצים ומקדם״ הינה חשובה.
שלב חמישי - קבלת משוב מהצ׳אטבוט על כל אחד מהתלמידים
לאחר שהתנסינו בהפעלת הצ׳אטבוט ושיפרנו אותו עד להגעה לתוצאה הרצויה לנו, נמשיך הלאה. כעת הוא יכול להתחיל לעבוד עבורנו. נוכל לעשות זאת בשתי דרכים:
- להזין את המשוב של כל תלמיד בנפרד, לחכות שהצ'אטבוט ייצור את המשוב, להעתיק את המשוב לאקסל לצורך עריכה סופית, ולעבור לתלמיד הבא.
- או דרך יעילה יותר: להעלות לצ'אטבוט את הטבלה שבה כתובים נתוני זיהוי של התלמידים (מחשש לפגיעה בפרטיות, אין לרשום שמות אלא נתון אחר כגון מספר סידורי ברשימת תלמידי הכיתה), ההערכה הגולמית המבוססת על עיקרי הדברים שהם כתבו והתוספות שלנו, ולבקש ממנו לכתוב הערכה על כל אחד מהתלמידים ולהציג אותה בטבלה. במקרה כזה, נצטרך להנחות אותו כיצד לעשות זאת.
הצעה לפרומפט:
- לאחר שהתנסינו עם שני תלמידים, אני רואה שלמדת לתת משוב מעצים לתלמידים שלי. כל הכבוד! כעת בבקשה תן משוב לכל התלמידים.
- אני אעלה אליך קובץ עם ההערכה הגולמית של כל התלמידים, ואתה תיצור הערכה לכל תלמיד ותכתוב אותה בטבלה.
שימו לב: נכון למועד כתיבת הפרקטיקה, קלוד לא יודע לקרוא קובצי אקסל. לכן, נוריד את הטבלה ונשמור אותה בפורמט PDF או בפורמט CSV, שניהם זמינים באקסל וגם ב-google sheet.
שלב שישי ואחרון - עריכה ודיוק המשוב שהציע הצ׳אטבוט
נקרא את ניסוח ההערכה שהצ'אטבוט הציע לכל התלמידים באופן ביקורתי, ואם נזהה טעויות בתוכן או בכתיב ובתחביר, נתקן אותן. כעת יש לנו טבלה עם הערכות של כל התלמידים. נדביק אותן לתעודות.