דלג אל

תיקוף הערכה באמצעות הערכות שניתנו לעבודות בעבר

למאגר הפרקטיקות
  ניהול ההוראה והחינוך     הערכה ומשוב

מטרה

מורות ומורים בתחילת דרכם, מתקשים לעיתים להעריך באופן יעיל, אישי, מפורט ואובייקטיבי עבודות ומבחנים של תלמידים ותלמידות, בוודאי בכיתות גדולות. יש צורך לסייע להם בתיקוף ההערכה שהם נותנים לתלמידיהם ולהפוך אותה לעקבית ושיטתית יותר.

כותבת הפרקטיקה:

עינבל אריאלי, היחידה לחדשנות, המזכירות הפדגוגית

הצעות למהלך

הצעות למהלך

בפרקטיקה זו נאמן צ׳אטבוט להעריך את עבודות התלמידים שלנו, על סמך הערכות שנתנו לעבודות בעבר. נוכל להתייחס אליו כאל עמית ועוזר הוראה בעל ניסיון עשיר, המבוסס על בסיס המידע העצום של מודל השפה שעל פיו הוא פועל. ניסיון זה, יחד עם ההערכות שנתנו בעבר, יסייעו לנו להעניק הערכות מתוקפות. 

באמצעות המהלך המוצע ניתן להעריך עבודות כמעט מכל סוג, החל במבחנים ועבודות קטנות ועד עבודות חקר מלאות. פרקטיקה זו מתאימה ליישום משכבות היסודי ועד לחטיבה העליונה.

שלב א' - ריכוז מדגם עבודות שהערכנו בעבר

נאסוף בתיקייה מדגם עבודות תלמידים שכבר הערכנו בעבר ונתנו להן משוב או ציון מתאים, לדעתנו. עבודות אלו יהיו הבסיס לאימון הבוט שלנו. כדאי לכלול במדגם עבודות ברמות ביצוע שונות - מצטיינות, בינוניות וגם חלשות יחסית. העבודות צריכות להיות בפורמט דיגיטלי, אחרת הבינה המלאכותית לא תוכל לנתח אותן. 

אם הכנו בעבר מחוון להערכת העבודות והשתמשנו בו, כדאי להוסיף אותו למדגם. אפשר לכלול מחוונים מפורטים מאוד, כגון טבלת הערכה עם קטגוריות מרובות והגדרות מדויקות של מספר רמות ביצוע לכל קטגוריה, או רשימה פשוטה של קטגוריות להערכת העבודות.

הערה: גם אם אין לנו עבודות שהערכנו בעבר, עדיין נוכל להשתמש בפרקטיקה זו. במקום להעלות לצ'אטבוט בשלב האימון מחוון ועבודות מהעבר, נעלה רק מחוון ומספר עבודות שתלמידים הכינו לאחרונה. נבקש מהצ'אטבוט להעריך אותן בהתאם למחוון, ונתקף את ההערכה שלו באמצעות הערות ודיוקים שנציע לו. כדי לעשות זאת, פשוט התעלמו מהבקשה שלו להעלות עבודות עבר, בשלב האימון. 

שלב ב׳ - אימון הצ׳אטבוט במתן ציונים

נעלה את העבודות, את הציונים שנתנו להן ואת המחוון לפלטפורמת בינה מלאכותית. Claude יתאים במיוחד, כיוון שהוא פועל באופן סביר בעברית ובגרסה החינמית שלו ניתן להעלות אליו קבצים. 

נבקש מהפלטפורמה ללמוד לקשר בין העבודות, לבין המחוון והציונים שניתנו, כדי שתוכל בעתיד להעריך עבודות חדשות. 

כדאי להשתמש בפרומפט ההתחלתי הזה: 

  • "אני מורה ל[שם המקצוע] ואני מלמד תלמידים בכיתה [י',י"א,י"ב].
  • אני מעוניין ללמד אותך להעריך עבודות כתובות של תלמידים במקצוע [שם המקצוע]. 
  • בבקשה למד את הקשר בין איכות העבודות, המחוון והציונים שניתנו, כך שבהמשך תוכל לקבל עבודה חדשה שלא ראית קודם, ולהמליץ על ציון מתאים עבורה. 
  • פעל לפי הצעדים הבאים:
    • צעד ראשון: בקש ממני ואעלה אליך מחוון. ניתן להעלות כקובץ או להדביק אותו לתיבת השיחה.
    • צעד שני: אעלה אליך עבודה של אחד התלמידים, יחד עם הציונים שנתתי לה בהתבסס על הקטגוריות הנכללות במחוון. [הערה: במקום להעלות עבודה אחת ניתן להעלות מספר עבודות, שנכללות בקובץ אחד או בקבצים נפרדים. בקלוד ניתן להעלות עד 4 קבצים בכל פעם]. 
    • צעד שלישי: נתח את העבודות וכתוב מה הקשר בין איכות העבודות לציון שהן קיבלו. הצע משוב וציון על סמך המחוון. 
    • צעד רביעי:כשתסיים לתת את תשובתך, שאל אותי האם יש לי שאלות או הערות למשוב ולציון שנתת. אם אני עונה שלא, נעבור לתלמיד הבא. כתוב לי "אני מבין שסיימנו עם התלמיד הזה, אנא הזן את הנתונים עבור התלמיד הבא". 
    • כתוב לי האם הבנת ובקש ממני להעלות את העבודה הראשונה.

לאחר שהצ'אטבוט יחזיר תשובה שהוא הבין, נכתוב את ההנחיה הבאה ונעלה את העבודה כקובץ pdf, או שנדביק אותה לתיבת השיחה אם העבודה קצרה יחסית. פרומפט לדוגמה:

  • "הנה הדוגמה הראשונה. לעבודה זו נתתי ציון [הציון שניתן]. הערות לשיפור שנתתי הן: [הערות לעבודה]". 

כעת הבוט יכתוב את הציון והמשוב שהוא מציע, ואנחנו נאשר או נעיר ונבקש שידייק יותר. כך הוא ילמד מאיתנו. לדוגמה:

  • נתת ציון נמוך מאוד. כנראה לא שמת לב לכמות הפרטים הנכללת בעבודה שמצביעה על השקעה רבה. אני רוצה לשקלל השקעה גדולה כזו בציון.
  • בהערות כתבת שהעבודה נסמכת על מידע רב, אך אני שם לב שלא מוזכרים מקורות המידע ולכן האמינות שלו לא ברורה. בפעם הבאה בדוק זאת.

אפשר לעשות סבב זה מספר פעמים, כמספר העבודות הנכללות במדגם. 

שלב ג' - בדיקת עבודות על ידי הצ׳אטבוט 

נכתוב לצ'אטבוט: 

  • אחרי שקראת את העבודות שלי אתה מאומן היטב.  אני מתחיל להעלות לך עבודות לבדיקה. עבור כל  עבודה הצע ציון, ופרט את הנימוקים והערות לשיפור. התייחס למחוון שהעליתי אליך קודם ולהערות שנתתי לך בשלב האימון. בקש ממני את העבודה הראשונה, כתוב משוב, ואז שאל אותי האם המשוב מקובל או שארצה להעלות עבודה של תלמיד נוסף.

אם העבודות קצרות, ניתן לחבר אותן לקובץ אחד (למשל קובץ וורד) ולהעלות אותן לצ׳אטבוט. במקרה זה, הוא יציע ציון ומשוב עבור כל העבודות הנכללות בקובץ. נוכל לבקש ממנו להציג את התוצר שלו בצורה הנוחה לנו, כמו למשל בטבלה. פרומפט מוצע:

  • אני מעלה אליך כעת קובץ עם עבודות כל התלמידים שלי. תן משוב וציון לכל אחד מהם. את המידע ארגן בטבלה.

שלב ד׳ - מתן ציונים לתלמידים

כמעט סיימנו. נותר שלב אחד חיוני.

כעת נעבור על המשובים והציונים שהבוט הציע, בקריאה ביקורתית (אך גם כזו שפתוחה ללמוד ממנו), ונתקן ציונים ומשובים שלא נראים לנו מתאימים. 

וכעת - סיימנו. אפשר להגיש לתלמידים את ההערכות והציונים.

עוד רעיון - משוב ראשוני על העבודה, לפני ההגשה למורה

עוד רעיון - משוב ראשוני על העבודה, לפני ההגשה למורה

נציע לתלמידים ולתלמידות להפעיל גרסה מקוצרת של התהליך המוצע בפרקטיקה זו, כדי לקבל משוב מיידי מהצ׳אטבוט על טיוטת העבודה שלהם. הם יוכלו להשתמש במשוב זה כדי לשפר את העבודה לפני שיגישו אותה לנו. דוגמה לפרומפט שנוכל להציע לתלמידים:

  • אני תלמיד במקצוע ____ בכיתה _____ . הכנתי עבודה בנושא ________. 
  • אתה עוזר הלמידה שלי. אתה נחמד, חייכן אך גם קפדן וכותב במדויק את מה שאתה חושב.
  • הכנתי עבודה בנושא _________. לפני שאגיש אותה למורה, אבקש ממך, עוזר למידה יקר, לבדוק אותה ולתת לי משוב כדי שאוכל לשפר אותה. 
  • בקש ממני שאעלה את העבודה כקובץ, או שאדביק אותה לתיבת השיח. כמו כן, בקש ממני שאעלה את הקטגוריות או את קובץ המחוון שהמורה מתכוונת להפעיל בבדיקה. 
  • הצע לי משוב מפורט והצעות לשיפור העבודה שלי, בהתאם למחוון או לקטגוריות הבדיקה.

עוד רעיון - הערכת עבודות חקר גדולות

עוד רעיון - הערכת עבודות חקר גדולות

ניתן להשתמש בפרקטיקה זו גם לאימון הצ׳אטבוט בהערכת עבודות חקר גדולות. במקרה זה, מומלץ לפרק את העבודה למספר חלקים, ובכל פעם להעלות לצ׳אטבוט חלק אחד ולבקש שיעריך אותו.

עוד רעיון - ייעול התהליך באמצעות בוט

עוד רעיון - ייעול התהליך באמצעות בוט

ניתן לייעל את התהליך על ידי שימוש בבוט ייעודי שנבנה לצורך זה. הנחיות מפורטות לבניית בוט תוכלו למצוא בפרקטיקה: בנו בוט ייעודי ומותאם אישית

כדאי לדעת

כדאי לדעת
  • לכאורה, אנחנו משקיעים מאמץ לאמן את הבוט. למעשה, זו הזדמנות למידה מעולה גם עבורנו. באמצעות המשובים שהבוט כותב נוכל לחדד את יכולות ההערכה שלנו, ללמוד על קטגוריות הערכה שלא חשבנו עליהן ועל דרכים חדשות להגדיר רמות ביצוע בכל אחת מהן.
  • לצאטבוט, הלא הוא עוזר ההוראה וההערכה שלנו, יש סבלנות בלתי מוגבלת. הוא כתב משהו לא מדויק? אפשר לדייק אותו עד שהמשוב והציון שהוא יציע ישביעו את רצוננו.  
  • הצ׳אטבוט מסייע לנו, אך לא מחליף אותנו. הוא לא מכיר את התלמידים והתלמידות שלנו, ובוודאי אינו מומחה בהוראה ובהערכה. המומחים הם אנחנו. יש לבדוק כל המלצה של הבינה המלאכותית באופן ביקורתי, לפני מתן המשוב והציון הסופי לתלמידים.

התנסות

התנסות

הפרקטיקה יושמה בבדיקת עבודות חקר של תלמידי כיתה י״ב במדעי החברה. תובנות שהופקו מכך:

  • הפרומפט הראשוני עובד, בערך. קיבלתי תשובות ראשוניות סבירות, אך למדתי שחיוני להמשיך את השיחה על  בסיס המשובים והציונים הראשונים שהציע, לבקש הבהרות ואף דוגמאות לדברים שכתב, וכך לדייק בהדרגה את ההערכה שהצ'אטבוט יכול להפיק.
  • הצ׳אטבוט הוא מעריך הוגן אך קשוח, אפילו יותר ממני… במקרים מסוימים חשבתי שכדאי להעלות מעט את הציונים. 
אחלה שיעור
אם גם לכם יש הצעה לפרקטיקה מקורית שמציתה את הדמיון, מעשירה את הלמידה בכיתה ומקדמת הוראה איכותית
שלחו אלינו אותה!

 נא למלא שדה זה

אולי תתעניינו גם ב...

מפגש מורה–תלמיד/ה
יום הורים הכול מכירים. אבל מה עם "יום תלמידים"? איך נארגן יום פתוח לשיחות אישיות של תלמידים ומורים? טיפים להצלחה
סביבת למידה מותאמת ומכילה
עיצוב סביבה מכיל הוא כזה המאפשר לכלל האנשים במרחב לנוע בחופשיות ובביטחון, בתחושה שלכל אחד ואחת יש "מקום" במרחב המשותף. עצות מעשיות וטיפים לעיצוב כיתה מותאם.
אתיקה בשימוש בבינה מלאכותית בכתיבת עבודות
לטפח את מסוגלותם של התלמידים והתלמידות להשתמש באופן אתי ומוסרי ביישומי בינה מלאכותית בעת ביצוע מטלות לימודיות.
הרעיון שלכם כאן!
אם גם לכם יש מערך שעור רב כשרון או רעיון מקורי, מעניין, שמצית את הדמיון, מעורר את החושים ומפיח חיים בשיעורים- שלחו לנו אותו!

פורטל זה נבנה עבור מורים ונועד לשימוש צרכי חינוך בלבד. העמוד מכיל קישורים לאתרים חיצוניים שאינם אתרי משרד החינוך. תוכן אתרים אלה וכל המוצג בהם (לרבות פרסומות) הינו באחריות בעלי האתרים בלבד. אם נתקלתם בבעיה כלשהי או שיש לכם הצעות או הערות בנוגע לתוכן, באפשרותכם לפנות אלינו בקישור זה.